کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کم توجهی به اهمیت دوره کارشناسی در دانشگاه‌ها

23 آبان 1396 ساعت 8:19

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با انتقاد از کم توجهی به اهمیت دوره کارشناسی در دانشگاه‌ها گفت: پس از تاسیس دوره‌های دکتری در دانشگاه‌ها در سال 67، دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌اند و اهمیت دوره کارشناسی تا حدی فراموش شده است.


دکترعلیرضا مدقالچی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: متاسفانه در دوره‌های کارشناسی افراد نه چندان قوی در رشته‌های سختی همچون ریاضی و فیزیک وارد می‌شوند و برای ایجاد وضعیت بهتر ضروری است که دوره‌های کارشناسی مورد تقویت قرار بگیرند و به دانشجویان آموزش‌های خیلی جدی داده شود و افراد قوی تری وارد این رشته‌ها شوند.
وی در خصوص فرایند بازنگری محتوای رشته‌های دانشگاهی در دانشگاه خوارزمی گفت: چند سال پیش اختیارات برنامه‌ریزی آموزشی  به دانشگاه‌ها واگذار شد، اما پس از تشکیل مجدد شورای برنامه‌ریزی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مصوب کردن برنامه‌ریزی های آموزشی در حوزه اختیارات این شورا قرار گرفت و در حال حاضر برنامه‌ریزی آموزشی و بازنگری محتوای رشته‌های دانشگاهی بر عهده در وزارت علوم، است.
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به اهمیت استقلال دانشگاه ها گفت: بهتراست وزارت علوم در مورد برنامه‌ریزی آموزشی به دانشگاه‌های بزرگی همچون دانشگاه تهران، صنعتی شریف، خوارزمی و ... اختیارات بیشتری دهد.
مدقالچی با بیان اهمیت استقلال دانشگاه‌ها در زمینه برنامه‌ریزی آموزشی خاطر نشان کرد: البته با توجه به وجود کنکور ملاحظاتی در این مورد وجود دارد و هماهنگی بین دانشگاه‌های مختلف ضروری است و باید تعدادی از دروس به شکل اجباری بین همه دانشگاه‌ها مشترک باشد و باقی برعهده دانشگاه ها گذاشته شود تا هر یک به تناسب نیازهایی که احساس می‌شود، در این زمینه مستقل عمل کنند.
وی  با اشاره به اینکه برنامه‌های آموزشی به صورت متمرکز از سوی وزارت علوم عرضه می‌شوند، ادامه داد: این برنامه‌های متمرکز به شکل یکسان در همه دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و اگر شرایط ایجاد تعامل فراهم شود و در خصوص بازنگری محتوای رشته‌ها ارتباط دو سویه بیشتری بین دانشگاه و وزارت علوم وجود داشته باشد وضعیت بهتری در این زمینه رقم می‌خورد.
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی افزود: روندی که در دنیا در زمینه بازنگری محتوای رشته‌ها وجود دارد به این شکل است که حتی سرفصل‌های دروس در رشته‌های محض مثل فیزیک و ریاضی نیز به سمت کاربردی شدن سوق پیدا می‌کنند.
مدقالچی ادامه داد: طبق سنتی که در اکثر دانشکده‌های دانشگاه خوارزمی وجود دارد، اگر نسبت به درس جدیدی در دوره‌های تحصیلی به خصوص دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری احساس نیاز شود، آن درس جدید با مشخص شدن منابع و سرفصل‌ها به دانشگاه پیشنهاد شده و در صورت تصویب در شورای تحصیلات تکمیلی و شورای دانشگاه تبدیل به یک برنامه مصوب می‌شود و پس از تایید وزارت علوم، در دانشگاه‌ خوارزمی و حتی دانشگاه‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی در مورد ایجاد رشته‌های میان‌رشته‌ای در این دانشگاه اظهار کرد:  با توجه به تاسیس دانشکده‌های جدید در دانشگاه خوارزمی، این موضوع در شوراهای دانشگاه مطرح است و سیاست کلی این است که رشته‌های مورد نیاز جامعه بیشتر مورد توجه قرار بگیرند و در مقابل تعداد رشته‌هایی که کمتر مورد نیاز جامعه هستند کاهش یابد.
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در پایان با اشاره به اهمیت رشته‌های میان رشته‌ای ادامه داد: دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی جدید در مقطع کارشناسی ارشد میان رشته‌ای جدیدی تحت عنوان "علوم تصمیم و مهندسی دانش" دانشجو جذب کرد.
 


کد مطلب: 42414

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/42414/کم-توجهی-اهمیت-دوره-کارشناسی-دانشگاه-ها

میگنا
  https://www.migna.ir