کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بـــزرگ‌تـریــن دانشـگاه علوم پزشکی «تـهران» کجاست؟ / لید را تغییر بدهید

گزارشی از دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بعد از طرح تجمیع

ايسكانيوز , 23 آبان 1396 ساعت 10:16

رشته‌های پزشکی برای هر جامعه‌ای به‌خاطر نقش مستقیمی که در تامین سلامت و بهداشت حیات افراد آن ایفا می‌کنند، اهمیت دوچندانی نسبت به بسیاری از امور دارند و بنا بر همین قاعده است که رشته پزشکی از قداست خاصی برخوردار است و ریشه‌ عمیقی نیز در تاریخ بشریت دارد. کمتر دانشمندی در قرون قبل زیسته که در کنار تمامی معلوماتش دانش پزشکی را کم داشته باشد. برای همین است که دانشگاه آزاد اسلامی نیز به‌عنوان مجموعه‌ای دانش‌پرور نمی‌تواند در کنار تربیت دانشجویان و پژوهشگران در رشته‌های گوناگون به رشته پزشکی بی‌اعتنا باشد. این دانشگاه گرچه عرصه و میدان پزشکی را از همان ابتدای تاسیس خود خالی نگذاشته اما درحال حاضر با تجمیع این واحدهای پزشکی به‌منظور استفاده بهینه از امکانات آموزشی و پژوهشی قصد دارد به قطب علمی کشور در این رشته تبدیل شود. شما در این قسمت از «سردر» با اولین دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی بعد از اجرای طرح تجمیع آشنا خواهید شد.


به گزارش ميگنا، سیدعلی ابطحی، اولین سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بعد از طرح ادغام و تجمیع سه واحد پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در تهران است. وی در گفت‌وگوی کوتاهی که با ما دارد، دلایل و اهداف طرح تجمیع واحدهای پزشکی را تشریح می‌کند.

ابطحی معتقد است که دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران اینک بعد از گذشت سی و اندی سال درحالی آماده ورود به دهه چهارم فعالیت خود می‌شود که با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید به ریاست علی‌اکبر ولایتی در مقام رئیس هیات‌امنا، توسعه کیفی رشته‌های مختلف علوم پزشکی، راه‌اندازی دوره‌های جدید دستیاری، فلوشیپ، دکتری تخصصی و رسیدن به استانداردهای بالای علمی با جذب استادان جدید، تجهیز و نوسازی بیمارستان‌های آموزشی، آزمایشگاه‌ها و تکمیل طرح‌های زیربنایی مراکز تحقیقاتی گروه پزشکی را نقشه راه و هدف اصلی خود قرار داده است.

ابطحی با اشاره به سوابق علمی و اجرایی دکتر ولایتی در مقام رئیس هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: «حضور ارزشمند دکتر ولایتی در مقام یک پزشک شاخص و معتبر درجامعه پزشکی کشور با سابقه‌ای بیش از 40 سال در کسوت استاد دانشگاه در راس هیات‌امنا و سیاستگذاری دانشگاه آزاد اسلامی یک فرصت استثنایی برای رشد و پیشرفت حوزه علوم پزشکی است.»

وی افزود: «دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران اینک با حمایت جدی و همسویی مسئولان ارشد و نظرات سازنده دکتر رهبر و تجربیات ارزشمند دکتر نفر، معاون علوم پزشکی در مسیر بازمهندسی و تغییر ساختار بسیار خوبی قرار گرفته است و ظرفیت تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های برتر کشور در حوزه علوم پزشکی را دارد.»

وی تصریح کرد: «درحال حاضر و براساس سیاستگذاری‌های کلان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با تجمیع واحدهای داروسازی، دندانپزشکی و پزشکی و همچنین حدود 70 رشته‌محل با ٢٥‌هزار دانشجو و حدود دوهزار و ٥٠٠ نفر عضو هیات‌علمی متخصص در رشته‌های مختلف علوم پزشکی ایجاد شده است و قطعا استحقاق و شایستگی تبدیل به یک دانشگاه بزرگ را دارد؛ اقدامی که شاید سال‌ها پیش همانند سایر دانشگاه‌های معتبر و دولتی کشور باید اتفاق می‌افتاد.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با اشاره به ابلاغ نمودار سازمانی کلان دانشگاه آزاد اسلامی در طرح تجمیع گفت: «چارت جدید دانشگاه آزاد اسلامی در راستای کاهش هزینه‌ها، تحول و چابک‌سازی ساختار، استفاده بهینه از منابع و نیروی انسانی، تسهیل و تسریع در امور است.» او ضمن تقدیر و تشکر از همه مسئولان از آنان خواست با همدلی و همگامی یکدیگر دانشگاه را در اجرای برنامه‌ای که نهایتا به خیر و صلاح جوانان و آینده‌سازان مملکت اسلامی است، یاری کنند تا این تصمیم شایسته و به‌موقع که توسط هیات‌امنا گرفته شده و اجرای آن را به همکاران علوم پزشکی واگذار کرده‌اند، به‌عنوان یک الگوی موفق برای سایر استان‌های کشور مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در طرح تجمیع اساس همه این تلاش‌ها برای یک تحول و نوآوری در راستای افزایش کیفیت آموزش پزشکی است، تصریح کرد: «در این طرح اصلاح فرآیندها به دست صاحبان فرآیندهاست، زمان در اختیار ماست. باید با وحدت کلمه با دوستی و همدلی کارها را به سرعت و با رعایت الزامات قانونی و اعتباربخشی جلو ببریم.» وی ابراز امیدواری کرد درحرکت روبه جلوی دانشگاه آزاد اسلامی برای ورود به جرگه دانشگاه‌های نسل سوم (کارآفرین) و در مسیر تبدیل دانشگاه علوم پزشکی به یک دانشگاه برتر، معتبر و رقابت‌پذیر در عرصه ملی و بین‌المللی همه باید با ارائه پیشنهادات و راهکارهای عملی به همدیگر کمک کنیم و در این میان اعضای هیات‌علمی دانشگاه بزرگ‌ترین سرمایه و پشتوانه هستند و خداوند متعال را بابت این فرصت خدمتگزاری که نصیب من و همکارانم کرده است، شاکرم و از یکایک اعضای این خانواده بزرگ می‌خواهم که پاسدار و نگهبان این گنجینه عظیم باشند و حفظ، حراست و توسعه این میراث گرامی را در سال پیش‌رو چونان وظیفه‌ای ملی و دینی سرلوحه عمل خویش گردانند.

و ایمان داشته باشید این تحول با همه سختی‌ها اتفاق می‌افتد و همه شما در آینده بسیار نزدیک شاهد شکوفایی و رشد روزافزون این دانشگاه خواهید بود.

اعتبار جهانی مدرک پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان بهداشت جهانی WHO

در کتاب راهنمای جهانی مدارس پزشکی وابسته به سازمان بهداشت جهانی WHO از دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی تهران با مشخصات مربوطه به‌عنوان یک دانشگاه معتبر جهانی نام برده است و دانش‌آموختگان رشته پزشکی در ارتباط با تایید و ارائه مدارک خود به دانشگاه‌های خارج از کشور هیچ مشکلی ندارند و تاکنون بسیاری از دانش‌آموختگان مستعد این واحد دانشگاهی در معتبر‌ترین دانشگاه‌های کشور‌های آمریکا، کانادا، استرالیا و به ادامه تحصیل پرداخته و با کسب عالی‌ترین مدارج تحصیلی برای میهن اسلامی‌مان ایران افتخار آفریده‌اند.

سالیانه درصد بالایی از فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با قبولی در آزمون امتحانات جامع علوم پایه، پیش‌کارورزی و دستیاری (رزیدنتی) در رقابت با سایر دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی در مقاطع بالاتر پذیرفته شده و به تحصیلات تکمیلی خود در دانشگاه‌های داخلی و خارج از کشور ادامه می‌دهند.

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی واحد علوم‌پزشکی تهران

به غیر از شاخص‌هایی همچون سطح علمی اساتید، نسبت استاد به دانشجو و... شاخص دیگری نیز وجود دارد که برای دانشجویان رشته‌های پزشکی و آینده‌شان نقش حیاتی دارد. رشته‌ پزشکی از آن دسته رشته‌هایی است که کفه فعالیت‌های عملی آن بیشتر از رشته‌های گروه علوم انسانی و حتی فنی مهندسی است، بنابراین نیاز به محیطی دارد تا دانشجویان در آنجا به‌طور عملی با واقعیات آشنا شوند و مهارت‌های مربوطه را فراگیرند. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران هم ازجمله دانشگاه‌هایی است که توانسته زیرساخت‌های درمانی خوبی را برای خدمت به مردم و کشور ایجاد کند و هم در این واحدهای درمانی فضایی را برای آموزش پزشکانی حاذق فراهم آورد.

بیمارستان بوعلی در شرق تهران

بیمارستان بوعلی با ۱۶۸ تخت مصوب و 67 هزار متر مربع وسعت، بزرگ‌ترین بیمارستان شرق تهران محسوب می‌شود. این بیمارستان یکی از مراکز دانشگاهی کشور است که تمامی خدمات درمانی مستقیما زیرنظر پزشکان متخصص و فوق‌تخصص، برای بیماران انجام می‌شود و با تمامی بیمه‌های جاری شامل تامین اجتماعی، خدمات درمانی، ارتش و تمام بیمه‌های تکمیلی قرارداد دارد. در این بیمارستان تمامی اعمال جراحی عمومی و تخصصی ازجمله: اعمال لاپاراسکوپی، جراحی‌های عمومی، آندوسکوپی سینوس، ستون مهره‌ها، دیسک، تومور‌های مغزی، چشم، قلب و عروق، ارتوپدی و تصحیح شکستگی‌ها، سنگ کلیه، فک و صورت، زیبایی بینی، سزارین، ترک اعتیاد زیرنظر بیهوشی انجام می‌شود. اورژانس بیمارستان بوعلی به‌طور شبانه‌روزی با حضور متخصصان مقیم، آماده ارائه خدمات هستند.

بیمارستان فوق‌تخصصی امیرالمومنین(ع) در جنوب‌شهر تهران

بیمارستان 220 تختخوابی امیرالمومنین(ع) از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی است. این بیمارستان در سال 1359 تاسیس شده و یکی از فعال‌ترین بیمارستان‌های منطقه جنوب تهران به مساحت 5854 مترمربع و 7470 مترمربع بنای مفید است. بیمارستان فوق‌تخصصی امیرالمومنین‌(ع) دارای بخش‌های تخصصی داخلی و عفونی جراحی CCU، ICU زنان و زایمان و دیالیز، است که با بیش از 40 پزشک متخصص و فوق‌تخصص در خدمت آموزش دانشجویان و ارائه خدمات به مردم منطقه است. با تجهیز بیمارستان‌های تابعه که درحال حاضر زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی تهران اداره می‌شود، امکان بهره‌مندی پرسنل دانشگاه از خدمات فوق‌تخصصی پزشکی در سطحی مطلوب و با تسهیلاتی ویژه میسر است.

بیمارستان جواهری واحد پزشکی تهران در شمال شهر تهران

بیمارستان 100 تختخوابی جواهری با مساحت 3000 متر مربع و 3600 مترمربع بنای مفید دارای بخش‌های قلب، سی‌سی‌یو، زنان و زایمان، جراحی، پوست ٬ آزمایشگاه، رادیولوژی، سونوگرافی، داروخانه و اورژانس مجهز و اتاق‌های خصوصی و عمومی بوده که در خدمت مردم منطقه و تمامی بیمه‌شدگان است. بیمارستان جواهری، بیمارستان تخصصی آموزشی درمانی است.

کلینیک آموزشی، پژوهشی و خدمات بهداشتی درمانی قدس

درمانگاه تخصصی قدس با مساحت 4129 مترمربع زمین و 1077 متر‌مربع بنای مفید، دارای درمانگاه‌های تخصصی اطفال، زنان، داخلی، جراحی، قلب و عروق، گوش و حلق و بینی، چشم پزشکی، ارولوژی و آزمایشگاه است که در نوع خود در منطقه بی‌نظیر است. پایگاه بهداشت درمانگاه قدس ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و تنظیم خانواده، مراقبت‌های مادران باردار، پایش رشد کودک و واکسیناسیون به صورت رایگان بوده و در سطح دانشگاه آزاد اسلامی منحصربه‌فرد است. این پایگاه همچنین عرصه و فیلد دانشجویان پزشکی، بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای، پرستاری و تغذیه دانشگاه آزاد اسلامی است و سالیانه مسئولیت آموزش حدود هزار دانشجو را برعهده دارد.

بیمارستان فرهیختگان در شمال غرب تهران

بیمارستان فرهیختگان با 320 تخت بزرگ‌ترین بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی در کشور است. در واقع یک سرمایه عظیم ملی است که در شمال غرب شهر تهران و در مجاورت سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته و در زمینی به مساحت 45هزار متر مربع و بنایی برابر 43هزار مترمربع در 9 طبقه است. این بیمارستان با توجه به آخرین استانداردهای وزارت بهداشت به ازای هر تخت بیمارستانی بالغ بر 134 مترمربع فضای فیزیکی تاسیس شد که این نمونه در کشور کم‌نظیر است. بیمارستان فرهیختگان با هدف توسعه آموزش رشته‌های تخصصی علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، به‌کارگیری پژوهش‌های کاربردی و ارائه خدمات جامع سلامت به آحاد جامعه طراحی و ایجاد شده است.

معرفی 8 دانشکده دانشگاه
علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران

1-دانشکده پزشکی

دانشکده پزشکی درسال 1364 تاسیس شده و طی 32 سال یکی از بزرگ‌ترین و پیشروترین دانشکده‌ها درمجموع دانشکده‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود. این دانشکده با دراختیار داشتن حدود 210 نفر عضو هیات‌علمی آموزش بالغ بر 2000 دانشجوی پزشکی را عهده‌دار است. دوره دستیاری داخلی برای اولین‌بار در سال 95 در دانشکده راه‌اندازی شده و امسال همزمان با پذیرش دومین دوره دستیاران داخلی، کارشناسی‌ارشد علوم تشریحی را نیز با کسب مجوز از وزارت بهداشت در دانشکده راه‌اندازی کرده است. این دانشکده درحال حاضر بالغ بر 150 نفر دانشجو در رشته روانشناسی بالینی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد دارد که در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند. با توجه به تعداد زیاد دانشجویان پزشکی و آمار بالای دانشجویان میهمان و انتقالی، دانشکده پزشکی برای تامین بخش‌های آموزش بالینی علاوه‌بر بیمارستان‌های تابعه و در اختیار خود (بیمارستان‌های امیرالمومنین‌(ع) بوعلی، جواهری و کلینیک قدس) با بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی ارتش و البرز نیز قرارداد دارد. دانشکده پزشکی با در اختیار داشتن کادر هیات‌علمی مجرب و دلسوز در حوزه علوم پایه و بالینی و به‌خصوص آموزش مستقیم توسط اساتید بالینی سعی بر قوی‌تر کردن بنیه علمی فارغ‌التحصیلان خود دارد، به‌طوری‌که در سال جاری نزدیک به 80 نفر از دانش‌آموختگان این دانشکده در آزمون دستیاری سال 96 وزارت بهداشت در رشته‌های مختلف پذیرفته شدند که سه نفر از آنها جزء رتبه‌های یک درصد برتر کشوری سال 96 بوده‌اند و تمام این موارد بیانگر آن است که دانشکده پزشکی شایستگی ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر پزشکی و ورود به عرصه فلوشیپی و دستیاری تخصصی را دارد.

2-دانشکده دندانپزشکی

دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی 17 شهریور ماه 1365 با پذیرش حدود 40 دانشجو در رشته دکتری حرفه‌ای دندانپزشکی فعالیت خود را آغاز کرده و هم‌اکنون در تمام رشته‌های علوم دندانپزشکی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانشجو می‌پذیرد.

رشته‌های تحصیلی این واحد

دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی علاوه‌بر تربیت دانشجویان در مقطع دکتری حرفه‌ای دارای 9 رشته تخصصی دندانپزشکی شامل (اندو، پروتزدندان، جراحی، ارتودنسی، کودکان، ترمیمی، پریو، رادیولوژی، بیماری‌های دهان و دندان) کارشناسی پیوسته ساخت پروتزهای دندانی و کارشناسی ناپیوسته ساخت پروتزهای دندانی است.

تعداد فارغ‌التحصیلان

دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران تاکنون تعداد 3982 نفر در مقطع دکتری عمومی دندانپزشکی، 169 نفر در مقطع تخصصی دندانپزشکی، 529 نفر در مقطع پرستاری دندانپزشکی، 77 نفر در رشته ساخت پروتزهای دندانی در مقطع کارشناسی پیوسته، تعداد 74 نفر در رشته ساخت پروتزهای دندانی در مقطع کارشناسی ناپیوسته، 1067 نفر در رشته ساخت پروتزهای دندانی و تعداد 130 نفر در مقطع کاردانی بهداشت‌کار دهان دانش‌آموخته تربیت کرده و تحویل جامعه داده است.

تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل

دانشجویان شاغل به تحصیل دانشکده دندانپزشکی حدود 1300 نفر هستند که از این تعداد جمعا 90 نفر در 9 رشته تخصصی دندانپزشکی، 1100نفر در مقطع دکتری حرفه‌ای دندانپزشکی و 20 نفر در مقطع مختلف کارشناسی پیوسته ساخت پروتزهای دندانی و پنج نفر در کارشناسی ناپیوسته پروتزهای دندانی به تحصیل اشتغال دارند.

3-دانشکده داروسازی و علوم دارویی

دیگر دانشکده حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده داروسازی و علوم دارویی است؛ پس از راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1361 که اکنون به‌عنوان برترین دانشگاه حضوری جهان با رتبه اول تولیدات علمی در کشور ارزیابی شده است، دانشکده فوق در سال 1364 در تهران با هدف تربیت و تامین بخشی از نیروهای داروساز مورد نیاز کشور با کیفیتی هم‌سطح دانشگاه‌های دولتی وقت راه‌اندازی شد و با کیفیتی مشابه دانشگاه‌های معتبر ایران و جهان توسعه یافت.

این دانشکده در سال 1364 توسط مرحوم محمدباقر شایورد تاسیس شد و با مدیریت وی تا سال 1387 نسبت به تربیت دانشجو در رشته داروسازی پرداخت. درحال حاضر دانشکده داروسازی و علوم دارویی دارای 42 آزمایشگاه و کارگاه فعال، یک مرکز تحقیقاتی دایر و دو مرکز تحقیقاتی درحال تاسیس، پنج داروخانه (سه‌ داروخانه شهری و دو داروخانه بیمارستانی)، کتابخانه‌ای با بیش از 20هزار جلد کتاب، دو سایت آموزشی و پژوهشی، 40 عضو هیات‌علمی و تعداد 3600 دانشجوی مشغول به تحصیل در رشته‌های آموزشی (فارماسیوتیکس (داروسازی)، داروسازی تکمیلی، داروسازی مازاد، دکتری تخصصی اقتصاد و مدیریت دارو، کارشناسی‌ارشد سم‌شناسی، دکتری تخصصی سم‌شناسی، دکتری تخصصی فارماکولوژی، کارشناسی‌ارشد نظارت بر امور دارویی، مهندسی کشاورزی علوم و صنایع غذایی، علوم و مهندسی صنایع غذایی در مقطع کارشناسی، زیست فناوری مواد غذایی، فناوری مواد غذایی، ‌علوم مواد غذایی، ‌صنایع غذایی، ‌شیمی مواد غذایی و میکروبیولوژی مواد غذایی در مقطع کارشناسی‌ارشد، زیست فناوری مواد غذایی، ‌فناوری مواد غذایی، ‌تکنولوژی مواد غذایی و میکروبیولوژی مواد غذایی در مقطع دکتری تخصصی رشته صنایع غذایی ‌است. اگرچه این واحد دانشگاهی از سال 1365 تاکنون هرساله نسبت به جذب تعداد قابل‌قبولی دانشجو اقدام کرده است، اما حال که بیش از 31 سال از تاسیس این واحد دانشگاهی می‌گذرد، این واحد با برخورداری از بیش از پنج‌هزار دانش‌آموخته که 3562 نفر آنان دانش‌آموخته رشته دکتری عمومی داروسازی هستند، موفقیت‌های متعددی را در سطوح ملی و بین‌المللی در عرصه‌های علمی، اجتماعی و صنفی به خود اختصاص داده است و برای موفقیت حدود 9هزار دانشجوی درحال تحصیل و دانشجویان آینده خود در تلاش است تا محیطی علمی، فرهنگی و پویا با دستاوردهای شاخص آموزشی، پژوهش و فناوری، ارتباط با صنعت و حوزه بین‌الملل فراهم آورد.

4-دانشکده پیراپزشکی

دانشکده پیراپزشکی در سال 1387 تاسیس شده است. دانشکده پیراپزشکی متشکل از گروه‌های آموزشی علوم آزمایشگاهی، هوشبری و اتاق عمل در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته است.

آمار دانشجویان درحال تحصیل دانشکده پیراپزشکی:

رشته اتاق عمل 326 نفر
رشته هوشبری 657 نفر
رشته علوم آزمایشگاهی 346 نفر

معرفی رشته تکنولوژی اتاق عمل

رشته کارشناسی تکنولوژی اتاق عمل شاخه‌‌ای از علوم پزشکی است که طی این دوره دانشجویان با اصول جدید اتاق عمل و تکنولوژی‌های نوین جراحی در جراحی‌های تخصصی و فوق‌تخصصی آشنا شده و مراقبت و کمک به اداره بیمار را قبل، حین و بعد عمل می‌آموزند. دانش‌آموختگان این رشته عضوی از تیم بهداشتی درمان خواهند بود که به‌عنوان بخشی از تیم جراحی برای کمک به اجرای یک عمل جراحی با نتایج مطلوب در بخش‌های اتاق عمل بیمارستان، بخش‌های مداخله تشخیصی – درمانی و مراکز مراقبتی سیار ایفای نقش می‌کنند.

معرفی رشته هوشبری

با روش‌ها، تجهیزات و وسایل بیهوشی به‌ویژه هوشبری در جراحی‌های تخصصی و فوق‌تخصصی مثل قلب، عروق بزرگ، توراکس، مغز و اعصاب پیوند اعضا و... آشنا شده و نحوه مراقبت از بیماران در مراحل مختلف بیهوشی را فرا می‌گیرند. با توجه به پیشرفت‌های دانش بیهوشی و توسعه تجهیزات و فناوری و به‌منظور ارائه خدمات مراقبتی مطلوب و اثربخش، استفاده از دانش‌آموختگان رشته فوق به‌ویژه در اتاق‌های عمل جراحی تخصصی، فوق‌تخصصی، واحد مراقبت‌های پس از بیهوشی (PACU) و سرویس درد حاد و مرکز فوریت‌های اورژانس ضروری به نظر می‌رسد.

معرفی رشته علوم ‌آزمایشگاهی

رشته کارشناسی علوم ‌آزمایشگاهی شاخه‌‌ای از علوم پزشکی است که در ارتباط با آنالیز آزمایشگاهی خون، مایعــات و بافت‌های بدن انســان به‌منظور تشخیص بیماری پیگیری درمان و حفظ سلامت افراد جامعه است. این رشته به موازات پیشرفت علوم‌پزشکی و گسترش دامنه‌ روش‌های تشخیص تجهیزات آزمایشگاهی نیز بسیار پیشرفت کرده، به‌طوری که امروزه شاغلان این رشته از دستگاه‌های الکترونیکی و اتوماتیک بسیار دقیق و حساس برای انجام آزمایش‌های مختلف بهره می‌گیرند.

دفتر توسعه آموزش (EDO)

دفتر توسعه آموزش دانشکده پیراپزشکی به‌عنوان بازوی اجرایی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی (EDC) و با هماهنگی آن در راستای تحقق اهداف توسعه آموزش گام بر‌می‌دارد. شامل هفت کمیته اصلی است ازقبیل: کمیته اعتباربخشی، کمیته مشورتی و شورای آموزش دانشجویی، کمیته برنامه‌ریزی و طرح در‌س‌ها، کمیته پژوهش در آموزش و جشنواره آموزشی، کمیته ارزیابی صلاحیت بالینی، کمیته توانمند‌سازی اساتید و کمیته ارزیابی و ارزشیابی.

5-دانشکده پرستاری مامایی

این دانشکده در بهمن 1364 به‌منظور تربیت پرستار و ماما در سطح کارشناسی گشایش یافت و از سال 1366 مبادرت به پذیرش دانشجو در رشته‌های پرستاری در مقطع کارشناسی‌ارشد کرد و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود را توسعه داد. هم‌اکنون در رشته‌های پرستاری داخلی جراحی، پرستاری کودکان، پرستاری روان، پرستاری سلامت جامعه و از نیمسال اول 97-96 در رشته پرستاری مراقبت‌های ویژه و دکتری پرستاری پذیرای دانشجویان است. درحال حاضر دانشکده پرستاری و مامایی با اخذ مجوز و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری پرستاری و همچنین با گسترش پنج رشته در مقطع تحصیلات تکمیلی در رشته‌های پرستاری داخلی جراحی، کودکان، روان‌پرستاری، سلامت جامعه و نیز رشته جدید پرستاری ویژه مسیر خود را در بستر ورود به عرصه تحصیلات تکمیلی به خوبی باز کرده است. به‌علاوه آزمایشگاه‌های این دانشکده دارای تجهیزات و امکانات به‌روز ازقبیل میکروسکوپ، استریوسکوپ، اسپکتروفتومتر، روتاتور، بن‌ماری جوش، بن‌ماری 37 درجه سانتیگراد، ترازو، میکروفیوژ، سانتریفیوژ، اتوکلاو، فور، انکوباتور، الکتروکاردیوگراف و سایر تجهیزات مورد‌نیاز است.

دستاوردهای پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی

در این دانشکده از سال 1395 تعداد 78 پایان‌نامه در مقطع کارشناسی‌ارشد به پایان رسیده است و تعداد 45 مقاله در پایگاه‌های معتبر نمایه شده‌اند، پنج کتاب توسط اساتید تالیف و تعدادی از کتب مجددا تجدیدچاپ شده‌اند و دو کتاب ترجمه شده و به‌علاوه دو کتاب نیز در دست چاپ هستند. همچنین دانشجویان پرستاری و مامایی این دانشکده طی سال گذشته دستاوردهای پژوهشی خود را در کنگره‌های بین‌المللی ارائه داده‌اند. اعضای هیات‌علمی دانشکده با ثبت‌نام در سایت پژوهشیار و شرکت در کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی در ارتقای مرتبه علمی پژوهشی دانشکده تلاش کرده‌اند. به‌طوری که از شهریور 1396 تمامی امور پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی اساتید به شکل مکانیزه پیگیری می‌شوند.

6-دانشکده علوم نوین و فناوری‌های نوین

این دانشکده در مهر 1383 برای اولین بار در واحد تهران پزشکی با گرایش‌های میکروبیولوژی و علوم سلولی و مولکولی در مقطع کارشناسی دایر شد و از سال 1384 در گرایش ژنتیک در مقطع کارشناسی و از سال 1389 در گرایش بیوشیمی در مقطع کارشناسی دانشجو پذیرفت. با توجه به برنامه‌ریزی‌های کلان انجام‌گرفته، نام دانشکده به علوم نوین با نگاه به طب ترمیمی تغییر یافته است. از آنجا که دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌ها از نظر تعداد دانشجویان است بنابراین پرورش و تربیت نیروهای انسانی آن باید هدفمند و در راستای برنامه‌ها و اهداف تعریف‌شده در برنامه‌های راهبردی باشد. بر این اساس هدف از تاسیس این دانشکده تربیت نیروهای کارآمد و متخصص مورد‌نیاز کشور در مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی) در زمینه‌های فناوری‌های علوم نوین، انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی و توسعه فناوری به‌منظورخلق دانش و ثروت و ارائه خدمات و مشاوره‌های تخصصی به سازمان‌ها و مراکز دولتی و خصوصی است. از بهمن 1389 در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته علوم جانوری با گرایش بیوسیستماتیک جانوری و از مهرماه 1390 در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته ژنتیک پذیرش دانشجو داشته است.

7-دانشکده شیمی دارویی

دانشکده شیمی دارویی در سال 1391 با هدف تربیت نیروی متخصص شیمیست و به‌طور خاص در حوزه دارویی تاسیس شده است و از آنجا که واحد علوم دارویی دارای اساتید مجرب و متخصص و همین‌طور وسایل و امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی پژوهشی و آموزشی مناسب است، توانسته با حمایت مسئولان ارشد دانشگاه در این مدت کوتاه نسبت به تربیت نیروی متخصص اقدامات مفید و سازنده انجام دهد. درحال حاضر این دانشکده دارای تعداد سه آزمایشگاه آموزشی و دو آزمایشگاه پژوهشی و نیز دارای یک مرکز تحقیقات مواد اولیه دارویی است. تاکنون 161 مقاله معتبر توسط دانشجویان و اعضا به چاپ رسیده است و محصول زینک گلوکونات نیز محصول مرکز تحقیقات مواد اولیه این دانشکده است. همچنین دانشکده دارای شورای فرهنگی متشکل از اعضای هیات‌علمی و دانشجویان بوده که به‌طور ماهانه جلسات برگزار و مصوبات را به شورای فرهنگی دانشگاه ارجاع می‌دهند. هم‌اکنون بیش از دوهزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، شیمی کاربردی، شیمی دارویی و در مقاطع کارشناسی‌ارشد در رشته‌های شیمی کاربردی، شیمی دارویی، شیمی و فناوری اسانس، فیتوشیمی، نانوشیمی و در مقطع دکتری تخصصی در رشته شیمی آلی مشغول به تحصیل هستند.

8- دانشکده بهداشت و مهندسی پزشکی و روانشناسی

رشته بهداشت محیط دانشکده بهداشت از قدیمی‌ترین رشته‌های دانشکده بهداشت است که از سال 1373 با اخذ 45 دانشجو در مقطع کاردانی بهداشت محیط آغاز به کار کرد. در سال 1378 ، 30 دانشجو در مقطع کارشناسی پذیرش کرد. در سال 1392 اولین دوره کارشناسی پیوسته با پذیرش 20 نفر صورت گرفت و در ادامه فعالیت‌های گروه بهداشت محیط و پیگیری‌های صورت‌گرفته در سال 1395 نسبت به پذیرش چهار دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد اقدام کرده است که تاکنون 863 نفر در مقاطع فوق‌الذکر فارغ‌التحصیل شده‌اند. دانشکده بهداشت و مهندسی پزشکی و روانشناسی درحال حاضر با پنج گروه آموزشی گروه مهندسی بهداشت محیط شامل: کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، گروه بهداشت عمومی شامل: کارشناسی ناپیوسته بهداشت عمومی و کاردانی رشته‌های بهداشت خانواده و بهداشت مبارزه با بیماری‌ها، گروه مهندسی پزشک، گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای شامل: کارشناسی پیوسته، گروه روانشناسی کارشناسی پیوسته و کارشناسی‌ارشد، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی به فعالیت آموزشی خود ادامه می‌دهد. دانشکده بهداشت و مهندسی پزشکی دارای حدود 2700 نفر دانشجو و حدود 150 نفر استاد تمام‌وقت و حق‌التدریس است.

 

میثم اخلاق‌دوست، دبیرکانون هلال‌احمر

دغدغه‌های یک دانشجو

از بدو ورود به دانشگاه، در کنار تمام دغدغه‌های زندگی‌ام مساله‌ای به نام دانشجو بودن مرا به چالش عمیقی کشیده و گاه و بی‌گاه ذهن من را برای به زبان آوردن گله‌هایم از دانشگاه و دانشجویان به جنب و جوش وامی‌دارد. دانشجویی که همیشه مورد تاکید امام و رهبری بوده و دانشجو یک قشر آگاهی است که می‌تواند در اجتماع نقش موثری ایفا کند. همیشه تمام سعی خود را معطوف به این می‌کردم که با تلاش‌ و تقلا بتوانم راهی برای بهبود این وضعیت ایجاد کنم و در راستای این دغدغه‌ها توانستیم کانون دانشجویی جمعیت هلال‌احمر را با همراهی چند دانشجوی دغدغه‌مند راه بیندازیم و برای بهبود این وضعیت فقط نظاره نکردیم و تلاش کردیم، حتی گله‌ای هم نکردیم، فقط تلاش کردیم و تلاش. اما ناچارم چندی از مشکلاتی که در پیرامون خود نظاره می‌کنم را بیان کنم؛ از کمبود فضای فیزیکی برای برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی گرفته تا کثرت تعداد دانشجویان که در گزینش آنها به نیاز جامعه توجهی نشده است. فضای علمی، امروزه به تکنولوژی‌های نوین جهت ارائه شدن مطلب به دانش‌پژوهان نیاز دارد.

کرختی و سستی که امروزه در دانشگاه‌های کشور مشاهده می‌شود، دلایل متعددی دارد که یکی از آن دلایل خلاصه شدن تمام فناوری‌های ما به تخته سفید رنگ و رورفته و ماژیک، چند سیستم کامپیوتر قدیمی و کتابخانه‌ای که نهایتا محلی برای گذران وقت در ساعات اداری شده است. تمام توجه برخی اساتید تنها به حضور دانشجویان در کلاس است. لیست حضور و غیاب گاه ارزشی چند برابر متون مورد تدریس دارد. گفتن این مشکلات باعث افتخار نخواهد بود و قطعا تمام این سخنان تنها برای این است که همه اساتید و دانشجویان به خود بیاییم و تلاش کنیم که این فضا را که جزء سرمایه‌های هر کشور و ملتی است، نجات دهیم. شکوفایی علمی و فرهنگی تنها زمانی ممکن خواهد بود که با مشکلات مبارزه و سعی در رفع آنها کنیم. شاید مهم‌ترین دغدغه من از بدو ورود به دانشگاه تا الان همین بوده است؛ تلاش بی‌وقفه برای ارتقای فضای دانشجویی و فرهنگی و علمی.

قطعا جنگیدن با مشکلات می‌تواند دانشجویان را به سوی کمالات علمی سوق دهد و از این طریق به رشد علمی و اقتصادی کشور منجر ‌شود. کما اینکه هر روز شاهد تلاش بی‌وقفه مدیران این مجموعه جهت برطرف‌سازی موانع این رشد هستیم اما امید به اینکه سایرین و دانشجویان نیز همانند ایشان دست به دست هم دهند و همت گمارند، تسلایی برای دل تمام رهروان دانش خواهد بود. نکته مثبت و روشن تلاش دلسوزانه مسئولان در مواجهه با تمام ناملایمتی‌ها و دل صاف دانشجویان امیدهای این مسیر سخت است. دانشجویانی که همدلانه و فروتنانه و مجدانه در طرح‌های جهادی ما در کنا ما بودند و حتی در طرح‌های مشترک بین دانشگاه‌های علوم پزشکی زبانزد بوده‌اند و افتخار ما.

و اما در آخر با تمام این کاستی‌ها و مشکلات فضای گرم و کوچک و صمیمی و همدل دانشگاه خودمان را با چیزی معاوضه نمی‌کنیم و مثل همیشه که برای اعتلای اسم دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران تلاش کردیم بازهم دوچندان تلاش خواهیم کرد.

مفتخرم که کانون دانشجویی جمعیت هلال‌احمر دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران دومین کانون دانشجویی در میان بیش از 60 کانون دانشجویی در استان تهران از نظر عضو فعال است. بیشتر از600 عضو فعال دارد و فعال‌ترین کانون دانشجویی از نظر فعالیت‌های جهادی و حوزه سلامت و بهداشت کودکان و مردم حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار.

منبع : فرهیختگان


کد مطلب: 42416

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/42416/گزارشی-دانشگاه-علوم-پزشکی-آزاد-اسلامی-تهران-بعد-طرح-تجمیع

میگنا
  https://www.migna.ir