کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لزوم مراقبت از پس‌لرزه‌های روحی و روانی زلزله غرب کشور

23 آبان 1396 ساعت 15:51

به گفته یک استاد مشاوره، حضور متخصصان مشاوره در میان آسیب‌دیدگان و بازماندگان از زلزله و گوش دادن به آلام آنها، می‌تواند در جلوگیری از پس‌لرزه‌های روحی و روانی بعدی، موثر باشد.


ميگنا: وقوع حوادث غیرمترقبه همانند زلزله‌ای که دو شب پیش در غرب کشور و مناطق سرپل ذهاب و اطراف آن رخ داد، علاوه بر خساراتی که به بار می‌آورد، به ویژه تلفات جانی، غالباً موجب عوارض شدید روحی و روانی نیز برای بازماندگان، می‌شود؛ ضربه های روحی که می‌تواند تا سال‌ها زندگی این بازماندگان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

ترمیم این آسیب‌ها البته به آسانیِ جبران خسارات مالی نیست و همانند پس‌لرزه‌های پی در پی زلزله اصلی، می‌تواند پس لرزه‌های مختلفی هم در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی داشته باشد. برخی کارشناسان معتقدند حضور روانشناس در مناطق زلزله‌زده ضرورت داشته و می‌توان با مشاوره‌های روانشناسیِ البته مستمر، کمک قابل توجهی در بازگرداندن مردم به زندگی عادی انجام داد.

دکتر مختار عارفی استادیار رشته مشاوره و عضو سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران که به میان زلزله زدگان در سرپل ذهاب، ازگله و روستاهای منطقه زلزله زده رفته است، در این خصوص می‌گوید: متاسفانه جدای از وضعیت ناگواری که اکنون در سرپل ذهاب، ازگله و به ویژه روستاهای اطراف مناطق زلزله زده از حیث تلفات انسانی و خسارات مالی زلزله به بار آمده، زخمی عمیق بر پیکره روانی این مردم زجزدیده، نقش بسته است.
وی افزود: فردی که ۸ نفر از اعضای خانواده خود را به یکباره از دست می‌دهد، تقریباً امکان تطابق را با شرایط به وجود آمده و در واقع جهان پیرامونش از دست خواهد داد؛ من به همکاران مشاور خودم توصیه می‌کنم که حتماً در کنار زلزله‌دگان حضور پیدا کنند و ابتدائاً باید نهایت تلاش خود را بکنند تا گوشی شنوا برای شنیدن مصیبت‌های وارده به زلزله‌زدگان باشند. این احساس که در این مصیبت بزرگ، هستند کسانی که آسیب‌دیدگان و بازماندگان فاجعه را تنها نمی‌گذارند و در کنارشان هستند، چراغ امید به ادامه زندگی را در آنها، همچنان روشن نگاه خواهد داشت.

به گفته این استاد مشاوره، فردی که در فاجعه‌ای به این وسعت گرفتار شده، به جهت شوک ناگهانی که به او وارد شده، در مرحله نخستِ رو به رو شدن با آن و برای کنار آمدن با فاجعه، از مکانیسم «انکار» استفاده می‌کند و بنابراین بودن در کنار او و رساندن کمک روحی به او و تلاش برای بازگشت روانی او به جهان واقعی پیرامونش، اصلی‌ترین هدفی است که روانشناسان باید به دنبال آن باشند.

مدیر گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه آزاد کرمانشاه ادامه داد: تلاش برای درک همدلانه موقعیتی که فرد مصیبت دیده در آن قرار گرفته است و نیز تناسب کمک‌ها و خدمات مشاوره‌ای روان‌درمانی با وضعیت افراد آسیب‌دیده، می‌تواند آنها را در خارج شدن از «وضعیت سوگ» یاری کند و باید گفت در غیر این صورت، بروز آسیب‌های روحی و روانی از قبیل افسردگی‌های طولانی‌مدت و حتی رفتارهای پرخطری مانند خودکشی، دور از انتظار نخواهد بود.

این استاد مشاوره و عضو سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران با اشاره به بضاعت این سازمان که نمایندگان خود را در استان کرمانشاه به مناطق زلزله‌زده اعزام کرده است، خواستار عزیمت سایر متخصصین حوزه مشاوره از نقاط مختلف کشور به این منطقه شد و ابراز امیدواری کرد با اعزام اکیپ‌های جدید و فراهم کردن زمینه بودن آنها در کنار زلزله‌زدگان و یاری رساندن به آنها، از بروز آسیب‌های روحی و روانی بیشتر در میان مردم مصیب‌دیده این مناطق، جلوگیری شود.

منبع: مهر


کد مطلب: 42419

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/42419/لزوم-مراقبت-پس-لرزه-های-روحی-روانی-زلزله-غرب-کشور

میگنا
  https://www.migna.ir