سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ / ۲۲:۳۹
کد مطلب: 42492
۳
۱
دانشمند آمریکایی:

شبکه های اجتماعی را ترک کنید

شبکه های اجتماعی را ترک کنید
دکتر کال نیوپورت در مقاله می نویسد: من دانشمند فناوری رایانه ( تکنولوژی کامپیوتر) و نویسنده چند کتاب هستم ولی هرگز در رسانه های اجتماعی حساب کاربری ایجاد نکرده ام .

قبلاً این ماجرا واقعا به صورتی تصادفی برایم اتفاق افتادT زمانی که من در سال دوم تحصیلات دانشگاهی بودم  فیس بوک در آن زمان به دانشگاه های ما پا گذاشت موقعی که بلافاصله پس از این جریان، فروش حباب به اصطلاح آنلاین (که بین سال های 1999 و 2001 رخ داده است) برما وارد شد و من در آن دوره در یک غرفه فروش در اتاق کوچک خود در دانشگاه محل تحصیل مشغول به کار جنبی در کنار درس بودم به هر حال باید آنجا را تحت تاثیر این پاییز تعطیل می کردم  زیرا ناگهان مرد جوانی به نام "مارک زوکربرگ " از دانشگاه هاروارد به ارائه دستاورد خود به نام فیس بوک پرداخت مردم هیجان زده در اطراف او گرد آمده بودند به دلیل تجربه و غرور شخصی و حسادت های حرفه ای نامسجم و شاید حساب سر انگشتی گفتم من از برنامه های او استفاده نمی کنم زیرا در غیر این صورت به او کمک خواهم کرد که تجارت این پسرک رشد کند و همه هزینه این تصمیم را تحمل می کنم ولی کم کم این سایت گسترش پیدا کرد و مردم عمیقا به آن متصل شدند، اما به وضوحی که شما می توانید هنگامی که برخی عینیت ها را در دیدن چیزهایی در نقطه نظری خاص  به آن مورد دریافت شک و تردیدی دریافت می کنید منهم متوجه شدم که تا حدودی وصل شدن به آن پروسه خطرناک باشد هرگز از آن به بعد حساب در آن سایت نداشته ام.

در اینجا من روبروی شما قرار گرفته ام و هدف من این است که دو پیام را به شما بدهم اول) با توجه به اینکه من هرگز یک حساب در شبکه اجتماعی ایجاد نکرده ام و حتی بفکر آن نیستم ولی من در وضعیتی عالی بدون استفاده از آن قرار دارم و نگران من نباشید و می دانم که پیرامونم در جهان حاضر چه خبر است و کدام اتفاقات در حال جریان است به عنوان یک دانشمند کامپیوتر هنوز هم قادرم تا برای برقراری ارتباط و همکاری با تمام متخصصان مرتبط به رشته ام در سراسر جهان بدون کاربری شبکه اجتماعی کارم را انجام دهم و به طور مداوم بر ایده ها و تعالی تفکر خلاقانه اشراف داشته باشم و احساس نمی کنم که فاقد گزینه های متعدد سرگرمی هستم. بنابراین من لازم می بینم مقداری بیشتر از این مقدار که توصیف کردم پیش بروم تا بگویم وضعیت فعلی من در واقع بدون شبکه اجتماعی بهتر است.

لذا من فکر می کنم بسیار خوشبخت هستم و با ثبات تر در زندگی ام هستم و از نظر کار حرفه ای موفق ترم چرا که من از شبکه ارتباطات اجتماعی استفاده نمی کنم. هدف دوم من در اینجا این است که بسیاری از شما را تا حد ممکن برای پذیرش این مورد متقاعد کنم. زیرا فکر می کنم اگر بتوانم شما را متقاعد کنم زندگی شما بهتر خواهد شد و امیدوارم که افراد کمتری در آینده از این شبکه استفاده کنند.

زیرا این یک ادعای بزرگ و اطمینان بخش از سوی من است و من متخصص این رشته باید با طرح حقایقی از این مطلب خود حمایت کنم. من وقتی که این موضوع را مطرح می کنم با سوء ظن و یا نگرانی سه گانه اکثر مردم در ایده " ترک استفاده از شبکه  اجتماعی" روبرو می شوم و من در قبال هر یکی از آن نگرانی ها سعی می کنم تا با حذف شبکه اجتماعی از ذهن آنها در آن کانون ذهنی حقیقت مستندی را جایگزین کنم.


وقتی پیشنهاد می کنم رسانه های اجتماعی را ترک کنید اولین چیزی که من از مخاطبین می شنوم تصویر یک مرد در جنگل را ببینید مردی که در تصویر مشاهده می کنید یک راهب نیست، نه بلکه مردی است که موسیقی جاز را دوست داشته و در طراحی وب کار می کند، بله گاهی اوقات بین راهب و توسعه دهنده وب تفاوت هایی وجود دارد.

او مشغول است به این مفهوم که شبکه اجتماعی یکی از اساسی ترین تکنیک های قرن بیست و یکم است. برای رد رسانه های اجتماعی و اگر شما از این روش اجتناب کنید یا به آن اعتراض کنید به جهالت شدید متهم می شوید و آن را مانند رفتن به سمت یک در شبکه یا استفاده از تلفن هندلی یا آسیابی قدیمی می پندارند.

شخصاً نمی توانم آن را موقعیت بزرگی را در زندگی ام  فرض کنم و واکنش واقعی من به این منفی است که این ابزار بی معنی و حماقت است. زیرا شبکه های اجتماعی یک روش اساسی نیستند اما از برخی تکنیک های اولیه در عرضه کار خود سود می برد و درست این است که برداشت را درک کنیم.

در این معنی می توان گفت: که محصول سرگرمی، تبدیل به منبع سرگرمی شده و درحالی که یکی از موارد سرگرمی است. شیوه ای که متخصصین این رسانه های اجتماعی ایجاد می کنند این است که آنها به شما هدیه می دهند که براق و لذت بخش بنظر می رسند و به لحاظ جلب توجه شما در لحظاتی چند در مقابل جذب اطلاعات شخصی شما که طبقه بندی می شوند و سپس فروخته می شوند.

 بنابراین صحیح است بگویم که از رسانه های شبکه اجتماعی استفاده نکنید و بنابراین اقدام مثبت واکنشی جدیدتان نباید یک نگرش اجتماعی بزرگ و سخت فرض کنید بلکه فقط یک نوع سرگرمی کاذب را رد کرده اید و می توانید از سرگرمی های دیگر استفاده کنید. و نباید این موضع برای شما بحث برانگیز باشد همانند گفتن این جمله " من دوست ندارم  اخبار را از روزنامه ها را بگیرم به عنوان مثال می توانم از مجلات خبری بگیرم یا مثلا بگویید که ترجیح می دهید به جای شبکه تلویزیونی کارتی از تلویزیون متعارف برنامه های دلخواه را تماشا می کنید این یک ایستار اجتماعی یا سیاسی بزرگ نیست که بگویند شما از آن محصول استفاده نمی کنید.

همانطور که می بینید استفاده از تصویر یک دستگاه قمار بازی در اینجا تصادفی نیست اگر شما از نزدیک و با دقت بیشتر به این فناوری ها "رسانه های اجتماعی" نگاه کنید شما نه تنها فقط یک منبع سرگرمی بیهوده بلکه به نوعی یک منبع بی اهمیت ناخوشایند از سرگرمی ناب هنجار در این منابع پیدا می کنید ما می دانیم در حال حاضر بسیاری از شرکت های بزرگ شبکه های اجتماعی با استخدام افراد شناخته شده به عنوان مهندسی جلب توجه آنها   اساس بازی قمار در لاس وگاس و  قمارخانه های دیگر را به عاریت می گیرند تا این محصولات هر وسیله شبکه ی اجتماعی تا آنجا که ممکن است اعتیاد آورتر شود هدف مورد نظر از سوی آنها برای گسترش این محصول آن است که با الگوی اعتیاد آور به سود آوری بیشتری دست یابند سودی که آنها می توانند آن سودی انبوه را از پیگیری نگاه چشمی و نوع پلک بهم زدن شما بدست آورند و داده های شما را بنفع خود مصادره کنند این تکنولوژی نیست فقط یک منبع سرگرمی فریبنده در میان بسیاری از منابع دیگر منبع نفرت انگیز ناخوشایندی که در آن اگر با دقت بیشتری نگاه کنید، منبع هرزگی آن را بیشتر لمس می کنید.

نگرانی یا سوء ظن دوم که من می شنوم وقتی که مردم را به ترک وسایل شبکه ی اجتماعی فرامی خوانم عبارت است از من نمی توانم استفاده از ارتباطات شبکه ی اجتماعی را ترک کنم چرا که آن ابزار برای موفقیت من در زمان فعلی بسیار مهم است و بویژه در اقتصاد قرن بیست و یکم سخت به آن نیازمندم و سپس اضافه می کند اگر یک آرم اجتماعی قوی و یک مجموعه بزرگ از مخاطبین نداشته باشم با مشکلات زیادی روبرو می شوم روبروی شما لوگوی ایستاده می گوید: به راحتی با این وسایل موانع را له کن تا راحت شوی.

کاربر می گوید: مردم ممکن است مرا نشناسند و نتوانند من را پیدا کنند و بنابراین فرصت های زیادی در راه من نیست و من ناپدید می شوم و این پایان من است.

 واکنش واقعی ام به این سوء ظن این است که این حرف بی معنی و ابلهانه است. من به تازگی یک کتاب جدید منتشر کرده ام که بر فلسفه اهمیت ترک این داستان از طریق شواهد و از زوایای مختلف تاکیدکرده ام  در اقتصاد قرن بیست و یکم آن چیزی که از ارزش ویژه در بازار برخوردار است توانایی تولید کارهای استثنایی و مهم ارزشمند است اگر چیزی فوق العاده و مهم تولید کردید بازار به آن اهتمام خواهد کرد و مهم است بدانید که بازار به کارهای فله تکراری ضمن فعالیت های ما که می توان آن را به راحتی تکرار کرد مقدار کمی از اهمیت قائل است کسی است که با استفاده از ارتباطات اجتماعی تولید یک تصویر کامل از فعالیت های آسان مشغول به تکرار چیزیست که بسیاری از اهمیت تولید را نفهمیده است چیزی است که هر کودک می تواند انجام دهد هر بچه 16 ساله که تلفن هوشمند دارد بازار اهمیت چندانی به چنین رفتارهای مقلدانه نمی دهد و به جای آن ما می بینیم که بازار کار با تمرکز عمیق به امور مورد نیاز برای ساخت مهارت های واقعی حرفه ی استفاده از این مهارت ها برای تولید اشیای با ارزش به عنوان هنرمند و مبتکر که انجام می شود اهتمام دارد کارهای فوق العاده ای با ارزش مهم و پر پاداش  در راه های دیگری نهفته است.

بازار بصورتی تحت اللفظی بما می گوید اگر شما قادر به ارسال یک الگوریتم فاخر و اگر شما قادر به ارسال یک یادداشت قانونی توسعه دهنده هستید که می تواند مورد پرونده حاد را تغییر دهد و اگر شما قادر به در نظر گرفتن یک کیس از مفاهیم کاربردی و یا دریایی از کدها که پس از آن دانشی از مبانی آماری و عصاره آن سند چشم اندازی باشد که می تواند تغییر استراتژی کلی کسب و کار را محقق کند اگر شما قادر به انجام این نوع کار ها هستید که نیاز به یک کار عمیق و منجر به خروجی با نتایج استثنایی دارای ارزش قابل توجه و ملموس برای مردم باشد آن وقت آنها شما را جسجو می کنند بدون اینکه زمانی را از دست بدهند آنگاه شما قادر به ارسال و دریافت بلیط  پرواز  اختصاصی خود خواهید بود آنگاه شما قادر خواهید بود تا برای پر کردن حرفه خلاء های روزمره پایه زندگی موفقی و معنی داری را بنا کنید بدون در نظر گرفتن اینکه چند نفر اکنون شما را از طریق اینستاگرام دنبال می کنند.

سومین سوء ظن که همیشه می شنوم وقتی که به مردم پیشنهاد می دهم که رسانه های اجتماعی را ترک کنند ممکن است یکی از مهمترین نگرانی هایی باشد که باید پاسخ داده شود آنها ابراز می کنند این شبکه ها مضر نیستند و ما در آن سرگرم هستم و برای مثال فکر می کنم توییتر سرگرم کننده است و من از آن زیاد استفاده نمی کنم و فقط از قسمت های جالب آن استفاده می کنم و شاید اگر از آن استفاده نکنم چیزی از دست خواهم داد مشکل این چیست؟

در پاسخ به عقب برمی گردم و دوباره پاسخ این سوء ظن را اینگونه بیان می کنم این گونه فکر کردن بی معنی و نادانی محض است. در این مورد کسی این نگرانی دارد من فکر می کنم که درباره آن موضوع بسیار مهم باید واقعی  و صریح صحبت کنیم با این عبارت که در استفاده از ارتباطات شبکه اجتماعی با آسیب های جدی مستند، علمی و حقیقی روبرو هستیم که ما باید با شجاعت از این آسیب ها سخن گفته و آن را گزارش دهیم. گزارش ما از این روش استفاده کنید یا نه و اجازه ندهید که به زندگی ما وارد شود بنابراین یکی از این خسارات که ما از این تکنیک می شناسیم مربوط به موفقیت حرفه ای شما است.

که من کمی قبل از آن بحثش کردم توانایی تمرکز خوب برای تولید چیزهای استثنایی و مهم است که مهارت ها را در بازار تقویت می کند در اقتصاد ما تغییر می کند. اما قبل از آن من بحث کرده بودم که رسانه های اجتماعی طراحی شده اند تا انسان ها به آن اعتیاد داشته باشند.و با استفاده این روند مورد نظر این ابزار یعنی شبکه اجتماعی برای منحرف کردن یا انحراف دادن شما از موضوعات اساسی در حد امکان در طول ساعات بیداری روزانه فراهم کرده است.

نکته در اینجا این است که چگونه این ابزارها برای افراد جوامع طراحی شده اند که بتوانند از این طریق تعداد از تحقیقاتی که به همان نتایج دلخواه جهت بدهند ایجاد کنند که نتیجه همان پژوهش ها به ما می گوید که شما بخش های بزرگی از وقت خود را در توجه نامتمرکز در حالت توجه پراکنده و مغشوش و مشوش صرف می کنید به این معنا که شما در بخش های بزرگی از روز به طور مداوم در شکست توجه از یک نگاه سریع برای اسکن و یا چک موردی  فقط به سرعت به حساب اینستاگرامی یا دیگر حساب های خود می پردازید این می تواند از توانایی شما بکاهد زیرا به طور دائم در مدت باقیمانده از وقتتان بصورتی (مزمن) یا به عبارت دیگر بر موضوعات حساس دیگر تمرکز ندارید با انجام این کار شما توانایی خود را به طور مداوم در برخی از مدت باقیمانده (زمان دراختیار) از دست می دهید زیرا تمرکز از نوع تلاش عمیقی است که ما در طول هر روز به آن نیاز داریم اما رفته رفته این توانمندی کاهش می یابد درحالی که این قاعده ذهنی لازم است بیشتر و بیشتر در اقتصاد رقابتی موثر مورد استفاده باشد. بنابراین حرف درستی نیست که ابزار شبکه ی اجتماعی مضر نیست چون تأثیر منفی زیادی بر توانایی شما برای موفقیت و رشد در اقتصاد نوین و زندگی فعال روزانه دارد

و من به خصوص در مورد این نگران هستم و ما شاهد نسلی هستیم که قبل از اینکه در مقابل چشمان ما بزرگ تر شوند آنها بیشتر در این محصول تکنولوژی غوطه ور شده و غرق می شوند. که منجر به از دست دادن توانایی برای حفظ تمرکز برمسائل عمومی است که به تدریج سبب کاهش در اقتصاد زمان ما و عدم موفقیت کلی در زندگی شخصی و اجتماعی ما می شود. همچنین آسیب روانی ناشی از ابزار شبکه های اجتماعی در جامعه روز افزون تر شده است که باید آنها را برجسته ببینیم.

ما براساس تحقیقات علمی می دانیم که هر زمانی که شما از این ابزارهای ارتباطی بیشتر استفاده کنید دقیقاً در همان زمان شما احساس تنهایی و جدا شدن بیشتری می کنید و ما می دانیم که قرار گرفتن در معرض مداوم این گونه ابزارها برای زندگی اجتماعی با دوستان خود با دقت و ادراک مثبت و همی از زندگی خیالی در چشم شما ایجاد می کند که این رویه می تواند به شما احساس ناکافی نارضایتی از خود و یا غیر واجد شرایط بودن و یا ناموفق  بودن دست دهد و به افزایش نسبت اضطراب در شما گردد و چیز دیگری شاید که بیشتر در آینده از آن بشنویم این است که تطابق اساسی بین راه طراحی شده توسط ذهن ما و این رفتار ابزاری وجود ندارد ارائه پاداش برای شما در ساعت خواب و یا بیدار باش (به عنوان مثال لایک ها ) نقش بر آب است  و به صرف چند ساعت از وقت در مقابل دستگاه قمار در لاس وگاس می ماند این چیزی است که آن در ماشین تا خانه با شماست و تبدیل به دستگاهی شده که شما را بطرف یک قمار بازی دسته جمعی یعنی هنگامی که شما صبح از خواب بیدار می شوید تا زمانی که شما شب هنگام به رختخواب می روید می راند این چیز دیگری است که ما در راه زندگی آن را دوست نداریم اما مشخص نیست چرا درگیر آن شده ایم ؟ و ما شاهدیم که در آن زمان کوتاه و به اختلال در مدارهای کوتاه مغزی می انجامد و تحقیقات امروز به ما می گویند که نتایج حاصل از پیامدهای واقعی یکی از آنها به عنوان شیوع اضطراب با پس زمینه فراگیر هم همه پس زمینه اضطراب شناخته شده است.

 اگر شما با متخصصین بهداشت روانی در دانشگاه ها صحبت کنید آنها به شما خواهند گفت: استفاده زیاد از تلفن های هوشمند در همه جا همراه با استفاده از رسانه های اجتماعی، موجب بروز اختلالات مربوط به اضطراب حتی در دانش آموزان و دانشجویان می شود، آن کارشناس ها می توانند قارچ را در معدن ذغال سنگ درک کنند.

بنابراین به سادگی باید گفت: این نوع رفتارها با سیم و اتصالات منظومه مغزی ما سازگار نیست این همه چیزی است که مدتی بعد باعث می شود تا شما احساس بدبختی کنید.

 تاکید دارم به مرور زمان هزینه واقعی برای استفاده از رسانه های اجتماعی به شما تحمیل می شود اما این شما هستید که باید تصمیم بگیرید که آیا شما باید از آن استفاده کنید یا خیر این مضرات را دست کم نگیرید! شما  بدون این ابزارها و باید یک مزیت بزرگ، واضح و مثبت داشته باشید که می تواند از این آسیب های بالقوه که هرگز حتی خسارت جزئی نداشته باشد بیشتر  برای خود در نظر بگیرید.

 افرادی که اغلب اثرات سوء این زیانکرد را متوجه می شوند می پرسند خب، زندگی بدون رسانه های اجتماعی چگونه به نظر می رسد؟ آیا حتی فکر کردن به آن ترسناک نیست؟

 اما از افرادی که در طی این مرحله  فرآیند ترک رسانه ها دیده ام  مشخص شده که ممکن است چند هفته این امر برای کاربر دشوار باشد و در واقع همانند روند سم زدایی است. دو هفته اول ممکن است ناراحت کننده باشد یا  احساس کمی نگران داشته باشید و حتی احساس کنید که یکی از اندام های بدنتان را از دست داده اید. اما پس از آن همه چیز شروع به حل و فصل و کارگشایی می کند و شما احساس می کنید این واقعیت که زندگی پس از ارتباطات اجتماعی بسیار مثبت است یک احساس حقیقی و دلچسب است.migna.ir

دو مورد وجود دارد که می توانم از دنیای بدون هیچ وسیله شبکه اجتماعی به شما بگویم جایی که هیچ وسیله ارتباطی اجتماعی وجود ندارد.

 اول، آنکه این دیدگاه برایم بسیار مولد است. من استاد و پرفسور در یک موسسه پژوهشی هستم که توانسته ام 5 کتاب بنویسم. من به ندرت بعد از ساعت 5 بعد از ظهر در روزهای هفته به طور مرتب کار می کنم نه ایام آخر هفته که باعث می شود من قادر به انجام چیزی باشم که نتایج مثبت آن برای من آشکار شده که اگر شما به توجه و تمرکزخود با تمام احترام برخورد کنید به این معنا که شما پوسته پوسته شدن و پراکندگی آن را نپذیرید این روند به شما اجازه می دهد تا  او را مانند طیفی از توانایی درونی برای تمرکز پیوسته نگه دارید و وقت که از زندگی و عمر ما می گذرد تنها با این تمرکز مقصد دار و بارگذاری زندگی ما برابری می کند. این تعجب آور خواهد بود تا ببینید که چه می توانید در عرض 8 ساعت کار روزانه انجام دهید اگر شما قادر باشید به همه چیز یکی پس از دیگری با حجم کامل ذهن متمرکز شوید.

 نکته مهم دیگری که در مورد زندگی بدون شبکه اجتماعی می توانم به شما بگویم این است که از خارج کار چیزهایی می توانند آرام بخش باشند و بسیار آرام دهنده باشند. بنابراین من اغلب با گفتن جمله بسیار راحتی احساس خود را در این باره بیان می کنم خیلی راحت بودم اگر من یک کشاورز در سی سالگی عمرم در دهه ی 1930 قرن بیستم بودم اگر شما به اوقات فراغت من نگاه کنید در می یابید که من با خواندن روزنامه در طلوع آفتاب و گوش دادن و دیدن بازی بیس بال در رادیو و تلویزیون و نشستن "صادقانه" بر کرسی پوستین کتاب های کاغذی را در شب می خوانم و بعد از آن بچه ها را به رختخواب می برم  ممکن است این برنامه به نظر قدیمی برسد اما اجازه دهید به شما بگویم که آن دسته از افراد قدیمی در آن زمان چیزی مهمی که داشتند. یک راه پر طراوت و سالم برای گذراندن مفید وقت شان بود. و آنها با انجام این کارها این نگرانی انگیزشی مداوم و پس زمینه از اضطراب و بیمار های متنوع که همراه با آن یا در قبال انجام آن کارها باشد در مقابل شان وجود نداشت.

پس زندگی بدون شبکه های اجتماعی در این مفهوم خیلی بد نیست همانطور که بعضی از شرایط را توضیح دادم و شما می توانید تمام استدلات مرا ببینید که چرا من فکر می کنم بدون شک افراد بسیاری که اکنون از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند به راحتی می توانند بدون اینکه مشکلی داشته باشند آن را کنار بگذارند و از مشکلات آن هم پیشگیری نمایند. این حرف به دلایلی است که ابتدا توضیح دادم زیرا صرفاً  نگرانی های اصلی خود را از تخریب ذهن ها با فرض ضرورت فناوری و شبکه های اجتماعی برشمردم و هرکس انتقادی از این قضیه دارد به من گزارش دهد.

عبدالمجید اورا
مرجع : کوگانا کنگان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

حسین مسروری ثانی
United States
بسیار عالی بود امیدوارم شاهد مقاله های بیشتری دراین زمینه باشیم .سپاس
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود