پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶ / ۲۳:۱۳
کد مطلب: 42548
۱
تلف شدن جوانی به قیمت پاسخگویی به یک تست بیشتر

آرزو‌هایی که در سراب تحصیلات دانشگاهی ناکام ماند

آرزو‌هایی که در سراب تحصیلات دانشگاهی ناکام ماند
«کنکور حذف می شود»؛ قریب به یک دهه پیش بود که خبر حذف کنکور در قالب قانونی از سوی مجلسی ها بر سر زبان ها افتاد، قانونی که برای حدود یک میلیون جوان کنکوری در سال ۹۰ موجی از امید را ایجاد کرد؛ هرچند مسله حذف کنکور تا آن زمان بارها تکرار شده و نتیجه‌ای نداشته بود اما تصویب این قانون تردید برای حذف آن را برطرف کرد. با وجود همه اینها گویی این سد کهنه نظام آموزشی کشور قصد تخریب نداشته و در سال ۹۰حذف کنکور تحقق نیافت، سال 92 قانون توسط مجلس اصلاح و چند تکلیف بر عهده سازمان سنجش و آموزش و پرورش برای حل این موضوع گذاشته شد و بعد از آن تاثیر ۲۵ درصدی نمرات امتحانات نهایی در نتایج کنکور مصوب شد.

پیروزی در کارزار کنکور به بهای اتلاف عمر
حدود پنج دهه از ورود کنکور به نظام آموزشی کشور می‌گذرد، آزمونی که از سال ۴۸ معیاری برای ورود به حوزه آموزش عالی در کشور است؛ هرچند طی این سال‌های پرفراز و نشیب برگزاری تغییراتی را شاهد بوده و انتقادات بسیاری در مورد وجود آن در دسترس است اما همچنان این سد برای جوانان کشور وجود دارد و بخش عمده‌ای از زندگی آنها را تحت الشعاع قرار داده است.
بی شک حتی اگر خودمان تجربه ناکامی در پذیرش رشته دانشگاهی نداشته باشیم این مساله را از سوی دوستان و آشنایان شاهد بوده‌ایم، تجربه‌ای که گاهی برای جوانان آنقدر تلخ می شود که حتی عمر و سلامتی آنها به خطر افتاده و بیماری های روحی و روانی گریبانگیرشان می‌شود؛ گاه چنان فشار روانی بر نوجوانان تحمیل شده که عکس العملی منفعلانه و ناخواسته پدید می‌آید و بسیارند چنین مواردی که دود دعوای مجلس و دولت در چشم آنها رفته است.

حال کنکور چنان بر نظام آموزشی خیمه زده و آموزه‌ها و اهداف تربیتی را تحت تاثیر قرار داده که صدای مسئولان هم بالا گرفته و برآنند تا ریشه آن را با این سبک و سیاق امروزی بخشکانند؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمانی تصویب کردیم کنکور برداشته شود گفته است: اما سازوکار برداشته شدن کنکور در وزارتخانه‌ها سامان نیافت و کنکور با شکل فعلی معضل جدیدی را در کشور ایجاد کرده است؛ سازمان سنجش و وزارت علوم با همکاری همدیگر می توانند به فرمولی صحیح دست یابند.

نمره منفی به نهادهای آموزشی در اجرای قانون حذف کنکور
زمزمه اجرای قانون حذف کنکور مدتی است در جامعه وجود دارد اما گویا نهادهای مرتبط با آن در اجرا موفقیتی نداشتند و صرفا داعی مخالفت با کنکور به شیوه امروزی را ابراز کرده‌اند؛ نتیجه این عدم موفقیت این بوده که روز به روز شاهد نفوذ بیشتر این آفت آموزشی نه تنها در مقطع متوسطه بلکه در مقاطع تحصیلی پایین‌تر هستیم.
فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: ضعف برنامه‌ریزی و نبود زیر ساخت‌های مناسب موجب شده تا نه تنها کنکور حذف نشود بلکه به مقاطع پایین‌تر تحصیلی هم تسری پیدا کرده است و امروز شاهد آن هستیم که دانش‌آموز مقطع ابتدایی برای پذیرش در مدارس خاص الزام به شرکت در آزمون دارد.
وی افزود: قانون حذف کنکور چند سال پیش در مجلس تصویب شده بود و اجرای آن به عهده وزارت آموزش و پرورش،‌ سازمان سنجش و وزارت علوم است که باید شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند تا از فضای فعلی آزمون کنکور فاصله بگیریم.

بیشتر بخوانید: دست اندازهای حذف کنکور
وجود سرعت گیری به نام کنکور برای دانش آموزان استعدادهای برتر
کم و بیش انتقادات وارد بر کنکور با سبک و سیاق امروزی و اثرات منفی آن را مشاهده کردیم موضوعی که سیطره آن بر توان بالقوه دانش آموزان با استعدادهای برتر هم رسیده است و ویژگی‌های برتر هوشی آنها را اسیر سیستم چهارگزینه‌ای کرده است که هیچ سودی در ارتقای سطح علمی ندارد و صرفا نیازمند فوت و فن‌های غیرعلمی خاصی است.
برخی از دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان، کنکور را عامل بازدارنده برای تحقق ظرفیت‌های خود می‌دانند و معتقدند این سد موجب شده تا در دوره متوسطه دوم معلمان بیش از تاکید بر پرورش خلاقیت و مسابقات علمی، موفقیت در کنکور و ترفندهای آن را جز برنامه‌ها قرار دارند و ملاک عمل قرار گرفته است.
یکی از دانش آموزان مدرسه فرزانگان تهران که به تازگی سد کنکور را پشت سر گذاشته، گفت: آنقدر در دوره متوسطه دوم استرس کنکور داشتیم که اجازه هیچ کاری را به ما نمی داد؛ در حالی که ماموریت مدارس ما باید با سایر مدارس متفاوت باشد اما چهار سال دبیرستان به جای پرورش خلاقیت همیشه دنبال کسب رتبه برتر و تراز بالاتر در آزمون های آزمایشی بودیم و همین مساله باعث شده در المپیادهای علمی چندان موفق نباشیم.
وی افزود: بیشتر از اینکه اولویت اقدامات پژوهشی باشد، کنکور پررنگ شده و با این شرایط تحصیل در مدارس خاص و عادی تفاوتی ندارد چرا که توان بالقوه ما شناسایی نمی شود.

حذف کنکور؛ تهدید یا فرصت؟
جنجال حذف کنکور مدتی است در جامعه طرح شده و اظهار نظرهای متفاوتی از منفعت مافیای کنکور تا نبود زیرساخت لازم برای حذف و ناهماهنگی دستگاه ها برای این مساله بیان می شود اما از طرفی برخی دانش آموزان و اولیا نگران این مساله هستند که آیا سازوکاری مناسب و جایگزین کنکور در نظر گرفته شده است؟ آیا عدالت و انتخاب شایسته در روش های جدید اعمال شده یا خیر؟ بنابراین هر زمان که زمزمه های حذف کنکور و در اختیار گرفتن آزمون برای هر دانشگاه مطرح می شود، داوطلبان کنکوری با وجود تمامی معایب این سد آموزشی از حذف آن هراس دارند. هراسی که ریشه در شفاف سازی نشدن سازوکار حذف کنکور از سوی نهادهای مربوطه دارد، البته نبود تصمیمی قاطع از سوی متولیان هم گمانه زنی دیگری است که حریف جولان کنکور در جامعه نمی‌شود.

دانش آموزان؛ گرفتار در برزخ تصمیم گیری ها
سال گذشته بود که ابراهیم خدایی رئيس سازمان سنجش در سخنان خود بیان کرد: با توجه به اين مسئله كه هنوز درصد پوشش سوابق تحصيلی آغاز نشده، برای حذف كنكور در رشته‌هاي پرطرفدار ۵ تا ۶ سال آينده چشم‌اندازی وجود ندارد.
پیش از اظهارات خدایی، رئیس مرکز سنجش وزرات آموزش و پرورش در مورد تاثیر نمرات در کنکور برای حذف آن گفت: اگر پایه‌های اول، دوم و سوم متوسطه به طور کامل مستقر و امتحانات نهایی برای آنها برگزار شود؛ در کنکور سال 98 می‌توان سوابق هر سه سال دوره متوسطه را اعمال کرد.
حال در میان این اظهارات و لنگ زدن قانون حذف کنکور ناشی از نبود برنامه مناسب همچنان باید شاهد افول آموزش های واقعی در مدارس، جولان مافیای کنکور، دور شدن دانش آموزان از مهارت های زندگی و بسیاری از عواقب آموزشی و پرورشی باشیم که تنها مستلزم تصمیم گیری قاطع نهادهای قانونگذار و ایجاد الزام اجرایی برای دستگاه های مجری است.
به هر روی تسری کنکور به تمام مقاطع تحصیلی و خیمه بر بدنه نه چندان قوی نظام آموزشی تراژدی است که هنوز هیچ کس پایانی مناسب برای آن درنیافته و ابهام از ثمره کار وجود دارد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد