کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آخرین آمار مبتلایان به ایدز در کشور/ زنان، ۱۶ درصد مبتلایان

ايسنا , 8 آذر 1396 ساعت 15:38

طبق جدیدترین آمار اعلامی وزارت بهداشت، 36هزار و 39 تن مبتلا به اچ آی وی در کشور شناسایی و ثبت شده‌اند و تزریق مشترک در مصرف کنندگان مواد، همچنان در صدر علل ابتلا به این بیماری قرار دارد.


نگرانی از شیوع بیماری ایدز در میان زنان و تغییر الگوی انتقال آن از تزریق مشترک به روابط پرخطر، مدت‌ زیادی است مطرح شده و دستگاه‌های مسئول ضمن هشدار نسبت به آن، راهکارهای مختلفی را نیز پیشنهاد می‌دهند؛ مبحثی که "آموزش" در آن نقش اصلی را دارد و در عین حال به عنوان مهم‌ترین چالش این حوزه نیز شناخته می‌شود.
ایران متعهد شده است که تا سال ۲۰۲۰، ۹۰ درصد موارد مبتلا به این بیماری را شناسایی کند، ۹۰ درصد افراد شناسایی شده تحت درمان داروهای ضد رتروویروس قرار گیرند و ۹۰ درصد افراد تحت درمان، بار ویروس در بدن‌شان به قدری کاهش یابد که قدرت انتقال به سایرین به حداقل ممکن برسد.
در هر حال بنابر اعلام دکتر پروین افسر کازرونی- رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت- آخرین آمار ابتلا به این بیماری مزمن در کشور ۳۶۰۳۹ نفر تا پایان خردادماه ۹۶ است؛ آماری که طبق اظهارات مسوولان وزارت بهداشت تنها ۳۰ درصد موارد مبتلا را شامل می‌شود و ۷۰ درصد آنها شناسایی نشده و از ابتلای خود آگاهی ندارند.

کازرونی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین آمار ابتلا به این بیماری عفونی در کشور، اظهار کرد: بر اساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک اچ آی وی کشور، تا پایان خرداد ۱۳۹۶ مجموعا ۳۶۰۳۹ نفر مبتلا به اچ آی وی شناسائی، ثبت و گزارش شده‌اند که ۸۴ درصد آنان را مردان و ۱۶ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. ۵۲ درصد موارد ثبت شده نیز در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال هستند.
به گفته وی، بر اساس این نظام گزارش دهی از کل موارد شناخته شده تعداد ۹۷۶۴ نفر فوت ثبت شده‌اند و ۱۴۶۵۶ نفر نیز وارد مرحله ایدز یا همان اچ آی وی پیشرفته شده‌اند.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۶۵ تا کنون در کشور به ترتیب تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد با ۶۵.۸ درصد، رابطه جنسی با ۱۹.۶ درصد و انتقال از مادر به کودک با ۱.۵ درصد جزو علل ابتلا به اچ آی وی در بین تمام موارد بیمار بوده‌اند. راه انتقال در ۱۲.۴ درصد از این گروه نامشخص مانده است. البته راه انتقال ۰.۷ درصد از این موارد مربوط به خون و فرآورده‌های خونی در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش صد در صدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون بوده است.

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده است؛ به طوری که از میان تمام موارد شناسایی و گزارش شده در سه ماه اول سال جاری، ۳۳ درصد موارد ثبت شده را زنان و ۶۷ درصد آنها را مردان تشکیل می‌دهند. راه احتمالی انتقال در ۳۲.۷ درصد موارد، اعتیاد تزریقی، ۴۷.۹ درصد، روابط جنسی، دو درصد از مادر به کودک و در ۱۷.۴ درصد راه احتمالی ابتلا بیان نشده است. همچنین هیچ مورد ابتلای جدیدی از طریق خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است.


کد مطلب: 42584

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/42584/آخرین-آمار-مبتلایان-ایدز-کشور-زنان-۱۶-درصد

میگنا
  https://www.migna.ir