کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استفاده از تلفن همراه موجب بلوغ زودرس کودکان می‌شود

8 آذر 1396 ساعت 23:08

یک روانشناس متخصص با بیان این‌که بلوغ فکری بعد از سن 12 سالگی تحقق می‌یابد، گفت: استفاده از تلفن همراه در سنین کودکی و نوجوانی موجب بلوغ زودرس جنسی می‌شود و عوارض آن برای کودکان بسیار خطرناک است.


به گزارش میگنا صالح قلی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تاثیرات منفی استفاده تلفن همراه توسط کودکان، اظهار کرد: استفاده‌ کودکان از تلفن همراه، می‌تواند تاثیرات روانی منفی و موجب اعتیاد و وابستگی، عصبانیت و پرخاشگری کودکان شده و کودکان را به سمت بازی‌های یارانه‌ای سوق دهد.

وی با بیان این‌که استفاده از تلفن همراه، موجب افت حافظه و بی‌علاقگی و افت تمرکز کودکان در یادگیری دوره تحصیلی می‌شود، افزود: با توجه به این‌که اکثر کودکان زمان زیادی را صرف تلفن همراه می‌کنند، این عامل موجب بی‌توجهی آن‌ها به بازی‌های بومی و فکری می‌شود و با توجه به این‌که کودکان اکثرا یادگیری‌های خود را به صورت مشاهده‌ای می‌آموزند، استفاده از تلفن همراه می‌تواند تاثیرات منفی در رفتار و اخلاق کودکان داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که استفاده از تلفن همراه تاثیرات نامطلوب رفتاری در کودکان ایجاد می‌کند، گفت: تاثیرات رفتاری استفاده از تلفن همراه موجب گوشه‌گیری، چاقی، بی‌تحرکی و تنبلی کودکان می‌شود، کودکانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند باید روزانه بیش از یک و نیم ساعت از آن استفاده نکنند و توصیه می‌شود والدین به جای بازی‌های نرم افزاری خشن، بازی‌های فکری و هوشی روی تلفن همراه نصب کنند تا موجب افزایش تمرکز و تحرک در زمینه افزایش هوش و تقویت یادگیری کودکان شود.

روانشناس تربیتی با تاکید بر این‌که والدین باید بتوانند تا 18 سالگی فرزندان، تلفن همراه آن‌ها را تحت نظارت خود در آورند، افزود: با توجه به این‌که کودکان و نوجوانان نمی‌توانند احساسات خود را کنترل کنند بر همین اساس کودکان باید تحت نظارت والدین خود از اینترنت و تلفن همراه استفاده کرده و بازی های فکری را جایگزین بازی‌های جنگی کنند و حتی این بازی‌ها نیز نباید روزانه بیش از یک و نیم ساعت در دسترس آن‌ها نباشد .


وی ادامه داد: برخی از والدین با تهیه‌ گوشی برای کودکان خود، می‌خواهند، فرزندشان احساس تنهایی نکند و خود بدون مزاحمت کودک به راحتی به کارهای روزمره خود برسند که این کار صحیح نبوده و والدین باید در مقابل خواهش‌های کودکان برای خرید تلفن همراه مقاومت کنند و عمل و گفتار والدین در مقابل خواسته های کودک هماهنگ شود.

قلی‌پور با بیان این‌که والدین باید کودکان خود را به حضور در محیط‌های بازی سوق دهند، افزود: مسئولان و متولیان فرهنگی باید محیط‌های مناسب بازی و متناسب با سن کودکان ایجاد کنند؛ چرا که کودکان باید بین 3 تا 6 سال تحرک و فعالیت داشته باشند، ولی کودکان به دلیل فرهنگ آپارتمان نشینی نمی‌توانند انرژی خود را تخلیه کنند و مجبورند جهت تخلیه انرژی به بازی‌های یارانه‌ای و تلفن همراه پناه ببرند.


وی با بیان این‌که اکثر مراجعه کنندگان به روانشناس از خرید تلفن همراه برای کودکان خود ابراز پشیمانی می‌کنند، افزود: با توجه به این‌که برخی از والدین به دلیل چشم هم چشمی برای کودکان خود تلفن همراه تهیه می‌کنند، چرا که نمی توانند مدیریت صحیح و نظارت کافی به تلفن همراه کودکان داشته باشند.

قلی‌پور با تاکید بر این‌که والدین باید سطح آگاهی خود را نسبت به تکنولوژی‌ها ارتقا دهند، اظهار کرد: والدین باید نسبت به دسترسی کودکان خود به تکنولوژی، مدیریت سخت‌گیرانه داشته باشند؛ چرا که اگر در ابتدا مقابله نکنند، با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.


کد مطلب: 42588

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/42588/استفاده-تلفن-همراه-موجب-بلوغ-زودرس-کودکان-می-شود

میگنا
  https://www.migna.ir