جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ / ۲۳:۴۰
کد مطلب: 42600
۱

این داروها سبب ایجاد اضطراب و افسردگی می‌شود

به گزارش میگنا حسن‌الله صادقی فوق‌تخصص ریه در گفت‌وگو با فارس، گفت: مطالعات بسیاری در ارتباط بین آسم، درمان آن و ارتباطات خلقی که به شکل افسردگی و اضطراب جلوه می‌کند، انجام شده است؛ همچنین این مطالعات در بیماری‌های مزمن انسدادی ریه مانند COPD که ناشی از سیگار کشیدن و آلودگی هواست، انجام شده است.

این فوق‌تخصص ریه افزود: شیوع افسردگی در کسانی که مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه از جمله آسم هستند، بیشتر است یعنی از لحاظ آماری، افسردگی و اضطراب در این دسته افراد شایع‌تر است.

صادقی گفت: البته اینکه فکر کنیم آسم به طور قطع باعث افسردگی می‌شود تصور غلطی است و بهتر است بگوییم شیوع اختلالات خلقی چه افسردگی و چه اضطراب در بین بیماران آسمی بیشتر است. این مورد به یقین اثبات شده است در کسانی که کورتون مانند بتامتازون و ... همچنین اسپری‌های استنشاقی مصرف می‌کنند، افسردگی بیشتر است یعنی داروهایی که در درمان آسم و COPD استفاده می‌شوند و مصرف طولانی‌مدت آنها می‌تواند منجر به افسردگی شود.

صادقی گفت: تأثیرگذاری هیچ کدام از این داروها به میزانی نیست که مانع مصرف دارو شود. همچنین با توجه به اینکه ناتوانی ناشی از بیماری آسم می‌تواند افسردگی و اضطراب ایجاد کند خیلی از اوقات کنترل دقیق آسم با دارو، میزان افسردگی و اضطراب را در بیمار کاهش می‌دهد.

این فوق تخصص ریه افزود: در عین حال که می‌دانیم داروهای آسم با افسردگی به مقداری هر چند کم در ارتباط است ولی در کل به هیچ عنوان نباید موجب قطع یا کاهش دارو به صورت خودسرانه در بیمار شد. وی در پایان توصیه کرد: اگر چنین مواردی مشاهده شد حتماً بیمار به پزشک معالج خود مراجعه کند تا پزشک تشخیص دهد که این مشکل ناشی از کنترل نشدن بیماری بوده یا استفاده بیش از حد از دارو است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن