کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی اداره کل آموزش‌وپرورش کرمانشاه:

التیام روانی کودکان زلزله‌زده زمان‌براست

امدادگران روان‌درمانی از تخصص کودکان استفاده کنند

12 آذر 1396 ساعت 10:15

محمدحسین نیکتاش گفت: جلسات روان‌درمانی در افراد ازجمله کودکانی که با حوادث مواجه می‌شوند باید مداوم و زمان‌بر باشد و برای کنترل استرس، ترس و... لازم است که برنامه‌ی جامع حمایتی تشکیل شود و از حمایت‌های چندلایه استفاده شود


به گزارش ميگنا محمدحسین نیکتاش در گفتگو با خبرگزاری موج کرمانشاه، افزود: استرس، افسردگی، اختلالات اضطرابی، ترس که ممکن است برای افراد مختلف در سنین متفاوت اتفاق بیفتد و مراحل پاسخ روانی به بحران شامل ضربه (اتفاق)، قهرمان گرایی، امیدواری و فراموشی موقت غم، رؤیایی با واقعیت است.

وی با بیان اینکه این علائم همراه با کابوس‌های شبانه با افکار مزاحم، اختلالاتی مثل اختلالات خواب بروز می‌کند، تصریح کرد: فراموش کردن حوادث امکان‌پذیر نیست ولی می‌توان با به‌کارگیری مهارت‌هایی که توسط امدادگران روانی آموزش داده می‌شود آن را کنترل کرد.

رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اداره کل آموزش‌وپرورش استان، واکنش‌های روانی را پاسخ طبیعی به یک اتفاق غیرطبیعی دانست و گفت: به‌عنوان امدادگر اجتماعی در برخورد با کودکان بهتر است اجازه دهیم که ابتدا کودکان، خود برای صحبت درباره‌ وقوع حادثه پیش‌قدم شوند و نباید انتظار داشت که آنان داستان را به‌سرعت و پشت سر هم تعریف کنند.

نیکتاش خاطرنشان کرد: اگر کودک درباره‌ وقوع حادثه سکوت کرد، اجازه بدهیم که او در سکوت خود باقی بماند و با انجام یک بازی و یا تعریف داستانی دوباره کودک را به برقراری ارتباط تشویق کنیم و کسانی که از فرهنگ قومی آن منطقه اطلاع نداشته باشند قادر نخواهند بود که با حادثه دیدگان ارتباط برقرار کنند بلکه باید از نیروهای بومی که با شرایط فرهنگی و قومی کودکان اطلاع دارند استفاده کرد.

هرگز نباید به کودکان قول کاذب داد بلکه باید به‌طور تدریجی آن‌ها را با واقعیت روبرو کرد و اگر خواستند گریه کنند اجازه‌ گریه کردن به کودکان را بدهیم چراکه مقاومت در برابر گریه کار خوبی نیست.

نیکتاش با اشاره به اینکه پرخاشگری، لجبازی، گوشه‌گیری در کودکانی که با مصیبت مواجه شده‌اند طبیعی است و سعی شود که آن‌ها دربازی‌های گروهی شرکت کنند، افزود: ممکن است برخی از کودکان 2 تا 6 ساله، پس رفت داشته باشند و یا به اختلال هراس، پرخاشگری یا شب‌ادراری مبتلا شوند، بنابراین کسانی که کودکان را در برابر حوادث آموزش می‌دهند، باید مهارت‌های لازم را داشته باشند.

کودکانی که در مقطع دبستان و بالاتر هستند ممکن است به اختلال در یادگیری، افت تحصیلی و اشکال در تمرکز و ترس از تکرار اتفاقات ناگوار دچار شوند وامداد گران روان‌درمانی و کارشناسان از آموزش‌های تخصصی در این زمینه استفاده کنند و از نصیحت بپرهیز کنند.


کد مطلب: 42608

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/42608/التیام-روانی-کودکان-زلزله-زده-زمان-براست

میگنا
  https://www.migna.ir