کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۵۰۰ زندانی کردستان زیرپوشش خدمات مشاوره و روانشناسی هستند

خبرگزاری فارس , 12 آذر 1396 ساعت 15:32

مدیرکل زندان‌های کردستان گفت: در حال حاضر 500 نفر از مددجویان زندانهای استان تحت پوشش خدمات مشاوره و روانشناسی قرار دارند.


ميگنا: اسحاق ابراهیمی صبح ديروز در جمع خبرنگاران استان، وجود نیروهای روانشناس در زندان را دارای اهمیت و حساسیت‌های ویژه دانست و در این باره اظهار کرد: روانشناسانی که در خارج از زندان خدمات روانشناسی ارائه می‌دهند در حقیقت با افرادی سر و کار دارند که از نعمت آزادی برخوردارند که این مهم به نوبه خود شرایط مساعدی را برای ارائه خدمات فراهم می‌نماید.

وی افزود: اما روانشناسان زندان با مددجویانی روبرو هستند که اختلالات روانی در آنها به حدی بوده که منجر به ارتکاب جرم شده و در حبس به سر بردن و دوری از خانواده و غیره نیز ناهنجاری‌های روانی را در آنان دوچندان کرده است. 

وی به نقش روانشناسان مراکز اصلاحی و تربیتی در بازگشت سعادتمندانه زندانیان به جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: در حقیقت هدف از مجازات حبس توانبخشی اخلاقی، روحی و روانی به افراد برای بازگشت به جامعه است که در این راستا روانشناسان در زندان‌ها با ارائه خدمات روان درمانی و سلامت روانی به زندانیان، کمک می‌کنند تا با موضوعاتی مانند پرخاشگری، اعتیاد، کاهش اعتماد به نفس، مشکلات خانوادگی و اجتماعی و غیره که منجر به اعمال مجرمانه شده آشنا و اینگونه ناهنجاری‌های رفتاری در زندانیان درمان شود.

*خدمات مشاوره فردی و گروهی به زندانیان کردستان ارائه می‌شود
مدیرکل زندان‌های استان کردستان با برشمردن خدمات روانشناسی و روان درمانی که به زندانیان در مراکز اصلاحی و تربیتی استان ارائه می شود، یادآور شد: در زندان‌ها خدمات روانشناسی مختلفی از جمله مشاوره‌های فردی و گروهی برای زندانیان و خانواده‌های آنان و آموزش‌های مهارتی مانند کنترل خشم، اعتماد به نفس، درک متقابل، ارتباط موثر با خانواده و اجتماع، پیشگییری از اعتیاد و غیره به مددجویان ارائه می‌شود. 
ابراهیمی در خصوص نحوه فعالیت کلینیک‌های مثلثی در زندان‌های استان بیان داشت: در کلیلینک‌های مثلثی که حول سه محور بیماریابی فعال و درمان ایدز و هپاتیت ، پیشگیری از اعتیاد و درمان آن و بیماریابی STI یا همان بیماری‌های آمیزشی و درمان آنها فعالیت می‌نماید، آموزش‌های مرتبط در هریک از محورهای ذکر شده به زندانیان و خانواده‌های آنها با برگزاری کلاس‌های فردی و گروهی و کارگاه‌های تخصصی صورت می‌پذیرد. 
وی اضافه کرد: برای مددجویان تحت پوشش کلینیک‌های مثلثی پرونده‌های الکترونیکی تشکیل و کلیه اقدامات انجام شده برای هر مددجود، به صورت الکترونیکی ثبت می‌شود. 

*انجام آزمون روانشناسی از زندانیان جدیدالورود
وی از جمله دیگر خدمات روانشناسی را گرفتن آزمون‌های روانشناسی بیان کرد و در این خصوص گفت: از دیگر وظایف روانشناسان زندان، گرفتن برخی آزمون‌های روانشناسی از زندانیان جدیدالورود است که این آزمون‌ها شامل آزمون‌های شخصیت، هوش و همچنین مصاحبه‌های بالینی است.
مدیرکل زندان‌های استان کردستان افزود: این آزمون‌ها، یک ارزیابی کلی برای تشخیص اختلال‌های روانی عمده در زندانیان مانند اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، شخصیت مرزی، افسردگی اساسی و غیره را در اختیار روانشناسان قرار داده و به این ترتیب اقدامات لازم در راستای درمان این افراد برنامه ریزی و به اجرا در می‌آید. 
ابراهیمی با تاکید بر این موضوع که روانشناسان زندان باید به توانایی تغییر انسان‌ها اعتقاد داشته باشند بیان کرد: کار در زندان‌ها به خصوص برای افرادی که ارتباط تنگاتنگ با زندانیان و مشکلات آنان دارند دارای دشواری‌ها و حساسیت‌های ویژه‌ای است و از جمله این افراد روانشناسان هستند که ارتباطی مستقیم و تاثیرگذار با زندانیان را برقرار می‌کنند.
وی اضافه کرد: روانشناسان باید ضمن داشتن اخلاقی خوش با صعه صدر و انگیزه و اراده قوی و اعتقاد قلبی بر ایجاد تغییر نگرش و رفتار در زندانیان در محیط پر استرس زندان وظایف خود را عملی نمایند. 


*ارائه 2543 مشاوره فردی به زندانیان کردستان
مدیرکل زندان‌های استان کردستان همچنین با بیان این مطلب که در حال حاضر 500 نفر از مددجویان زندان‌های استان تحت پوشش خدمات مشاوره و روانشناسی قرار دارند، اظهار داشت: در 6 ماهه اول سال جاری نیز  دو هزار و 543 مورد مشاوره فردی و همچنین 317 مورد مشاوره گروهی به زندانیان استان ارائه شد است. 
ابراهیمی با اشاره به خدمات روانشناسی که به خانواده‌های زندانیان ارائه می‌شود، گفت: در 6 ماهه نخست امسال 180 خانواده زندانی با هدف کاهش آسیب در میان آنان از جمله طلاق، تحت خدمات روانشناسی قرار گرفتند.


کد مطلب: 42610

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/42610/۵۰۰-زندانی-کردستان-زیرپوشش-خدمات-مشاوره-روانشناسی-هستند

میگنا
  https://www.migna.ir