کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اخلاق‌ حرفه‌ای تنها مختص روان شناسان‌ نیست

اخلاق مداری؛ مهم ترین موضوع در مشاوره و روان‌درمانی

باشگاه خبرنگاران , 12 آذر 1396 ساعت 16:53

عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی‌ دانشگاه تهران گفت: اخلاق در مشاوره و روانشناسی‌ بخش اصلی روند درمان محسوب می‌شود‌.


ميگنا: دكتر غلامعلی‌ افروز‌ عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی‌ دانشکده تهران در همایش اخلاق در مشاوره‌ و روان‌درمانی که در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، گفت: موضوع اخلاق حرفه‌ای به تمام گروه‌های علمی و افرادی که با جسم و روح انسان در ارتباط هستند برمی‌گردد و روانشناسان‌ و مشاوران که پروانه تخصصی دریافت می‌کنند نیز باید موضوع اخلاق حرفه‌ای را جدی بگیرند‌.

وی افزود: اخلاق در پزشکی و روانشناسی و مشاوره باید در بستری از ارزش‌های فرهنگی تحقق پیدا کند و پزشکان و مشاوران باید با بصیرت در حوزه ارتقاء سلامت جسمی و روانی مراجعان گام بردارند.

افروز اظهار کرد: اخلاق حرفه‌ای در مشاوره و روانشناسی‌ به این مفهوم است که ایفای رسالت حرفه‌ای به شایسته‌ترین شکل و با در نظر داشتن بستر فرهنگ، ارزش‌های بومی و در نظر داشتن ارزش‌های دینی و اخلاقی‌ معنا پیدا کند.
وی اخلاق حرفه‌ای را مهم‌ترین بخش درمانی عنوان کرد و افزود: اگر درمانگران بدانند که اخلاق حرفه‌ای در روند درمان نقش اساسی دارد می‌توانند آن را به خوبی به کار بگیرند و شاهد نتایج مطلوب آن باشند.

رعایت حقوق عاطفی یکی از محورهای اخلاق حرفه‌ای روانشناسان‌ 
افروز افزود: ریشه قالب کج‌روی‌ها، دعواها، بزهکاری‌ها به ناامنی روانی، کلا‌فگی ذهنی، احساس تعارض‌ و فقر‌ خود ارزشمندی‌ برمی‌گردد که در این راستا درمانگران باید ارزش‌ها و قیمت‌گذاری فرد را به او متذکر شوند تا مراجعان با احساس خودارزشمندی‌ در گام‌های درمانی ورود پیدا کنند.

وی رعایت حقوق عاطفی، اعتمادی، اعتقادی، شناختی، اجتماعی، فرهنگی و عاطفی را از محورهای اخلاق حرفه‌ای مشاوران و روانشناسان‌ دانست‌ و افزود: با حفظ حقوق افراد در این عرصه‌ها شاهد روند درمان بهتر و یادگیری‌های غیرمستقیم‌ که ماندگارتر هستند خواهیم بود.

افروز گفت: اعتقاد ما این است که واژه بیمار نباید مطرح شود و نباید این کلمه را به کار برد زیرا بیمارپنداری‌ در پزشکی نیز وجهه‌ خوبی ندارد و با تعامل‌ درمانگر‌، مراجعان‌ و رعایت‌ حقوق‌ آنها‌ می‌توان در عرصه‌ ارتقاء سلامت روان گام اساسی برداشت‌.

عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی‌ دانشگاه تهران گفت: یکی از آفت‌های نظام روانشناسی‌ و مشاوره این است که تصمیم ساز نهایی‌ درمانگران هستند اما باید بدانیم تصمیم نهایی با مراجعان است‌ و تنها مشاوران باید در تصمیم‌سازی به این گروه‌ها کمک کنند.

وی  گفت: جامع‌ترین تعریف‌ اخلاق در مشاوره و روان‌درمانی ارائه شایسته خدمات سلامت روان در بستر فرهنگی و بومی است و باید با توجه به پایه‌های حقوق شناختی‌، اجتماعی، عاطفی‌ و خانوادگی بیمار آن را در نظر داشت.

افروز اظهار کرد: موضوع تعرفه‌ها نیز از موضوعات اخلاقی است که امیدواریم روانشناسان‌ و روانپزشکان‌ با در نظر داشتن آن به عنوان یکی از اصول اخلاقی، ملزم به رعایت آن باشند.


کد مطلب: 42611

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/42611/اخلاق-مداری-مهم-ترین-موضوع-مشاوره-روان-درمانی

میگنا
  https://www.migna.ir