کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سعادت نیارکی در گفتگویی مطرح کرد؛

جای خالی سرویس کنترل درد حاد در نظام سلامت

24 آذر 1396 ساعت 9:42

یک پیشکسوت کنترل درد حاد از جای خالی سرویس کنترل درد حاد در نظام سلامت خبر داد.


میگنا: دکتر اسدالله سعادت نیارکی از پیشکسوتان راه‌اندازی فلوشیپ درد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دردهای ناشی از جراحی، صدمات و تصادفات،‌ سوختگی،‌ زایمان و ... از دردهای حاد به حساب می‌آید که اگر در نظام سلامت به فکر آن باشیم شاهد کاهش هزینه‌های بستری، کاهش عفونت‌های بستری، کاهش نسخه‌های سرسام‌آور مسکن‌ها از همه مهم‌تر کاهش درد و آلام بیماران و در نتیجه رضایت‌مندی این گروه‌ها از نظام سلامت خواهیم بود.

متخصص بیهوشی کشورمان در ادامه اظهار کرد: دنیای غرب که بسیار حساب شده در بسیاری از موضوعات بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی می‌کند به این نتیجه رسیده است که ساماندهی کنترل درد حاد با راه‌اندازی سرویس درد حاد را عملیاتی کند و کشورهای سوئد و اسکاندیناوی با پوشش بیمه‌ای قوی به این نتیجه رسیده‌اند که راه‌اندازی سرویس درد حاد به نفع نظام سلامت و مخاطبان مراکز درمانی است و از سی سال پیش در این عرصه گام برداشتند و این خدمات را نوعی صرفه‌جویی می‌دانند.
سعادت نیارکی گفت: در کشور ما نیز از بیست سال پیش در ابتدا و به صورت تئوری روی موضوع کنترل درد حاد به صورت تئوری کار شده است و حدود 15 سال قبل نیز به صورت پایلوت در برخی مراکز این کار را راه‌اندازی کردیم و متاسفانه چون وزارت بهداشت بودجه‌ای را برای این موضوع تخصیص نداده ناچار شدیم از یکسری سازمان‌های بخش خصوصی بهره‌ گرفته و آن بخش خصوصی به ازای قرارداد با بیمارستان یکسری لوازم و مواد مصرفی را در اختیار بیمارستان قرار دهد و هزینه های اداره و مدیریت سرویس درد حاد را بر عهده بگیرد.
طرح تحول از ضرورت‌های کشور است
وی افزود: طی چند سال نیز با گزارش نتیجه‌بخش سرویس درد حاد خود وزارت بهداشت نیز به این نتیجه رسیده که از نظر کارشناسی این موضوع قابل قبول و استناد است اما به دلیل مشکلات بودجه ای در طرح تحول روش‌های نوین به حاشیه رانده شده وگرنه این روش بسیار نتیجه بخش و اقتصادی است و با توجه به اینکه وارد قرن بیست و یک شده‌ایم، جای سرزنش دارد که چرا متولیان سلامت امری که قابل کنترل و درمان است را به فراموشی سپرده اند؟.
سعادت نیارکی گفت: ما در درد مزمن و سرطانی تمام روش‌های کنترل را به کار می‌گیریم اما درد صفر نشده و تنها کم می‌شود، اما در مورد درد حاد که قابلیت کنترل و حتی به صفر رساندن درد را داریم باید با ایجاد زیرساخت‌های لازم، بودجه، نیروی لازم و ساماندهی این امر را با کمک متولیان سلامت محقق کنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: طرح تحول از ضرورت‌های کشور است که مردم از مواهب آن بهره‌مند می‌شوند اما نباید بعضی روش‌های درمانی نتیجه بخش به بهانه طرح تحول و بودجه به حاشیه رانده شود و باید اقدامات کم هزینه و نتیجه بخش را در طرح تحول به کار بگیریم.


کد مطلب: 42694

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/42694/جای-خالی-سرویس-کنترل-درد-حاد-نظام-سلامت

میگنا
  https://www.migna.ir