شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ / ۰۹:۴۲
کد مطلب: 42694
۱
سعادت نیارکی در گفتگویی مطرح کرد؛

جای خالی سرویس کنترل درد حاد در نظام سلامت

میگنا: دکتر اسدالله سعادت نیارکی از پیشکسوتان راه‌اندازی فلوشیپ درد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دردهای ناشی از جراحی، صدمات و تصادفات،‌ سوختگی،‌ زایمان و ... از دردهای حاد به حساب می‌آید که اگر در نظام سلامت به فکر آن باشیم شاهد کاهش هزینه‌های بستری، کاهش عفونت‌های بستری، کاهش نسخه‌های سرسام‌آور مسکن‌ها از همه مهم‌تر کاهش درد و آلام بیماران و در نتیجه رضایت‌مندی این گروه‌ها از نظام سلامت خواهیم بود.

متخصص بیهوشی کشورمان در ادامه اظهار کرد: دنیای غرب که بسیار حساب شده در بسیاری از موضوعات بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی می‌کند به این نتیجه رسیده است که ساماندهی کنترل درد حاد با راه‌اندازی سرویس درد حاد را عملیاتی کند و کشورهای سوئد و اسکاندیناوی با پوشش بیمه‌ای قوی به این نتیجه رسیده‌اند که راه‌اندازی سرویس درد حاد به نفع نظام سلامت و مخاطبان مراکز درمانی است و از سی سال پیش در این عرصه گام برداشتند و این خدمات را نوعی صرفه‌جویی می‌دانند.
سعادت نیارکی گفت: در کشور ما نیز از بیست سال پیش در ابتدا و به صورت تئوری روی موضوع کنترل درد حاد به صورت تئوری کار شده است و حدود 15 سال قبل نیز به صورت پایلوت در برخی مراکز این کار را راه‌اندازی کردیم و متاسفانه چون وزارت بهداشت بودجه‌ای را برای این موضوع تخصیص نداده ناچار شدیم از یکسری سازمان‌های بخش خصوصی بهره‌ گرفته و آن بخش خصوصی به ازای قرارداد با بیمارستان یکسری لوازم و مواد مصرفی را در اختیار بیمارستان قرار دهد و هزینه های اداره و مدیریت سرویس درد حاد را بر عهده بگیرد.
طرح تحول از ضرورت‌های کشور است
وی افزود: طی چند سال نیز با گزارش نتیجه‌بخش سرویس درد حاد خود وزارت بهداشت نیز به این نتیجه رسیده که از نظر کارشناسی این موضوع قابل قبول و استناد است اما به دلیل مشکلات بودجه ای در طرح تحول روش‌های نوین به حاشیه رانده شده وگرنه این روش بسیار نتیجه بخش و اقتصادی است و با توجه به اینکه وارد قرن بیست و یک شده‌ایم، جای سرزنش دارد که چرا متولیان سلامت امری که قابل کنترل و درمان است را به فراموشی سپرده اند؟.
سعادت نیارکی گفت: ما در درد مزمن و سرطانی تمام روش‌های کنترل را به کار می‌گیریم اما درد صفر نشده و تنها کم می‌شود، اما در مورد درد حاد که قابلیت کنترل و حتی به صفر رساندن درد را داریم باید با ایجاد زیرساخت‌های لازم، بودجه، نیروی لازم و ساماندهی این امر را با کمک متولیان سلامت محقق کنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: طرح تحول از ضرورت‌های کشور است که مردم از مواهب آن بهره‌مند می‌شوند اما نباید بعضی روش‌های درمانی نتیجه بخش به بهانه طرح تحول و بودجه به حاشیه رانده شود و باید اقدامات کم هزینه و نتیجه بخش را در طرح تحول به کار بگیریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو