کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کابوس‌های شبانه چه تعبیری دارند؟

باشگاه خبرنگاران , 26 آذر 1396 ساعت 22:26

دیدن کابوس می‌تواند باعث ناراحتی، ترس و درگیری ذهنی در روز شود، برای جلوگیری از دیدن خواب‌های شبانه ترسناک رعایت نکاتی توصیه می‌شود.


میگنا: کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند خواب‌هایی با موضوع‌های ترسناک و یا هیجان انگیز که به اصطلاح کابوس نامیده می‌شوند بازتابی از زندگی روزانه، اتفاق‌ها و فعالیت ضمیر ناخودآگاه هستند.

علم روانشناسی خواب، از جمله چالش برانگیز‌ترین مبحث‌های علمی است و تاکنون دانشمندان زیادی در دنیا برای کمک به افراد دچار مشکل‌های روانی به مطالعه برروی این جنبه اسرارآمیز زندگی انسان‌ها پرداخته اند.

کارشناسان اعتقاد دارند دیدن کابوس‌های شبانه ناشی از احساس هایی، چون استقلال نداشتن و وابستگی به دیگران، مورد بی عدالتی واقع شدن، داشتن احساس‌های منفی، شکست‌های عاطفی، انزوا و تنهایی، سوء تفاهم و ناراحتی یا مشاجره با اطرافیان و استرس به دلیل نداشتن صلاحیت انجام کار‌ها است.

البته مواردی، چون حادثه‌های تلخ و دردناک، مرگ عزیزان، طلاق، مهاجرت از کشور، بیماری‌ها و مصرف برخی داروها، آسیب و ضربه به سر، پرخوری در ساعت‌های پایانی شب، گرمای بیش از حد هوا در زمان خواب و کم آبی بدن نیز می‌تواند سبب کابوس دیدن شود.
 

کارشناسان دانشگاه کاردیف کشور ولز به افرادی که دچار مشکل کابوس دیدن هستند توصیه می‌کنند برای دریافت کمک‌های روانشناختی به متخصص مراجعه کنند تا با گذراندن جلسه‌های روانشناختی، عکس برداری و تست‌های پزشکی مشکل آنها شناسایی و درمان شوند.
دیدن کابوس‌های ترسناک می‌تواند سبب بیدار شدن از خواب و ایجاد هراس شود.

شکل کابوس دیدن افراد نیز بسیار متفاوت است برخی از افراد کابوس‌های جدید می‌بینند که برگرفته از حادثه‌های روزمره است، اما برخی دیگر کابوس‌های قدیمی و تکراری می‌بینند که ناشی از یک اتفاق تلخ و برای آنها بسیار ترسناک و ناراحت کننده است. migna.ir
 

کارشناسان پژوهش در زمینه نوع کابوس با حادثه‌ای که منجر به ایجاد آن می‌شود را برروی ۲۰۰ نفر آزمایش کرده اند و به نتیجه‌های شگفت انگیزی دست یافته اند.
برای جلوگیری از دیدن کابوس‌های شبانه، افزون بر مراجعه به متخصص باید قبل از خواب به آرام سازی ذهن بپردازید، از تماشای فیلم و سریال‌های دلهره آمیز یا حتی مسابقه‌های ورزشی پراسترس خودداری کنید، شام سبک میل کنید، دم نوش‌های آرام بخش بنوشید، هرنوع ناراحتی و درگیری ذهنی که باعث استرس و عصبانیت در شما می‌شود را فراموش کنید، از دعوا و پرخاش با دیگران پرهیز کنید، اتفاق‌های تلخ و بد را فراموش و آنها را به درس‌های بزرگی که از زندگی گرفته اید تبدیل کنید، استحمام با آب ولرم و دمای مناسب اتاق خواب، مصرف دارو و کنترل بیماری‌های زمینه‌ای همگی می‌تواند در جلوگیری از دیدن کابوس‌های شبانه موثر باشند.
 
منبع:Dailymail


کد مطلب: 42727

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/42727/کابوس-های-شبانه-تعبیری

میگنا
  https://www.migna.ir