کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زلزله به‌ تهران رسید

زلزله 5.2 ریشتری تهران را لرزاند

باشگاه خبرنگاران-فارس , 30 آذر 1396 ساعت 9:44

زلزله ای به قدرت 5.2 ریشتر تهران، کرج و قم را لرزاند.


میگنا: ساعت 23:27 امشب چهارشنبه 28 آذر زلزله‌‌ای به قدرت 5.2 ریشتر و عمق 7 کیلومتر شهر تهران را لرزاند.در پی وقوع زلزله، مردم تهران در بیشتر مناطق این شهر سراسیمه از منازل خود خارج شده و در خیابان‌ها و معابر عمومی پناه گرفتند.
کانون این زمین‌لرزه، 3 کیلومتری شهرستان ملارد در مرز استان تهران و البرز، عنوان شده‌است.
گفته می‌شود این زلزله علاوه بر استان تهران، در استان‌های قم، قزوین، البرز و حتی گیلان نیز احساس شده‌است.
بر اساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری ، تاکنون وقوع ۱۰ پس‌لرزه در استان تهران ثبت شده‌است.  
 
زمین لرزه ای با قدرت 5.2 ریشتر ملارد در مرز 2 استان تهران و البرز را لرزاند.
این زمین لرزه در طول جغرافیایی: 50.96 و عرض جغرافیایی: 35.69 در عمق 7 کیلومتری زمین رخ داد.

ساعت 11:50؛ اعزام تیم های ارزیاب به مناطق زلزله زده
مرتضی سلیمی، رييس سازمان امداد و نجات هلال احمر در همین زمینه گفت: تيم های ارزياب به منطقه زلزله زده اعزام شده اند.
وی افزود: فعلا خسارتی گزارش نشده است.

ساعت 00:10؛ گسل اشتهارد فعال شده است

مرادی، رئیس مرکز لرزه‌نگاری کشوری نیز در مورد زلزله تهران گفت: زلزله ۵/۲ ریشتری در مرز استان‌های البرز و تهران رخ داده است.
وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که انتهای گسل اشتهارد فعال شده است افزود: تا این لحظه دو پس‌لرزه گرفتیم اما با توجه به بزرگی لرزه‌ی اولیه، نمی‌دانیم این زلزله‌ی اصلی بوده یا پیش لرزه؛ منتظریم ببینیم پس‌لرزه‌ها ادامه می‌یابد یا نه.

ساعت 00:20؛ زلزله تهران فعلا بدون خسارت
پیرحسین کولیوند، سرپرست سازمان اورژانس کشور از آمادگی بیمارستانها و اورژانس خبر داد و گفت: مردم خونسردی خود را حفظ کنند.
وی ادامه داد: تاکنون گزارشی مبنی بر خسارات مالی و جانی به دلیل زلزله 5.2 ریشتری نداشتیم.
کولیوند خاطرنشان کرد: مردم هوشیار امشب را سپری کنند و از کنار اشیا و برخی وسایل منازل و شیشه ها فاصله بگیرند.
امیر سرتیپ شهنام بابلی، رییس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش گفت: در پی وقوع زلزله ۵.۲ ریشتری تهران، گردان بهداشت و درمان و تمامی بیمارستان‌ها و کادر پزشکی نیروی زمینی ارتش در حال آماده باش کامل هستند.

ساعت 00:30؛ ریزش در جاده چالوس بر اثر زلزله
سردار امیری، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه جاده چالوس دچار ریزش شده است گفت: جاده چالوس و سایر جاده های منتهی به تهران و خروجی های تهران هم اکنون باز و قابل تردد است.

ساعت 00:45؛ ترک خوردن بافت های قدیمی در مناطق زلزله زده
مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان نیز اعلام کرد که ۵۴ دستگاه آمبولانس و دو دستگاه اتوبوس آمبولانس در منطقه کرج به حالت آماده باش هستند.
وی افزود: زلزله سبب ترک خوردن بافت های قدیمی شده است.

ساعت 00:50؛ مردم اجازه تردد خودروهای امدادی را بدهند
مرتضی سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات با اشاره به اینکه کیلومتر 16 جاده چالوس ریزش کرده است, گفت: شهر تهران قفل شده است و مردم اجازه تردد خودروهای امدادی را بدهند.
وی ادامه داد: با وجود اینکه خیابانهای تهران پر ازدحام شده است ولی طبق ارزیابی ها در البرز و مناطق دیگر خساراتی نداشتیم و فقط روستای اخترآباد کمی تخریب داشته است و یک نفر مصدوم داشتیم ولی مشکل خاصی وجود ندارد.

ساعت 00:55؛ آماده باش تمام کلانتری های تهران در پی زلزله
سردار رحیمی رییس پلیس پایتخت نیز در ارتباط با زلزله 5.2 ریشتری تهران گفت: کلانتری‌ها، پلیس راهور و مجموعه انتظامی پایتخت، آمادگی ۱۰۰ درصدی دارند.
وی ادامه داد: ترافیک پرحجم بوده و در برخی مقاطع سنگین و نیمه سنگین در معابر تهران است. ترافیک در محور تهران کرج و تهران دماوند پرحجم است.

ساعت 1:03؛ ریزش سنگ در جاده چالوس روی یک خودرو
مرتضی، سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از مصدومیت یک تن در اختر اباد ملارد خبر داد و گفت: یک خودرو هم در جاده چالوس روی آن سنگ ریزش کرده است.

ساعت 1:05؛ هجوم مردم به پمپ بنزین ها بعد از زلزله
در پی هجوم شهروندان تهرانی به پمپ بنزین ها شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: موجودی بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت کافی است و تمام انبارهای نفت در حالت آماده باش می‌باشد و جای هیچگونه نگرانی از بابت تامین سوخت نیست.
 

ساعت 1:10؛ یک فوتی بر اثر ترس از زلزله تهران
مجتبی خالدی، روابط عمومی سازمان اورژانس كشوراز فوت یک شهروند در مارلیک کرج بر اثر شوک و ترس از زلزله خبر داد.

ساعت 1:20؛ آماده باش 100 درصدی نیروهای امدادی در پی زلزله تهران
مقیمی، استاندار تهران با اشاره به زلزله 5.2 ریشتری تهران گفت: نیروهای امدادی در سطح استان تهران در آماده باش 100 درصدی هستند.
وی افزود: از مردم می خواهیم که ارامش خود را حفظ کنند.
مقیمی افزود:‌ کلیه نیروهای امدادی و انتظامی در سطح استان تهران در آماده باش کامل قرار گرفته‌اند لذا شهروندان تهرانی ضمن حفظ آرامش اخبار را تنها از منابع رسمی همچون صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاری‌ها پیگیری کنند.
استاندار تهران تاکید کرد: شهروندان آرامش خود را حفظ کنند و به موارد ایمنی که در این موارد لازم است رعایت شوند توجه داشته باشند و از شتابزدگی و حرکت خودروها در معابر خودداری کنند.

ساعت 1:40؛ جاده چالوس بعد از زلزله بازگشایی شد
سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات کشور در رابطه با ریزش کوه در جاده چالوس اظار داشت: با توجه به زلزله ای که در ساعت 23:27 امشب داشتیم حادثه ریزش کوه در منطقه جاده چالوس - کرج رخ داد که خوشبختانه حادثه دیده ای در این مورد نداشتیم.
وی افزود: نیروهای راهداری در محل حادثه حاضر و همراه نیروهای جمعیت هلال احمر و تیم های ارزیابی به بررسی صحنه و رفع مشکل پرداختند.
وی ادامه داد: راهداری راه را بازگشایی کرده و هم اکنون تردد برقرار است اما از مردم در خواست می کنیم که از منطقه ترددی نداشته باشند.

ساعت 1:53؛ زلزله قم را تعطیل کرد
استانداری قم در پی زلزله 5.2 ریشتری در ملارد که این شهر را لرزاند، اعلام کرد: با پیشنهاد مدیریت بحران استان و موافقت استاندارمحترم فردا پنجشنبه مورخ ۹۶/۹/۳۰ تمامی دستگاههای اجرایی و مراکز آموزشی (مدارس و دانشگاهها) بجز دستگاههای امدادی تعطیل است.

ساعت 2:05؛ دستور وزیر ورزش برای بازگشایی درب ورزشگاه ها به روی مردم بعد از زلزله
سلطانی‌فر، وزیر ورزش بعد از وقوع زلزله و هجوم مردم به خیابان ها گفت: سالن‌های عباس‌آباد (کلهر)، انقلاب، شورا ، دینار آباد، شهدای دهشاد، تختی، حجاب و نوایی در اندیشه دارای سیستم گرمایشی و آماده ارائه خدمات اسکان به مردم هستند.

ساعت 2:13؛ فرودگاه مهرآباد آماده زلزله تهران
رستمی، مدیر کل فرودگاه بین المللی مهرآباد از آمادگی کامل فرودگاه مهرآباد در مواجه با بلای طبیعی زلزله خبر داد .
وی گفت: فرودگاه مهرآباد کاملا عملیاتی وپروازها طبق برنامه از پیش تعیین شده انجام گرفته اند و در ادامه انجام می شوند .
رستمی گفت: مهرآباد آمادگی کامل برای شرایط اضطراری را دارا می باشد.

ساعت 2:20؛ مردم در مکان های مسقف نباشند
اسماعیل نجار، رئیس ستاد مدیریت بحران با اشاره به زمین لرزه تهران گفت: جلسه شورای مدیریت بحران از دقایق ابتدایی زلزله تشکیل شده است و دستگاه‌های اجرایی، آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.
وی افزود: مشکل خاصی وجود ندارد و اوضاع آرام است و تقاضا می‌کنیم مردم آرامش خود را حفظ کنند. تمام دستگاه‌های تهران و البرز آماده‌باش هستند.
 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: خوشبختانه هم‌اکنون آمادگی نسبی به وجود آمده و امیدواریم مشکل خاصی پیش نیاید. گزارش شده در پمپ بنزین‌ها ازدحام جمعیت پیش آمده و سوخت را با گالن نیز می‌برند؛ تقاضا می‌کنیم از دریافت سوخت در‌ گالن جداً پرهیز کنند و از ازدحام و مسدود کردن معابر خودداری کنند.

وی خاطر نشان کرد: مردم درصورت امکان در خانه و فضای مسقف نباشند و در صورت امکان بیرون از منزل، در پارک‌ها و حاشیه معابر مستقر شوند. در تهران جای خاصی برای اسکان اظطراری پیش‌بینی نشده و مردم هرجا فضاهای وسیعی بود می‌توانند مستقر شوند.
 

ساعت 2:31؛ ادارات تهران تعطیل نیست
کریمی، معاون عمرانی استاندار تهران در مورد احتمال تعطیلی ادارات و بانک های تهران بعد از وقوع زلزله گفت: ادارات و بانک های تهران پنجشنبه تعطیل نیست.

ساعت 2:55؛ شدت زلزله را نمی توان پیش بینی کرد
مهدی زارع، عضو پژوهشگاه زلزله شناسی در مورد پیش ینی شدت زمین لرزه ها عنوان کرد: اعلام قطعی شدت کم یا زیاد زلزله الزاما وجود نداشته و پیش بینی نمی شود.

ساعت 3:03؛ آغاز اسکان اضطراری در اندیشه
شهردار اندیشه دستور اسکان اضطراری شهروندان را صادر کرد.
بر این اساس ورزشگاه‌های ایثار فاز 3، ولایت فاز 3، تختی فاز 3، شهدای فاز 2 و ساختمان مرکزی شهرداری جهت اسکان شهروندان محترم، آماده است.

ساعت 3:10؛ تهران تعطیل شد
مقیمی استاندار تهران از تعطیلی تمامی ادارات و مراكز دولتی به جز دستگاه های خدمات رسان در روز  پنجشنبه ٣٠ آذر خبر داد.
همچنین بر اساس اعلام استانداری البرز، ادارات این استان نیز پنجشنبه تعطیل شد.

ساعت 4:32؛ اعلام آخرین آمار مصدومان زلزله تهران و البرز
اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور در موردتعداد مصدومان زلزله 5.2 ریشتری تهران گفت: تعداد مصدومانی که پس از زلزله به مراکز درمانی مراجعه کردند، یک نفر در ساوه و 42 نفر در استان البرز بوده‌اند اما هیچ یک از آنان در پی تخریب ساختمان و یا ریزش آوار دچار مصدومیت نشده بلکه حین فرار دچار حادثه شده بودند.

ساعت 4:39؛ لغو طرح سراسری زوج و فرد به علت زلزله در تهران
پورسید اقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از لغو طرح زود و فرد از درب منازل و بازگشت ساعت و محدوده اجرای طرح ترافیک به حالت عادی در روز پنجشنبه خبر داد.
بر این اساس طرح ترافیک در روز پنجشنبه از ساعت 6:30 در محدوده خود آغاز شده و تا ساعت 13:30 ادامه خواهد داشت.

ساعت6:00؛ زلزله در ملارد مصدومی نداشته است
فرماندار ملارد اعلام کرد: در نتیجه زلزله ملارد هیچ مصدومی نداشتیم، اما ترس از وقوع زمین لرزه و فرار سببب مرگ یک زن باردار و مصدومیت ۲۰ نفر از شهروندان این منطقه شد.

ساعت 8:45؛ ترافیک روان در معابر شهری و بین شهری فردای زلزله تهران
سرهنگ رحمانی سرپرست مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راه ناجا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان: در حال حاضر تردد در تمامی محورهای اصلی کشور و شهر تهران به صورت روان است و هیچ مشکل ترافیکی وجود ندارد.
وی افزود: ترافیک در محورهای خروجی شهر تهران هم روان است. محور کندوان و هزار باز و تردد در آن جریان دارد ولی از مردم تقاضا می‌شود حتی الامکان از ترددهای غیر ضروری در این محورها اجتناب کنند.

 ساعت 8:55؛ لغو آزمون استخدامی سازمان بازرسی کشور در پی زلزله
در پی رخداد زلزله شب گذشته تهران، سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: برگزاری آزمون استخدامی سازمان بازرسی کل کشور امروز لغو شد. زمان برگزاری این آزمون متعاقبا اعلام می شود.


ساعت 9:09؛ 97 مصدوم و یک کشته به علت ترس از زلزله
مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات گفت: زلزله 5.2 ریشتری ملارد تاکنون 12 پس لرزه، یک کشته و 97 مصدوم داشته است.
وی افزود: در استان البرز 50 مصدوم، تهران 34 مصدوم، ساوه 12 مصدوم و قزوین نیز 1 مصدوم داشتیم.
سلیمی ادامه داد: یک نفر نیز در استان البرز به علت ترس حاصل از وقوع زلزله سکته و فوت کرده است.
 

-

-


کد مطلب: 42759

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/42759/زلزله-5-2-ریشتری-تهران-لرزاند

میگنا
  https://www.migna.ir