جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۹
کد مطلب: 42889
۱

خلاقیت‌کشی کودکان در دوره پیش‌دبستانی

خلاقیت‌کشی کودکان در دوره پیش‌دبستانی
به گزارش میگنا رخساره فضلی در گفت‌وگو با تسنيم در خصوص آموزش‌های ارائه شده در دوره پیش‌دبستانی اظهار کرد: خواندن، نوشتن و حساب کردن جزو آموزش‌های دوره پیش دبستانی نیست و برای این دوره راهنمای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی را داریم که بسیار مترقی است.

وی افزود: در راهنمای فعالیت‌های آموزشی دوره پیش دبستانی اعلام شده که محور فعالیت‌ها بازی، انتخاب، مواجهه با مسئله و توانایی تحلیل و پردازش هست.

مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: این که در کلاس پیش دبستانی کودک رنگ‌آمیزی کرده یا وسائلی را به هم متصل می‌کند باید کمتر از 5 درصد فعالیت‌ها را به خود اختصاص دهد، اما هم اکنون این موارد بسیار پر رنگ شده است و 5 درصد وقت به سایر فعالیت‌ها اختصاص می‌یابد.
فضلی ادامه داد: کودک در دوره پیش‌دبستانی باید فضایی را داشته باشد تاهنگام ورود به کلاس خودش انتخاب کند که هم اکنون می‌خواهد با چه وسیله‌ای کار کند و در محیط‌های مختلف برای رشد قرار بگیرد.

وی مطرح کرد: به لحاظ فیزیکی و جسمانی رشدی که در دوره پیش دبستانی می‌تواند اتفاق بیفتد در هیچ دوره دیگری رخ نمی‌دهد و خواندن و نوشتن را یک فرد در سن 9 سالگی نیز می‌تواند شروع کند به گونه‌ای که هم اکنون شاهد هستیم سازمان نهضت سوادآموزی حتی افراد مسن را باسواد می‌کند و به آنها خواندن و نوشتن را می‌آموزد.

مدیرکل دفتر پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در دوره پیش دبستانی برای رشد کودک نیاز به توانایی ویژه داریم و حق نداریم زمان را صرف سایر مسائلی کنیم که کودک در آینده به روال عادی آنها را فراخواهد گرفت.
فضلی در توضیح بیشتر این مسئله گفت: به عنوان مثال اگر مربی بر روی زمین تصاویر مختلفی را ترسیم کند و به کودک بگوید هنگام حرکت پاهای خود را فقط بر روی تصاویر 4 گوش قرار دهد، این مسئله باعث می‌شود کودک فکر کند که هنگام حرکت پاهای خود را در چه نقاطی قرار دهد و همین مسئله باعث رشد ظرفیت مغزی او می‌شود.

وی بیان کرد: آن چیزی که هم اکنون اتفاق می‌افتد، راه رفته‌ای هست که در سایر دوره‌ها طی کردیم و می‌دانیم این راه رفته به نتیجه‌ای نمی‌رسد. اما نمی‌دانم چرا برخی همکاران اصرار دارند راه رفته سایر دوره‌ها را که می‌دانیم چه آسیب‌هایی به همراه دارد در دوره پیش‌دبستانی طی کنند.
مدیرکل دفتر پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: اگر راهنمای فعالیت‌های دوره پیش دبستانی اجرا شود، مربی ازکار خود لذت برده و کودک به خوبی فرا می‌گیرد. همچنین دیگر هر فردی به خود اجازه نمی‌دهد به عنوان مربی وارد دوره پیش دبستانی شود.
فضلی در پاسخ به این پرسش که چرا راهنمای فعالیت‌های آموزشی دوره پیش‌دبستانی اجرا نمی‌شود؟ اظهار کرد: برخی مربیان که رشته تحصیلی آنها مرتبط با دوره پیش‌دبستانی است به خوبی فعالیت‌ها را انجام می‌دهند، اما هم اکنون با گرایش فرهنگی در میان خانواده‌ها مواجه هستیم که اصرار به فراگیری خواندن و نوشتن توسط کودک در دوره پیش‌دبستانی دارند و تصور می‌کنند اگر فرزند آنها زودتر این مسائل را فرا بگیرد یک گام جلوتر است.
وی ادامه داد: بخش دیگری از مشکلات به دلیل این است که مربیان ترجیح می‌دهند در کلاس درس فقط خودشان صحبت کنند بدون توجه به اینکه حداکثر آستانه تحمل و توجه کودک پیش دبستانی 10 تا 15 دقیقه است و در نهایت اگر مربی بسیار حرفه‌ای باشد تا 15 دقیقه می‌تواند کودک را درکلاس درس بنشاند، اما از آنجایی که اجرای سایر فعالیت‌ها مقداری دشوار است مربیان ترجیح می‌دهند به کودک بگویند مطالبی را که آنها ارائه می‌دهند او باید بنویسد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.