يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - 17 Nov 2019
جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ / ۰۱:۱۳

مصرف الکل خطر ابتلا به هفت نوع سرطان را افزایش می‌دهد

به گزارش تلگراف، فقط در انگلیس سالانه 12000 نفر در اثر مصرف الکل دچار انواع سرطان می‌شوند، اما تا کنون کسی درباره علت این اتفاق تحقیق نکرده است. محققان برای درک نحوه اثرگذاری الکل بر بدن، مقداری الکل رقیق شده را به موش‌های آزمایشگاهی خوراندند و سپس دنباله دی ان ای آن‌ها را بررسی و کروموزوم‌ها را تجزیه و تحلیل کردند.

در این تحقیقات مشخص شد زمانی که بدن الکل را تجزیه می‌کند، یک ماده شیمیایی به نام استالدئید تولید می‌شود که دی ان ای را تخریب می‌کند. در واقع هنگام مصرف الکل شکست‌های ژنتیکی ایجاد می‌شود که چیدمان کوروموزوم‌ها را تغییر داده و ساختار دی ان ای را جایگزین می‌کند.

این تخریب در سلول‌های بنیادی خون رخ می‌دهد که وظیفه تولید سلول‌های قرمز و سفید را بر عهده دارند. این سلول‌ها اکسیژن را به اندام‌ها می‌رسانند و با عفونت‌ها مقابله می‌کنند.

بر اساس این تحقیقات تخریب دی ان ای در سلول‌های بنیادی دائمی است و کد ژنتیکی آن‌ها را جایگزین می‌کند و در نهایت منجر به بروز سرطان می‌شود.
بر اساس تحقیقات مصرف الکل با بروز 7 نوع سرطان شامل کبد، سینه، روده، گلو، دهان، مری و حنجره ارتباط دارد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.
مرجع : آریا

تبعات روانیِ که دامن‌ «قربانیان ترافیک» را می‌گیرد
اجبار دانشجویان دکتری شهید بهشتی به ارائه مقالات ISI!
چگونه اضطراب در هنگام رخداد‌های طبیعی را کاهش دهیم؟
دکتر محمود گلزاری