کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اهمیت انگیزه تحصیلی در دانش آموزان

24 دی 1396 ساعت 8:00

انگیزه تحصیلی یکی از مسائل مهم تحصیلی است. معلمان غالباً احساس می کنند که برخی از دانش آموزان اصلاً نمی خواهند کار کنند. اگر دانش آموز کار نمی کند ممکن است در او انگیزه واقعی برای تحصیل وجود نداشته باشد .


ميگنا: تشخیص فقدان انگیزه در دانش آموز، کاری نسبتاً آسان است اما برطرف کردن آن امری است بسیار دشوار.

یک مشاور تحصیلی می تواند عوامل خاصی را که موجب بی علاقگی و فقدان انگیزه در دانش آموز می شود تا حدودی تمیز و تشخیص دهد. مثلاً دانش آموزی که با وجود داشتن علاقه تحصیلی در رشته علوم انسانی، به علت فقدان چنین رشته ای در شهرستان خود مجبور به تحصیل در رشته دیگری می شود، انگیزه واقعی برای تحصیل خود نمی بیند.

متاسفانه اجبار در تقویت و ایجاد انگیزه موثر نیست. لذا حضور در کلاس، علاقه حقیقی یا ارزش واقعی برای وی ایجاد نمی کند. به همین جهت دانش آموز از دقت و فعالیت در تحصیل تا حدی باز می ماند.

فقدان آزادی و اختیار در انتخاب دروس و رشته های تحصیلی موجب از بین رفتن و یا محدود شدن انگیزه و محرک تحصیلی است. روش تدریس معلم، برخوردهای معلم ودانش آموز و ناراحتیهای خانوادگی و نومیدی در رسیدن به مقصود و یا علل مادی نیز می تواند محرک تحصیلی را سلب یا تضعیف کنند.

همه این عوامل نشان می دهند که گاه خود مدرسه یا معلم و گاه محیط و اطرافیان می توانند عامل ضعف محرک در دانش آموز باشند. از این رو دانش آموز را همیشه نمی توان به تنبلی و کاهلی متهم ساخت.
یافتن علت اصلی هم برای دانش آموز و هم برای معلم ضروری است.


منبع: اصول و فنون راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش ، مولف: یوسف اردبیلی


ارسالی از: حسین عامری نیا- کارشناس ارشد مشاوره تحصیلی


کد مطلب: 43059

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/43059/اهمیت-انگیزه-تحصیلی-دانش-آموزان

میگنا
  https://www.migna.ir