دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - 19 Nov 2018
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ / ۰۷:۰۰
کد مطلب: 43108
۱

نتایج مثبت برقراری روابط حسنه با اولیاء دانش آموزان

نتایج مثبت برقراری روابط حسنه با اولیاء دانش آموزان
میگنا: مدیر مدرسه مي تواند با حسن استفاده از رابطه خود و اولیاء از کلیه امکانات مادی و معنوی آنان نيز استفاده کند. سنگ زیر بنای ایجاد رابطه مطلوب حسنه با اولیاء شناخت ارزش و نقش خانواده در شکوفایی استعدادها، تربیت، آموزش و چگونگی ارتباط آنها با مدرسه است.

نکته دیگری که در برقراری رابطه حسنه با اولیاء نقش اساسی دارد، درک علایق اولیاء و علاقمند ساختن آنها به مدرسه و برنامه های آموزشگاه هاست. بدون هیچ تردیدی اکثر اولیاء و یا تمام اولیاء علاقمند به همکاری با مدرسه هستند و دوست دارند تا به نحوی در امور مدرسه سهیم بوده و موجب سربلندی فرزند خود شوند. اما، همانطور که همه افراد از نظر توانایی ها و امکانات باهم تفاوت دارند، اولیاء نیز دارای استعدادها ، توانایی ها و امکانات متفاوتی هستند.

مدیر مدرسه باید با کمک اولیاء و دانش آموزان مهارت ها، فنون، توانایی ها و علائق اولیاء را مورد شناسایی قرارداده تا از این طریق بتوان آنها را در تربیت و تعلیم دانش آموزان مشارکت داد.

معمولاً اولیاء می توانند اطلاعات لازم و مطمئنی را درباره فرزندان خود به مدرسه بدهند. شناخت ویژگی های مختلف دانش آموزان سبب تسهیل شناخت، تصمیم گیری و حل مشکلات، هدایت و اصلاح رفتار آن ها می شود.

بدون تردید شرایط خانواده تاثیر زیادی در پیشرفت و یا عقب افتادگی تحصیلی دانش آموزان دارد. مدیر مدرسه می تواند با اطلاع از وضع خانواده ها اعم از گرفتاری ها یا امکانات هم در رفع مشکلات و هم در کمک گرفتن از آنها استفاده کند.

عده ای از اولیاء می توانند با توجه به تخصص، تجربه و همچنین کنجکاوی خود به مسائل و مشکلات مدرسه، چه از طریق پرسش از فرزندان خود و چه با مراجعه به مدرسه پی ببرند و به مدیر کمک فکری بدهند. بسیاری از دانش آموزان در اثر رسیدن به سن بلوغ و تغییراتی که از نظر روانی و جسمی در آن ها پدید می آید، دچار سردرگمی و هیجان رفتاری می گردندکه رابطه مدیر مدرسه با اولیاء می تواند آن ها را از افتادن به وادی نابهنجاری و انحراف باز دارد.

هیچ دستگاه تعلیم و تربیتی مانند مدرسه نمی تواند به تنهایی و بدون کمک اولیاء به رفع مشکلات دانش آموزان بپردازد. این دو نهاد باید با همکاری تنگاتنگ زمینه های مشکل و علل گرایش دانش آموزان را به بزهکاری مورد بررسی قرار دهند و زمینه های سالم سازی محیط و تهیه امکاناتی که جلوی شیوع نابهنجاری را می گیرد فراهم سازند.


حسین عامری نیا
کارشناس مشاوره آموزش و پرورش شهرستان باوی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

تغییر ساختار مغز دانش آموزان دبیرستانی با فوتبال بازی کردن!
اسباب بازی موردعلاقه پدرومادرها برای بچه‌ها چیست؟
خبری بد برای آن‌هایی که اسم اطرافیان را فراموش می‌کنند!
برگزاري اولین همایش ملی «مشاوره مدرسه» در دانشکده روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...