سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ / ۱۳:۲۱
کد مطلب: 43148
۳
حسین ملکی

کمک داوطلبانه زیباترین جلوه محبت

کمک داوطلبانه زیباترین جلوه محبت
میگنا: بی تردید، هنگامی که این «دیگران» از نزدیکان و عزیزان دیرآشناست، ایثار زیبا و ارزشمند است، اما آنگاه که "دیگران" آنانی هستند که هیچ آشنایی و مراوده شخصی با کمک دهنده و خدمت گیرنده ندارند، یاری دهی شکوه و معنای دیگری می یابد.

حس و حالم از کمک داوطبانه و انسان دوستانه؛ جوانان داوطلب هلال احمر از یک سو و از وضعیت نامطلوب مصبیت زدگان که دچار قهر طبیعت شده اند صف نشدنی است و از حضور تیم سحر، نظاره گر همراهی و همدلی خالصانه بودم؛ و آموختیم سفر به مناطق زلزله زده یک سفر تفریحی نیست و گروه های مداخله گر باید توجه داشته باشند:

۱- حضور افراد غیرمتخصص نه تنها کمک نیست، بلکه اسکان، بهداشت، امنیت و مسائل دیگرشان باری است مضاعف؛ پیشنهاد می گردد مداخله روانی از روز پنجم به بعد انجام گیرد: شهرهای زلزله‌زده معمولاً روزهای اول مملو از داوطلب‌اند و روزهای بعد خالی از غمخوار.

۲- در این روزها روان‌شناسان و مددکاران بیشترین نقش رو می‌توانند ایفا کنند. افراد زلزله‌زده به خاطر شدت و سرعت وقوع حادثه شدیداً در شوک هستن و نمی‌توانند مراحل سوگواری (انکار، خشم، چانه‌زنی، افسردگی و پذیرش) رو طی کنند و در مرحله‌ی انکار می‌مونند. همچنین چون درگیر تهیه‌ی مواد اولیه‌ی زندگی می‌شوند نمی‌توانند سوگواری کنند، که این مهم بسیار آسیب زننده و از یاد نرفتنی است!

۳- تسلی الکی، امید و وعده‌ی الکی ندید. از گفتن عبارات کلیشه‌ای مثل مرگ حقه، همه چیز درست می‌شه، مثل اولش می‌شه و… خودداری کنید.
۴- اگر حرف به درد به خوری ندارید، فقط سعی کنید در کنارشون باشید. اشکالی نداره که حتی به مدت طولانی سکوت کنید و گوش شنوا داشته باشید.

۵- سعی کنید بغل‌شون کنید و دست‌شون رو بگیرید اگر خودشون رضایت داشتند و اذیت نمی‌شدند (لمس به آنان تسلی می دهد و موجب شود تا تصور کنند بهتر ایشان را درک می کنید)

۶- دیدن جسد، رفتن به سر مزار، دیدن یادگاری‌های عزیز ازدست‌رفته می‌تونه به انجام یک سوگواری ذهنی و پذیرش و باور مرگ اون‌ها کمک کنه. تا جایی که ممکن است از گریه کردن ان ‌ها جلوگیری نکنید. سعی کنید براشون مراسم سوم و هفتم، مخصوصا به شکل دسته‌جمعی بگیرید.

۷- داستان‌ها و خاطرات اون‌ها در مورد عزیزان‌شان رو حتماً بشنوید و حتی اگر کمی نزدیک‌تر شدید بخواید که در مورد عزیزان‌شان با شما حرف بزنند. تعریف داستان، قبول مرگ و مرحله‌ای از سوگواری است. (خاطرات زمان وقوع زلزله نیز کمک شایانی می کند)

۸- اگر کمک شما رو نمی‌پذیرند، یا حتی اگه می‌پذیرند از انها کمک‌های کوچک بخواهید و مهمان‌شان شوید. مردم آسیب دیده در شرایط روحی بد ممکن است کمک کسی رو نخواهند اما اگه کسی ازشون کمک بخواهید و مخصوصا مهمان باشه کمکش می‌کنند. این باعث میشه که “احساس ادای دین” کمتری به شما کنند و بعدش هم کمک‌های بعدی شما رو راحت‌تر بپذیرند.

۹- همواره و در همه حال یادمان باشد آدم‌های زلزله‌زده اول آدم‌اند بعد زلزله‌زده. بهشون احترام واقعی گذاشته شود و در ان‌ها احساس ترحم ایجاد نکنید. یادمان باشد لباس و غذا فقط در حد زنده ماندن برای خیلی‌ها مهمه، احترام شما به ان‌ها و حفظ شخصیت‌شان کمک بیشتری می‌کند و اثر پوثر و مطوب روی ان‌ها می‌گذارد.

۱۰- اعتقادات این افراد شدیداً ضربه خورده. اما به هیچ وجه وارد بحث‌های اعتقادی با اون‌ها نشید. سعی کنید بیشتر شنونده باشید و این حس رو بدید که در هر صورت و با هر اعتقادی در کنارشان هستید.(لذا شناسایی مذهب منطقه و نهادهای حمایتی در اولویت های نخست شناسایی باید باشد).

۱۱- مواظب گروه آسیب از جمله بچه‌ها و سالمندان باید بود و با نگهداری از ان ها از بار ذهنی بزرگ‌ترها رو، که شدیداً خسته‌اند، کم کنید.

۱۲- یادمان باشد کسی که خشمگین‌تر است یعنی بیشتر به توجه و کمک نیاز دارد خشم یک علامت از ناکامی می باشد، بهش توجه بیشتری شود و از خشم‌شان ناراحت نشویم.

۱۳- افراد بومی موثر مثل بزرگ منطقه، دهیار، امام جماعت و… را شناسایی شود و از طریق ایشان به افراد و خانواده نزدیک شد.

 
حسین ملکی- عضو داوطلب تیم سحر جمعیت هلال احمر استان قم
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت