جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ / ۲۳:۰۳
کد مطلب: 43226
۱

نقش پررنگ افکار منفی در ایجاد اضطراب

نقش پررنگ افکار منفی در ایجاد اضطراب
اگر می خواهید فرد خلاقی باقی بمانید، اضطراب را شکست دهید
 
میگنا:  Creative Mornings یا در معنای فارسی صبح های خلاق نشستی است که همزمان در صد شهر جهان با یک موضوع مشترک ، در یک روز و ساعت مشخص برگزار می شود، تبریز اولین شهر از ایران و کشورهای منطقه است که موفق به اخذ نمایندگی و میزبانی این رویداد شد.

شانزدهمین گردهمآیی این همایش نیز آخرین جمعه دی ماه انتخاب شد، اما این بار بسیار متفاوت تر از دوره های قبلی برگزار شد، روال این نشست به این صورت است که ابتدا شرکت کنندگان صبحانه ای دورهم می خورند و به صحبت می پردازند و سپس به پای سخرانی مهمان دعوت شده می نشیند، اما این زمانی که همه پا به سالن برگزاری گذاشتند هیچ یک از مسئولان برگزاری در محل حضور نداشتند و خبری از صبحانه نبود، زمانی که دیگر داشت صدای پچ پچ شرکت کنندگان که اینجا چه خبر است بلند می شد، صدایی از پشت صحنه آمد که می گفت: متاسفانه خبری بدی برای شما شرکت کنندگان عزیز دارم، متاسفانه قادر به تهیه صبحانه برای این مراسم نبودیم زیرا خبر دادند تمام منابع طبیعی آب به پایان رسیده و آذوقه برای تهیه مایحتاج نمانده و از طرفی مسئولان برگزاری نتوانستد به امروز حاظر شوند.

همه شرکت کنندگان دچار تعجب و دل نگرانی شده بودند که ناگهان صاحب صدای پست صحنه به جمع پیوست و مشخص این مهمان سخنرانی شانزدهمین همایش صبح های خلاق بوده است که قصد داشت، میزان اضطراب جمع حاضر را بسنجد.
تم دی ماه این نشست به پیشنهاد شهر بُخارست «اضطراب» انتخاب شد و تصویرسازی پوستر توسط خانم «اِولِین باندور» طراحی شده است. این دوره از صبح های خلاق تبریز به همت گروه گپ گرافیک با دعوت از دکتر مصطفی زارعان در مرکز تجاری تفریحی لاله پارک برگزار شد.

"اضطراب" کلمه ای است که به گوش همه ما آشنا است ولی شاید دلیل اصلی آن را ندادیم، در تعریف این احساس می توان گفت ، حالتی از اندیشناکی شدید، بلاتکلیفی و ترس از پیش بینی رویداد یا موقعیت تهدید کننده است و اغلب تا جایی که کارکرد طبیعی جسمی و روانشناختی را مختل کند پیش می رود.
سخنران این ماه ، "مصطفی زارعان" فردی که همه مقاطع تحصیلی خود را در حوزه‌ روان‌شناسی بالینی به اتمام رسانده است و در زمینه‌ شناخت دقیق اختلالات شایع روانی از قبیل اضطراب، افسردگی و وسواس کار کرده است. به همین سبب مقالات، پژوهش‌ها و فعالیت‌های بالینی او از ده سال پیش تا کنون بر محور همین موضوعات بوده است.
در حاشیه‌ کنگره بین‌المللی روان‌شناسی در سال 2012 و پس از آشنایی با حوزه‌ روان‌شناسی بین فرهنگی، وی به مطالعات فرهنگی و ارتباط آن با روان‌شناسی بالینی علاقه‌مند شده و یک دوره‌ آموزشی با موضوع روان‌شناسی بین فرهنگی را در دانشگاه تیلبرگ هلند سپری می کند. پس از آن با الهام از رشته‌ی تازه تاسیس «روان‌شناسی بالینی فرهنگی» رساله‌ دکتری خود را در زمینه‌ی ابعاد فرهنگی اضطراب و افسردگی در ایران می‌نویسد و در پژوهش‌های بعدی به توصیف «داریخما» معادل آذری مشکلات هیجانی می پردازد.
وی در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز و هم‌چنین عضو هیئت مدیره‌ی انجمن بین‌المللی روان‌شناسی بالینی فرهنگی می‌باشد.

مصطفی زارعان با صحبت های صمیمانه خود در جمع دوستانه این همایش به اهمیت شناخت اضطراب و روش های کنار آمدن با آن در زندگی را به زبان ساده ای بیان کرد.

وی با اشاره به دلیل اینکه این همایش را با خبر اتمام منابع آب و آغاز قحطی شروع کرده بود ، گفت: خواستم واقعه ای را که در سال 1297 خورشیدی در ایران رخداده بود و به یکباره قحطی پدید آمد را یادآوری کنم ، زیرا ممکن است در آینده ای نه چندان دور به دلیل کمبود منابع آب آشامدنی در جهان همچین اتفاقی بیافتد. به نظر شما اگر خبر آغاز قحطی آب را بشنوید، دچار اضطراب می شوید؟

وی ادامه داد: شاید فکر کنید اضطراب چه ربطی به قحطی آب دارد؟ اما این تنها هشداری بود که فکر کنید این اتفاق ها چطور می تواند ما را تحت تاثیر قرار دهند. زمانی که شما به قحطی فکر می کنید نتیجه آن ایجاد ترس از گشنگی و مرگ است و این تفکر در شما اضطراب ایجاد می کند.

وی معتقد است: وقتی با یک واقعیت اجتناب ناپذیر زندگی مواجه می شوید ممکن است دچار اضطراب شویم و می گوید: در یکی از فلسفه های روانشناسی مسئله ای به نام "اضطراب وجودی" آمده است که معتقد است: اضطراب زمانی به وجود می آید که ما به دنبال کشف احتمال نبودن خود است. برای از بین بردن این احساس، در روند زندگی باید یک دیدگاه و هدف داشته باشیم تا با مشخص کردن نقشه زندگی، برای رسیدن به آن تلاش کنیم.
وی اذعان داشت: پذیرفته شده ترین دیدگاه روانشناسی در خصوص اضطراب این است که افکار معیوب ذهن انسان را مضطرب می کند، به عنوان مثال تفکر اینکه "دنیا باید با من منصفانه برخورد کند"، کسی که این اعتقاد را دارد با مواجه شدن با فردی که با شما با انصاف برخورد نمی کند ناراحت می شود و در زمان تفکر برای راه حل دچار استرس می شوید. به طور کلی افکار منفی نقش پررنگی در ایجاد اضطراب در انسان دارد.

این عضو هیئت مدیره‌ انجمن بین‌المللی روان‌شناسی فرهنگی گفت: یک اتفاق بسیار ساده نیز می تواند برای شما تپش قلب، هیجان و استرس بی آورد به این دلیل اضطراب یک اختلال روانشناختی شایع است که 30 درصد افراد عادی دچار این مسئله می شوند. سه گزینه اصلی برای کاهش 50 درصدی این احساس وجود دارد که در اکثر افراد جواب می دهد، مورد اول تنفس دیاگفرامی است که با نشستن روی صندلی و کشیدن سه نفس عمیق می توان تاثیر آن را دید. مورد دوم منقبض کردن دست، پا و دیگر اعضای بدن است و شل کردن آنها بعد از چند ثانیه بود که از نظر این متخصص یکی از راه های موثر در کاهش استرس موجود در بدن است. راه سوم که شاید خیلی از افراد با آن آشنا باشند، شمارش اعداد از یک تا ده است.

وی بیان کرد:حمایت اطریفیان نیز می تواند یکی از عوامل موثر در کاهش اضطراب باشد، همچنین اگر می خواهید این موارد تاثیر خود را به بهترین شکل نشان دهند باید روی افکار خود کنترل داشته باشید.

وی در انتها با بیان اینکه در نشست صبح خلاق هستیم و اضطراب یکی از عوامل کاهش خلاقیت است، درخواست دارم که اگر می خواهید فرد خلاقی باقی بمانید، اضطراب را شکست دهید.
 

-

گزارش از گلناز پورنامی
منبع: نصر
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.