جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ / ۰۸:۴۸
کد مطلب: 43288
۱
یک متخصص مغز و اعصاب عنوان کرد؛

شیوع سکته مغزی در جوانان ایرانی ۷ برابر همسالان اروپایی

شیوع سکته مغزی در جوانان ایرانی ۷ برابر همسالان اروپایی
میگنا: دکتر شهرام اویس قرن با توجه به برگزاری  دهمین کنگره استروک ایران، افزود: سکته مغزی در تمام دنیا شایع است اما در کشور ما از شیوع بالایی برخوردار است به گونه‌ای که احتمال بروز سکته مغزی در جوانان ایرانی ۷ برابر بیش از جوانان غربی است.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه سکته مغزی دومین علت شایع مرگ ایرانیان است، ادامه داد: متاسفانه در کشور ما به دلیل افزایش سن جمعیت احتمال بروز سکته مغزی در آینده بیشتر می‌شود.

وی با توجه به تحقیقاتی که به همکاری ۳۲ کشور در خصوص شیوع و علل سکته مغزی انجام شده است، یادآور شد: در ۹۰ درصد موارد ۱۰ عامل فشار خون، چربی خون، قند خون، استعمال سیگار،مصرف الکل، افزایش وزن، عدم ورزش، تغذیه نامناسب ، استرس ، بیماری‌های قلبی و مصرف الکل علت اصلی بروز سکته مغزی در بین افراد بوده است.

اویس قرن، شیوع فرهنگ اشتباه شهرنشینی را از جمله علل بروز سکته مغزی در جوانان ایرانی دانست و افزود: متاسفانه جوانان ما به دنبال افزایش شهرنشینی و شیوع فرهنگ غلط آن دچار عدم تحرک، عدم مصرف میوه سبزی، چاقی و ... شدند که این مسائل موجب شیوع سکته مغزی در آنها شده است.

دبیر دهمین کنگره  استروک ایران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عوامل سکته مغزی در بین تمام مردم جهان برابر است اما متاسفانه شیوع آن در جوانان ایرانی به دلیل سبک زندگی و عدم توجه به عوامل سلامتی بیشتر است. متاسفانه جوانان ایرانی هنگامی که دچار عارضه می‌شوند یا به پزشک مراجعه نمی‌کنند یا در صورت مراجعه و تشخیص، روند درمان را پیگیری نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: البته ژنتیک نیز در بروز سکته مغزی نقش مهمی دارد و افرادی که سابقه خانوادگی این عارضه را دارند بیشتر در معرض خطر هستند.
اویس قرن در خصوص انواع سکتة‌های مغزی و راه‌های درمان آن، گفت: سکته مغزی به دو دسته سکته هایی که در اثر خونریزی در بافت مغز ایجاد می شوند و سکته هایی کهدر اثر ایجاد لخته در عروق مغز پدیدار می شوند . در مورد دوم چنانچه بیماران در ۴ ساعت اول بروز علایم به اورژانس مراجعه کنندمی وان با تزریق داروی حل کننده لخته تا حد زیادی سلولهای مغزی را نجات داد و از فلج دایمی یا ناتوانی بیمار در صحبت کردن جلو گیری کرد.

دبیر دهمین کنگره استروک ایران افزود: اگر افرادی که دچار سکته مغزی (سکته‌هایی که موجب ایجاد لخته خون می‌شود) می‌شوند در ۴ ساعت اولیه بروز سکته به بیمارستان مراجعه کنند درمان می‌شوند در غیر اینصورت عوارض سکته بروز می‌یابد.

دهمین کنگره استروک  ایران ۲ تا۴ اسفند در مرکز همایش های بین المللی کتابخانه ملی ایران برگزار می شود .
مرجع : خبرگزاري مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود