سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ / ۲۳:۵۷
کد مطلب: 43327
۱

به جنگ ترس‌هایمان برویم

به جنگ ترس‌هایمان برویم
میگنا: فرزادی، روانشناس بالینی در گفت‌و‌گو با آنا درباره ترس از گربه‌سانان و سگ‌سانان در برخی از افراد، بیان کرد: ترس شدید از گربه‌سانان و سگ‌سانان از نظر علم روانشناسی جزو اختلالات اضطرابی و زیر مجموعه فوبیا مطرح می‌شود. به طور کلی ترس از مکان بسته، بلندی، خون، حیوانات سطح شهر، آسانسور، پله برقی و ... جزو این دسته از اختلالات است.

وی با بیان اینکه متاسفانه گاهی چنین اضطراب‌هایی موجب اختلال در زندگی افراد می‌شود، افزود: در برخی موارد شاهد آن بودیم که فردی در ساختمان‌های بلند مرتبه زندگی می‌کند، اما به دلیل ترس از آسانسور هر روز برای تردد پله‌های بسیاری را پیاده می‌رود که این مساله موجب بروز مشکلات جسمی و حتی اختلال در زندگی اجتماعی وی شده است و یا حتی مواردی نیز وجود دارد که فرد به دلیل ترس از گربه یا سگ شب‌ها نمی‌تواند به راحتی بخوابد و تمام طول شب با این اضطراب تا صبح بیدار می‌ماند که این امر علاوه بر مشکلات روحی می‌تواند به جسم وی نیز آسیب وارد کند.


درمان «فوبیا» ضروری است
این عضو انستیتو روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید براینکه اگر افراد برای درمان اختلالات خود به روانشناس مراجعه نکنند در آینده با مشکلات جدی‌تری مواجه خواهند شد، تصریح کرد: برای مثال ممکن است فردی که به دلیل ترس از گربه و سگ شب‌ها نمی‌تواند به خوبی بخوابد در آینده به دلیل عدم کنترل ترس حتی نتواند از منزل خارج شود، بنابراین درمان اینگونه اضطراب‌ها ضروری است.
فرزادی در خصوص روند درمان اختلالات اضطرابی یا فوبیا‌های ساده، بیان کرد: این دسته از افراد نیاز به مداخلات رفتار درمانی و شناختی دارند، زیرا اگر شناخت این افراد از آنچه می‌ترسند اصلاح شود دیگر آن‌ها دچار اضطراب نخواهند شد.


مقابله با فوبیا به کمک حساسیت‌زدایی
این روانشناس بالینی با بیان اینکه درمان این دسته از اختلالات باید به صورت مرحله‌ای انجام شود، خاطرنشان کرد: روانشناس با شناسایی شدت ترس فرد روش‌های مختلفی را برای درمان انتخاب می‌کنند، برای مثال در افرادی که دچار ترس از گربه یا سگ شده‌اند، ابتدا توصیه می‌شود فرد تصاویر این حیوانات را
مشاهده کند و سپس ممکن است توصیه شود فرد عروسک این حیوانات را تهیه و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و در نهایت فرد تحت نظر روانشناس در فاصله کوتاه از حیوانات در سطح شهر قرار می‌گیرد در واقع این درمان مرحله‌ای موجب حساسیت‌زدایی فرد می‌شود.
وی یادآور شد: حساسیت‌زدایی باید توسط یک روانشناس بالینی در یک فرآیند منظم و با همکاری یک روانپزشک انجام شود، زیرا گاهی بیماران علاوه بر مداخلات درمانی رفتار و شناخت نیاز به دارو درمانی پیدا می‌کنند.


فوبیا درمان می‌شود
فرزادی تصریح کرد: فوبیا ساده یا اختلالات اضطرابی از آنچه در زندگی وجود دارد قابل درمان است و مدت درمان آن طولانی نیست و فرد به راحتی و در مدت کوتاهی می‌تواند به زندگی عادی خود بازگردد.

این عضو انستیتو روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره افرادی که به دلیل فوبیا نمی‌توانند شب‌ها خواب آرامی داشته باشند، بیان کرد: برای درمان این مساله نیز روش‌های متعددی وجود دارد، برای مثال ممکن است برای برخی دارو‌های آرامبخش ساده تجویز شود و یا توصیه‌های روانشناسی انجام شود.


رفع اختلالات خواب
وی افزود: برای مثال در افرادی که دارو پاسخگو نباشد روانشناسان مطالعه یک کتاب رومان را توصیه می‌کنند. در واقع روانشناس توصیه می‌کند که فرد یک کتاب مشخص را انتخاب و فقط آن را شب‌ها قبل از خواب مطالعه کند و نام آن را «کتاب خواب» بگذارد که به این افراد توصیه می‌شود ضمن مطالعه، داستان کتاب را در ذهن تجسم و ذهن خود را درگیر داستان کنند تا شب حین خواب ذهنشان درگیر گربه، سگ، محبوس شدن در فضای بسته و ... نشود.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: و یا به افراد توصیه می‌شود حین خواب رادیو را با صدای بسیار ضعیف روشن نگه‌دارند، زیرا این امر باعث می‌شود حین خواب به دلیل شنیدیدن داستان و یا واقعی دیگر ذهنشان درگیر فوبیا و ترس نشود.

فرزادی در پاسخ به این سوال که افراد مبتلا برای درمان باید به چه تخصصی مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: افراد ابتدا باید به روانشناس بالینی مراجعه کنند، اما به طور کلی درمان با همکاری روانپزشک توامان انجام می‌شود که این همکاری تحت نظر روانشناس انجام می‌شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا