کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همه گیری جهانی مشکل تنهایی؛

تنهایی، ارمغان همراه شدن با فناوری و مدرنیته

سیناپرس , 14 بهمن 1396 ساعت 23:47

برخی کارشناسان معتقدند که مشکل تنهایی انسان مدرن ناشی از برداشت غلط از پیشرفت های انسان طی سال های اخیر است که انسان را به سوی خودشیفتگی، فردگرایی، و درنهایت، منزوی شدن بیشتر سوق داده است.


میگنا: این روزها در اتوبوس، مترو، مدرسه، دانشگاه، مراکز خرید یا گردشگری افرادی را می‌بینید که بی‌توجه به محیط اطراف و مردم، چشم به تلفن همراه یا قبلت دوخته و مشغول بازی، گشت در اینترنت یا پیام دادن در شبکه‌های اجتماعی هستند. بخشی از این رفتار ناشی از حس تنهایی است که زندگی مدرن برای انسان به ارمغان آورده است.

 
تنهایی، همه‌گیری جهانی

نتایج دو ابر مطالعه در مورد تأثیر تنهایی بر سلامت انسان نشان می‌دهند که تنهایی یک اپیدمی گسترده در سطح جهان بوده و این مسئله با بروز مرگ زودهنگام در ارتباط است.

نتایج مطالعه دیگری که در استرالیا انجام شد، حاکی از آن است که تنهایی با بروز بیماری و اختلالات روانی ازجمله افسردگی، اضطراب اجتماعی و پارانویا در ارتباط است. مطالعه صورت گرفته در سال 2015 در انگلیس نیز نشان می‌دهد که 11 درصد جمعیت سالمند این کشور در طول یک ماه، با اعضای خانواده، دوستان و همسایگان هیچ ارتباطی ندارند.

طبق آمار آژانس آمار اتحادیه اروپا (Eurostat) وضعیت تنهایی در اروپا - به‌ویژه کشور سوئد - بسیار وخیم است و تقریباً 25 درصد مردم این کشور اغلب احساس تنهایی می‌کنند. در انگلیس نیز بالغ ‌بر 9 میلیون نفر از تنهایی رنج می‌برند و 85 درصد افراد بزرگسال دچار معلولیت در سنین 18 تا 34 سال در این کشور با این مشکل جدی (تنهایی) مواجه هستند.


نمودار رضایت از زندگی در اروپا در گروه های سنی مختلف منبع: Eurostat


وزیری برای حل مشکل تنهایی!
تنهایی به چنان مشکل بزرگی در انگلیس تبدیل‌ شده است که چندی قبل دولت انگلیس، وزیر جدیدی را با عنوان وزیر امور تنهایی (minister of loneliness) منصوب کرد.
ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا چندی قبل عنوان کرد: برای بسیاری از مردم، تنهایی واقعیت غم‌انگیز زندگی مردن است. باید با این چالش بزرگ جامعه مبارزه کنیم و به‌تنهایی افراد سالخورده، افرادی که عزیزی را ازدست‌داده‌اند، یا افراد تنها و بی‌کس، پایان دهیم.


چگونه به‌تنهایی مقابله کنیم؟
شاید تنها راه مقابله با حس تنهایی این است که خود را بخشی از یک جمع بزرگ‌تر خانواده، گروه دوستان، هم‌کلاسی‌های مدرسه و دانشگاه، همکاران - بدانید.
فعالیت‌های تیمی و گروهی داشته باشید: حضور در جمع، با منافع سلامتی متعددی ازجمله کاهش سطح استرس، افزایش کیفیت زندگی، و بهبود سلامت روان در ارتباط است

در تعاملات اجتماعی، ارتباط چشمی با دیگران برقرار کنید: این کار به انتقال حس مثبت بین افراد و ایجاد حس آرامش کمک می کند
از شبکه‌های اجتماعی عاقلانه استفاده کنید: مطالعه صورت گرفته در سال 2016 نشان می‌دهد که استفاده مداوم از این شبکه‌ها با افزایش نرخ افسردگی و مشکلات روانی در بین جوانان آمریکایی 18 تا 24 سال در ارتباط است.
 
گزارش: معصومه سوهانی
 منابع: cbc.ca / sciencealert / guardian / washingtonpost


کد مطلب: 43339

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/43339/تنهایی-ارمغان-همراه-شدن-فناوری-مدرنیته

میگنا
  https://www.migna.ir