کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افتتاح 26 مرکز مشاوره همزمان با دهه فجر در سراسر کشور

مراجعه ۹۴ هزار نفر به مراکز مشاوره خانواده آموزش و پرورش

فارس , 15 بهمن 1396 ساعت 13:40

همزمان با دهه مبارک فجر، 26 مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده با حضور مسئولان حوزه ستادی و استانی در سراسر کشور افتتاح شد.


ميگنا: همزمان با دهه مبارک فجر، 26 مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده با حضور مسئولان حوزه ستادی و استانی در سراسر کشور افتتاح شد.

مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده انجمن اولیا و مربیان با استناد به اساسنامه و مصوبه شورای‌عالی این انجمن از سال 1371 شروع به فعالیت کردند و ازآن سال تاکنون این مراکز توسعه کمی وکیفی قابل ملاحظه‌ای داشته است و اولیای دانش‌آموزان با اطمینان خاطر برای دریافت خدمات راهنمایی و مشاوره‌ای به آنها مراجعه می‌کنند.

در این مراکز بیش از 900 مشاور و روانشناس زن و مرد فعالیت می‌کنند و حدود 94000 نفر به این مراکز مراجعه کرده‌اند.

تعداد این مراکز از 6 مرکز در سال 1371 به 316 مرکز در حال حاضر رسیده است و بیش از 95 درصد نیروهای شاغل در مراکز مذکور نیروی رسمی آموزش و پرورش هستند که به صورت غیر موظف با مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده همکاری می‌کنند.

اداره مراکز مشاوره به صورت خودگردان است به‌گونه‌ای که ادارات آموزش و پرورش مناطق و شهرستان‌ها فقط مکان مراکز را در اختیار انجمن اولیا و مربیان قرار می‌دهند و هزینه‌های مراکز از محل درآمدها و تعرفه‌های مراجعان انجام می‌پذیرد.

نیروی انسانی مراکز مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر در رشته‌های روان‌شناسی و مشاوره دارند و طی مصاحبه علمی از بین فرهنگیان به صورت غیرموظف انتخاب می‌شوند.

هدف اصلی راه‌اندازی مراکز مشاوره در راستای تحکیم بنیان خانواده‌ها و توانمندسازی آنان در تربیت نسل پویا و سالم، پیشگیری از تزلزل و گسستن خانواده‌ها و جلوگیری از نابسامانی آن و تأمین سلامت روانی، عاطفی و اخلاقی دانش‌آموزان و اولیای آنهاست.


از جمله وظایف مراکز راهنمایی و مشاوره می‌توان به این موارد اشاره کرد: ارتقای سطح بینش و معلومات خانواده‌ها از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی و جلسات پرسش و پاسخ برای اولیا، کمک به حل مسائل و مشکلات خانوادگی، تربیتی و تحصیلی فرزندان ازطریق ارائه خدمات مشاوره ای. نوع خدمات مراکز راهنمایی و مشاوره شامل: مشاوره خانواده، مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره فردی، مشاوره گروهی، مددکاری، روان‌سنجی و اجرای آزمون‌های روانی، مشاوره مذهبی، مشاوره حقوقی و مشاوره تحصیلی است.


به گزارش ميگنا مراكز مشاوره آموزش و پرورش داراي دو متولي در وزارتخانه است. يكي مراكز مشاوره خانواده(پيوند) كه زير نظر انجمن اولياء و مربيان اداره مي شود و ديگري مراكز مشاوره و خدمات روانشناختي دانش آموزي كه زير نظر اداره كل امور تربيتي و مشاوره است.


کد مطلب: 43345

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/43345/مراجعه-۹۴-هزار-نفر-مراکز-مشاوره-خانواده-آموزش-پرورش

میگنا
  https://www.migna.ir