پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ / ۰۸:۲۲
کد مطلب: 43385
۰

دو علت مانایی آلودگی تهران

دو علت مانایی آلودگی تهران
میگنا: شمار روزهای آلوده شهر تهران در مدت سپری شده از سال جاری نسبت به ایام مشابه پارسال بیش از ۱۵ درصد افزایش یافته است و در مجموع تهرانی‌ها از ابتدای امسال تاکنون کمتر از پارسال هوای پاک و سالم تنفس کرده‌اند.

به گزارش دنیای اقتصاد، طی ۳۲۴ روز سپری شده از ابتدای امسال تا ۱۸ بهمن‌ماه، شاخص کیفیت هوای تهران در ۸۸ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۸ روز ناسالم برای عموم جامعه بود. این در حالی است که شمار روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال گذشته ۷۴ روز و ایام ناسالم ۹ روز بوده است.

به این ترتیب شمار مجموع روزهای آلوده تهران در ایام سپری شده از سال جاری ۱۳ روز بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده و امسال تهرانی‌ها در وضعیت بدتری به لحاظ زمان تنفس در شرایط آلوده به سر برده‌اند. به این ترتیب تهرانی‌ها امسال به ازای هر ۳ روز، یک روز آلوده را پشت سر گذاشته‌اند.

پایتخت‌نشینان از بامداد یکشنبه تا کنون تقریبا به‌طور پیوسته هوای «ناسالم» با شاخص کیفیت بیش از ۱۵۰ واحد تنفس کردند و تهران تا عصر روز گذشته در وضعیت قرمز به سر می‌برد. تعطیلی سه روز پیاپی مدارس نیز که با مقطع دبستان آغاز شد؛ اما به همه مقاطع تحصیلی رسید، نتوانست به شکل موثری از غلظت آلاینده‌ها بکاهد.

محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، علت مانایی (ماندگاری) آلودگی هوا در چند روز اخیر را به دو عامل پدیده وارونگی دما و پایداری هوا نسبت داد و گفت: اگرچه دمای هوا روز چهارشنبه ۲ درجه افزایش پیدا کرد، اما این افزایش دما به حدی نبود که موجب از بین رفتن وارونگی دما شود. از طرفی هوای تهران در چند روز گذشته از باد موثر محروم بود و تحت تاثیر پایداری جوی، انباشت آلاینده‌ها در جو موجب افزایش شاخص کیفیت هوا به بیش از ۱۵۰ واحد و عبور از مرز میان شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و ناسالم برای عموم جامعه شده است.

وی درباره علت عدم تعطیلی ادارات در روزهای پیاپی آلوده هفته جاری گفت: برای اعلام تعطیلی باید شاخص کیفیت هوا از مرز ۲۰۰ عبور کند و هوا«بسیار ناسالم» شود. از آنجا که شاخص فقط در چند ساعت محدود و در چند ایستگاه از شهر از ۲۰۰ واحد فراتر رفت، امکان اعلام تعطیلی سراسری در کمیته اضطرار وجود نداشت.

رستگاری تاکید کرد هوای تهران تا شنبه قطعا «سالم» نخواهد بود؛ اما با کاهش تدریجی غلظت آلاینده‌ها در پایان هفته، شاخص کیفیت هوا قدری بهبود می‌یابد و هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس» خواهد شد. آلاینده هوای روزهای اخیر تهران افزایش غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از ۵/ ۲ میکرون در هوا است که منشا اصلی آن، خروجی اگزوز خودروها و موتورسیکلت‌ها است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد