پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۱:۳۲
کد مطلب: 43386
۱

۱۰ شگرد تشخیص خودروی تصادفی

۱۰ شگرد تشخیص خودروی تصادفی
هنگام خرید خودروی دست دوم، باید مراقب باشید خودروی مورد نظر تصادفی نباشد. یا اگر تصادفی است دست‌کم تصادف سنگینی نداشته باشد. البته درست کردن ظاهر یک خودروی تصادفی کار چندان سختی نیست، اما روبه‌راه کردن فقط ظاهر خودرو با تعمیرات اساسی آن تفاوت بسیار بزرگی دارد. وقتی می‌خواهید یک خودروی دست دوم بخرید باید موارد متعددی را بررسی کنید تا مطمئن شوید، خودرو تصادفی نیست.

خوشبختانه اکنون خریداران، ابزارهای محافظتی متفاوتی نسبت به گذشته در دسترس دارند. امروزه وبگاه‌های متنوع و شناخته‌شده‌ای وجود دارند که در خرید خودروهای کارکرده و کارشناسی آن خودروها، به خریداران کمک می‌کنند. البته ضمانت صددرصدی در این زمینه وجود ندارد و همچنان باید مراقب باشید خودروی تصادفی نخرید.

اگر در این زمینه تخصصی ندارید، گاهی اوقات می‌توانید از کارشناس خودرو کمک بگیرید. این کارشناسان هنگام خرید خودروی کارکرده، موارد متعددی در نظر می‌گیرند که در ادامه به 10 مورد از آنها اشاره شده است. با دانستن این موارد تا حد زیادی می‌توانید از تصادفی بودن یا نبودن خودرو مطمئن شوید.


1. توجه به رنگ خودرو
فروشندگان مشکوک معمولا نهایت تلاش خود را می‌کنند تا ظاهر و بدنه خودرو را خوب جلوه دهند، اما آنها همیشه نقاط مهمی را از قلم می‌اندازند. اول این‌که، وقتی به رنگ بدنه با دقت نگاه کنید متوجه می‌شوید که با درخشندگی و بافت رنگ اصلی بیشتر قسمت‌های دیگر بدنه خودرو هماهنگی ندارد. در ضمن چارچوب درها، اطراف کاپوت و نزدیک گلگیرها را بخوبی نگاه کنید. زیرا درست رنگ کردن دوباره این قسمت‌ها به زمان، پول و انرژی بیشتری نیاز دارد. اگر در هر قسمت از خودرو متوجه رنگ متفاوتی شدید، علت آن را جویا شوید و چنانچه پاسخی که می‌خواستید نگرفتید، خودرو را نخرید.


2. نامیزانی جلوبندی
قاب‌های در، سپرخودرو، درِ صندوق عقب و گلگیرها باید با بقیه قسمت‌های خودرو هماهنگ و میزان بوده و خود آنها نیز در فاصله متناسب نسبت به یکدیگر قرار داشته باشند. اگر متوجه یک بخش ناهماهنگ با بقیه خودرو شدید، به آن قسمت توجه کافی نشان دهید. به هرچیزی که به خودرو متصل است، کاملا دقت کنید. ببینید آیا رنگ هر کدام از آن قطعات با بقیه قسمت‌های خودرو هماهنگی دارد، یا نه و این‌که احتمال دارد آن قطعات، صدمه‌دیده و تعویض شده باشند. خودروسازان هنگام ساخت خودرو، زمان و انرژی بسیاری صرف می‌کنند تا تمام قطعات خودرو در هماهنگی با یکدیگر باشند. اگر قطعه‌ای، این هماهنگی را نداشت، مسلما بی‌دلیل نیست!


3. بتونه ممنوع!
گاهی اوقات قسمت بسیار کوچکی از بدنه خودرو، بویژه در خودروهای کارکرده، را کمی بتونه می‌زنند تا از گسترش زنگ‌زدگی پیشگیری کنند که اقدام خوبی است. اما وقتی می‌بینید در بیشتر قسمت‌های خودرو و کل پانل پهلوی عقب آن، لکه‌های بزرگی از بتونه وجود دارد، شرایط چیزی غیر از صرفا پیشگیری از زنگ‌زدگی بوده و به احتمال زیاد خودرو تصادفی است. از علائم بتونه می‌توان به وجود خطوط متقاطع و رگه‌دار زیر رنگ خودرو و همین‌طور اطراف گلگیر اشاره کرد.

معمولا خریداران برای بررسی دقیق همه بخش‌های خودرو و مشاهده تمام قسمت‌های آن و احتمال وجود بتونه، روی چهار دست و پا قرار نمی‌گیرند. اما اگر می‌خواهید سرتان کلاه نرود، تمام قسمت‌های بدنه خودرو را با دست‌تان کاملا وارسی کنید. بدنه خودروها در کارخانه‌ها بسیار صاف و صیقلی رنگ‌آمیزی می‌شوند و هر قسمت که کمی احساس زبری کردید، نشان‌دهنده وجود بتونه و تصادفی بودن خودروست.


4. اسکلت خودرو
احتمالا یکی از بدترین اتفاق‌هایی که برای خودروها می‌افتد، صدمه دیدن اسکلت آن است. متاسفانه به جای تعمیرات درست آن، که معمولا گران تمام می‌شود، متخصصان تعمیرات بدنه، گاهی اوقات عیب آن را با به زور برگرداندن بخش صدمه‌دیده اسکلت خودرو به حالت اول آن، به‌طوری که شبیه شکل اولیه‌اش شود، برطرف می‌کنند. صدمه دیدن اسکلت خودرو معمولا بر اثر تصادف رخ می‌دهد و برگرداندن بخش صدمه‌دیده به حالت اول، باعث کمی نرم شدن آن قسمت نسبت به بخش‌های دیگر خودرو می‌شود. به پوشش چراغ‌های خودرو، سرشاسی خم شده، نواحی موج‌دار اطراف تغاری گلگیر کاملا دقت کنید. زیرا این نواحی به آسانی صدمات مربوط به تصادف را نشان می‌دهند.


5. تازگی آستر خودرو
یکی از قدم‌های مهم در تعمیر یک خودروی تصادفی، استفاده از اسپری پلاستیک روی آستر خودرو برای پوشاندن بخش زیرین خودرو است. این اسپری چسبناک معمولا کف خودرو را از چرک و دوده و نمک جاده یا هر آلودگی دیگر، محفوظ نگه می‌دارد. این اسپری برای بخش‌هایی از خودرو که در معرض زنگ‌زدگی هستند، وسیله خوبی است. اما اگر در بیشتر قسمت‌های خودرو، بویژه پهلوهای آن، از این اسپری استفاده شده باشد، مطمئن باشید که خودرو مشکلی داشته و به احتمال زیاد تصادفی است. در ضمن گاهی اوقات با مشاهده روکش تازه بخشی از یک خودروی کهنه، می‌توان فهمید که آن قطعه بتازگی عوض شده است. علت استفاده از اسپری را از فروشنده بپرسید و اگر پاسخ منطقی نگرفتید، خودرو را نخرید.


6. ترک‌خوردگی
ترک‌های روی شیشه جلوی خودرو، بویژه اگر به صورت تارهای عنکبوت باشند، به معنای تصادفی بودن خودروست. البته ممکن است دلایل دیگری هم داشته باشد، بهتر است فورا جویای علت آن باشید. در هر حال تعویض شیشه شکسته جلوی خودرو بر عهده فروشنده است. بدین معنا که موقع خرید خودرو باید فروشنده از قیمت آن به اندازه قیمت شیشه کم کند.


7. نبود بست‌های ضروری
نبود چند پیچ رکابی پلاستیکی یا هر نوع پیچ دیگر مشکلی به وجود نمی‌آورد. اما می‌تواند نشان دهد احتمالا خودرو دچار مشکل جدی‌تر از این حرف‌ها شده است. به طور مثال شل‌شدن پیچ‌ها، بویژه روی آستر گلگیر به معنای اتفاق بدی است که برای خودرو در جاده رخ داده است. تمام پیچ و مهره‌های قسمت‌های مختلف خودرو، بویژه تغاری گلگیر، بدنه خودرو، محفظه موتور و چارچوب درها را به دقت وارسی کنید.


8. پیچ‌های زنگ‌زده
هنگام خرید خودروی کارکرده، پیچ و مهره‌های زنگ‌زده مانند نبود بست‌ها و اتصالات، علامت هشداردهنده‌ای است. خودروسازان هنگام سوار کردن قطعات خودرو، با استفاده از ابزارهای پیشرفته، طوری پیچ و مهره‌ها را می‌بندند که رنگ سر پیچ‌ها صدمه نبیند، بنابراین اگر سر پیچ‌ها زنگ‌زده یا سابیده شده بود، مطمئن باشید اتفاقی برای خودرو افتاده و احتمالا قطعه‌ای تعویض شده است.


9. تعویض نامناسب چراغ‌های خودرو
طلق چراغ‌های مدرن امروزی به دلیل سبک‌تر شدن، از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند و همین مساله باعث می‌شود نور وسیله نقلیه در جاده‌ها، مات‌تر به نظر بیاید. اگر هنگام خرید خودرو متوجه شدید یکی از چراغ‌ها از برندهای جدید است، در حالی‌که دیگری از نوع قدیمی‌تر است، می‌توانید مطمئن شوید که خودرو به احتمال زیاد تصادفی بوده است. هر زمان چراغ‌های جلوی خودرو نیز با هم هماهنگی نداشتند، کاپوت خودرو را بالا زده و داخل آن را بررسی کنید، ممکن است صدمه مهم‌تری وجود داشته باشد.


10. سند خودرو
اگر خودرویی دیدید که در شرایط نسبتا خوبی است و در عین حال قیمت آن مناسب‌تر از چیزی است که اصولا باید باشد، جدا از این‌که ممکن است صاحبش به علت نیاز فوری قصد فروش داشته باشد، شک کنید که خودرو مشکلی دارد. برخی افراد سعی می‌کنند خودروهای تعمیری یا دزدی را به سرعت به فروش برسانند و معمولا امیدوارند که خریدار سوالی از آنها نپرسد. هنگام خرید خودرو حتما به سند آن توجه کنید. اگر متوجه مورد مشکوکی شدید، خودرو را به هیچ وجه نخرید.
 
 
۵ روش تشخیص خودروی رنگ خورده و تصادفی از سالم
کلک ها و نکات زیادی در این باره هست که می شود خودروی رنگ شده را از سالم تشخیص داد. این یکی از بدیهی و مشخص ترین روش های تست رنگ بعد از رنگ خوردگی توسط نقاشان اتومبیل روی ماشین دست دوم است. یک دور کامل دور ماشین بچرخید و با دقت همه زوایا را نگاه کنید و ببینید که آیا قسمتی از ماشین هست که رنگش با سایر قسمت های بدنه متفاوت است. به عنوان مثال اگر درِ ماشین رنگ خوردگی دارد خیلی عجیب نیست که متوجه اختلاف رنگ ماشین با پنل های مجاورش شوید. ترکیب رنگی که کارخانه درست می کند با ترکیب رنگی که در رنگ کاری خودرو اتفاق می افتد به علت تفاوت در کد رنگ تولیدی متفاوت است.

 
روش تست رنگ خوردگی ماشین
روش دوم: تست با انگشت
بعد از اینکه ماشین را بازرسی چشمی انجام دادید حالا باید دور تا دور ماشین بگردید و انگشت خود را روی نقاط خاصی از ماشین همچون لبه درها، پنجره ها و همچنین پشت لبه ماشین بکشید. این لبه ها اگر در کارخانه و با رنگ فابریک رنگ شده باشند باید خیلی نرم باشد. گاهی نقاش اتومبیل برای اینکه بیشتر تمرکزش را روی انتهای پنل ها می گذارد، اغلب لبه پنل ها مقداری زبر و ناهموار باقی می ماند. چنین چیزی هرگز در کارخانه اتفاق نمی افتد چون رنگ قبل از هرچیزی روی بدنه خودرو زده می شود بنابراین بسیار نرم خواهد بود.


تست رنگ خوردگی ماشین با دست
روش سوم: تست اسپری مازاد
وقتی یک خودرو برای کار نقاشی به کارگاه می رود، نقاشان اتومبیل به غیر از قسمتی که می خواهند رنگ کنند بقیه قسمت های بدنه خودرو را با کاغذی می پوشاند که این کاغذ را با چسب مشکی دور تا دور لبه ها و پنل های ماشین می چسبانند. نقاشان اتومبیل معمولا این چسب مشکی را در قسمت در و پنجره ها و یا نقاط دیگر نیز می زنند. نتیجه این می شود که مقداری رنگ روی چسب مشکی می ریزد. اگر خود ماشین مشکی نباشد، می توان این رنگ خوردگی را با چشم هم ملاحظه کرد. همچنین می توان قسمت زیر بدنه ماشین در قسمت چرخ ها را هم بررسی کرد که معمولا نشانه ای از پاشش رنگ را دارد. همچنین زیر کاپوت خودرو و یا روی رادیاتور هم نشانه ای از رنگ خوردگی و اسپری رنگ رادر خود نگه می دارد.


روش اسپری رنگ ماشین
روش چهارم: تست سرپیچ
معمولا در رنگ کردن قسمت جلویی و یا کاپوت ماشین، از روی رنگ پیچ و مهره های الحاقی به کاپوت و جلوبندی می توان این را متوجه شد. این پیج و مهره ها خود در کارخانه رنگ می شوند، اما اگر آنها را برای برداشتن کاپوت و جلوبندی باز کرده باشند، رنگ ممکن است در سرپیچ ها رفته باشد و وقتی پیچ ها را دوباره بستیم در جای قبلی بسته نشود و این اختلاف رنگ نمایان شود.

روش پنجم: تست با دستگاه دیجیتال تستر رنگ خودرو
این روش مطمئن ترین روش تست رنگ خوردگی بدنه اتومبیل است و وقتی استفاده می شود که همه روش های قبلی نتوانند وجود رنگ خوردگی روی بدنه ماشین را اثبات کنند. با این دستگاه ضخامت رنگ در نقاط مختلف ماشین اندازه گیری می شود و از طریق اختلاف ضخامت رنگ در نقاط مختلف و متقارن ماشین به رنگ خوردگی خودرو پی خواهیم برد.
مرجع : جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.