کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خوراکی‌های مفید برای مبتلایان به اختلال‌های خلقی خطرناک

موادغذایی مفید برای مبتلایان به اسکیزوفرنی

باشگاه خبرنگاران , 19 بهمن 1396 ساعت 11:15

خوردن برخی غذا‌ها می‌توانند سبب بهبود و برعکس تشدید علائم بیماری در افراد مبتلا به اختلال‌های روانی شود.


میگنا: کاهش مصرف قند، کربوهیدرات و کافئین اولین مرحله کمک به کاهش علائم بیماری در مبتلایان به اسکیزوفرنی است. تعادل در مصرف مواد قندی و کربوهیدرات‌ها سبب تنظیم قند خون می‌شود. کارشناسان به افراد مبتلا به اختلال‌های روانی توصیه می‌کنند رژیم غذای متعادلی داشته باشند و از مصرف مواد قندی بیش از اندازه خودداری کنند.این بیماران نباید از موادی مانند آب نبات، کافئین، نوشابه، نان، کراکر و برخی از میوه‌ها استفاده کنند.
 
اضافه کردن خوراکی‌های حاوی اسید‌های چرب به رژیم غذایی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی بسیارمفید است و سبب کاهش علائم بیماری در آن‌ها می‌شود. از جمله مواد غذایی که حاوی اسید‌های چرب هستند می‌توان از ماهی‌های روغنی، آجیل و روغن زیتون نام برد که سبب کنترل بیماری در مبتلایان می‌شود.
 
افزایش میزان دریافت مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان نیز برای سلامت جسمی و روحی مبتلایان به اسکیزوفرنی بسیار مفید است و از آسیب دیدن سلول‌های عصبی مغز در اثر مصرف دارو‌ها یا زمان اوج حمله بیماری جلوگیری می‌کند. کارشناسان، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌های A، C و E، مانند لوبیا، انواع توت، سیب و آلو را بهترین روش برای دریافت آنتی اکسیدان‌های ضروری بدن می‌دانند.
 
کارشناسان همچنین توصیه می‌کنند افراد از مصرف مواد غذایی سوخته یا سرخ شده خودداری کنند، زیرا بر مغز اثر منفی می‌گذارد.
 
از مولتی ویتامین و مکمل‌های تغذیه‌ای حاوی نیاسین روزانه تحت نظارت پزشک استفاده کنید. کمبود نیاسین دربدن می‌تواند سبب اختلال‌های خلقی، توهم و افسردگی در افراد شود. به همین دلیل مصرف روزانه آن می‌تواند سبب کاهش علائم بیماری اسکیزوفرنی در مبتلایان شود.
 
افزون بر نیاسین سایر ترکیب‌های ویتامین B، مانند اسید فولیک نیز برای کنترل علائم بیماری و نتظیم هورمون‌های بدن به ویژه هورمون استرس بسیار مفید است.
 

کمبود ماده معدنی روی نیز می‌تواند سبب ابتلای افراد به بیماری‌های اعصاب و روان شود به همین دلیل پزشکان متخصص به افراد مبتلا به این دسته از بیماری‌ها، مکمل روی را تجویز می‌کنند و در نهایت مصرف کم گلوتن در رژیم غذایی یکی از راه‌های کاهش علائم بیماری اسکیزوفرنی در مبتلایان است. بیماران مبتلا به اختلال‌های روانی معمولا دچار حساسیت به گلوتن پروتئین موجود در گندم هستند.
 
به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند بیماران از مصرف مواد غذایی، چون نان، کراکرها، غلات، حبوبات، سس سویا، ماء الشعیر و سایر مواد غذایی که از ترکیب مخمر‌ها ایجاد می‌شوند، خودداری کنند.
 
کارشناسان به افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و سایر اختلال‌های روانی توصیه می‌کنند در کنار درمان تحت نظر پزشک متخصص، حتماٌ رژیم غذایی خاصی داشته باشند و در صورت نیاز از مشاوره با کارشناس تغذیه بهره گیرند.

منبع: livestrong


کد مطلب: 43389

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/43389/موادغذایی-مفید-مبتلایان-اسکیزوفرنی

میگنا
  https://www.migna.ir