پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۰
کد مطلب: 43442
۱

علت درد دندان عصب کشی شده بعد از چند سال چیست؟

علت درد دندان عصب کشی شده بعد از چند سال چیست؟
به گزارش میگنا دكتر فریبرز بیات متخصص سلامت دهان و دندان در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص علت بازگشت درد دندان بعد از عَصب كشی اظهار كرد: درد دندانِ عصب کشی و پر شده ناشی از پوسیدگی عمقی یا ترمیم دندان است. متخصص سلامت دهان و دندان با بيان اينكه عوامل مختلفی در بازگشت درد دندان عصب كشی شده تاثير گذار هستند، گفت: این درد با مشورت پزشک متخصص قابل درمان است.

بیات با اشاره به اینکه اگر عصب‌کشی ریشه دندان کامل انجام نشود، منجر به بروز درد می‌شود، بيان كرد: در مراحل پر كردن دندان، آن را کامل تمیز و پوسیدگی‌ها را خارج می‌کنند و در آخر ريشه را درمان کرده؛ در غیر این صورت بافت عصبی در دندان باقی می‌ماند و باعث درد می‌شود.

متخصص سلامت دهان و دندان با بیان اینکه ممکن است در ریشه دندان کانال اضافی وجود داشته باشد و باعث درد دندان شود، گفت: معمولا کانال اضافی در ریشه دندان را نمی‌توان پر کرد و باعث عفونت می‌شود. ممکن است در ریشه دندان مشکلات مختلفی همچون مسدود،کج بودن و انحراف کانال و یا تمیز پر نکردن دندان توسط درمانگر قبلی، در کانال اضافی وجود داشته باشد كه در درد دندان تاثير گذار است.

در این موارد به دلیل رشد میکروب‌ها در قسمت کار نشده کانال، عفونت و ضایعه استخوانی ایجاد و بیمار دیر یا زود با درد دندان مواجه می‌شود؛ بنابراین باید سعی شود با درمان مجدد ریشه قسمت‌های کار نشده کانال کاملا درمان شود.


بیات با اشاره به اینکه وقتی عصب کشی انجام می‌شود بافت دندان از بین می‌رود، خاطر نشان كرد: در عصب کشی دندانپزشکان نیاز دارند به عصب دندان دسترسی داشته باشند كه به این منظور مقداری دندان برداشته و با مواد پر می‌شود كه این فرآیند باعث می‌شود مقداری از بافت دندان از بین رفته و دندان شکننده‌تر می‌شود.


متخصص دهان و دندان در خصوص اینکه دندانپزشک ناچار می‌شود مقداری از قسمت سالم دندان را نیز بتراشد، اظهار کرد: این عمل باعث خشک شدن دندان بر اثر از دست دادن تغذیه داخلی می شود و دندان را ضعیف و منجر به شکننده شدن دندان می شود، البته جای نگرانی نیست چرا كه با ترمیم‌های خاص و روکش دندان می‌توان آن را پوشاند.



هشدار: برای رفع دندان درد، نباید خودسرانه عمل کرد

وقتی دندانی بعد از چند سال عصب کشی شروع به درد می‌کند باید به پزشک متخصص مراجعه و نباید به طور خودسرانه عمل کرد.

بیات در خصوص شایع‌ترین علت‌های بازگشت درد دندان عصب کشی شده بیان کرد: اگر در درمان قبلی این کار خوب انجام نشده باشد، باید مواد قبلی دندان عصب کشی شده خارج و از ابتدا دندان را تمیز کنند، مراحل انجام عصب کشی دوباره انجام شود، درمان مجدد انجام شود و اگر نیاز به درمان ریشه داشته باشد هم ریشه و عصب را از دندان خارج می‌کنند.

وی با بیان اينكه در بسیاری مواقع در درمان دوم عصب کشی دندان، ضد عفونی و پر کردن آن درست انجام می شود، یادآور شد: اگر در درمان دوم عصب کشی، دندان همچنان همراه با درد باشد آن را جراحی می‌کنند؛ آن را به این صورت جراحی می‌کنند که کیست موجود را خارج کرده و دندان را با مواد جديد پر می‌کنند و به طور كامل درمان انجام می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد