چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۳:۴۶
کد مطلب: 43443
۱

ارائه مشاوره به اعضای خانواده فرد معتاد فراموش نشود

ارائه مشاوره به اعضای خانواده فرد معتاد فراموش نشود
میگنا: مهدی آخشیک افزود: آموزش مهارت‌های زندگی بر ارتقاء بهداشت روانی و پیشگیری اولیه از مصرف مواد مخدر تاثیر گذاشته و همین توان و ویژگی مهم این مهارت رویکرد آموزشی برای زندگی سالم است.

یکی از مهمترین دلایل افزایش مصرف موادد مخدر صنعتی و شیمیایی و روان‌گردان بویژه در میان نوجوانان و جوانان عدم آگاهی نسبت به مهارت‌های زندگی است در حالیکه این مهارت‌ها، برنامه جامعی است که پتانسیل بالایی برای پیشگیری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی دارد.

 این استاد دانشگاه با بیان اینکه لازم است در بحث رویکرد اجتماعی به مبارزه با مواد مخدر، اقدامات قضایی و انتظامی در نظر گرفته نشود، ادامه داد: تاکید عمده برنامه آموزش مهارت‌های زندگی بر رشد مهارت‌های مهم شخصی و اجتماعی است که منجر به آموختن مهارت‌های عمومی زندگی و مسایل مربوط به عدم مصرف مواد مخدر می‌شود.

آخشیک، ابزاری مانند نه گفتن، درخواست کردن و بیان قاطع حقوق اجتماعی خود را از جمله مهارت های زندگی دانست که باید به افراد از دوران کودکی آموزش داده شود تا در برابر برابر فشار مستقیم گروه همسالانی که به مصرف سیگار و مواد مخدر صنعتی و شیمیایی می پردازند، مقاومت کنند.
 به گفته وی، بنابراین باید به افراد جامعه دامنه وسیعی از مهارت ها آموزش داده شود تا کفایت و قابلیت های عمومی خود را بهبود بخشند و از این رو انگیزه بالقوه خود را به مصرف مواد مخدر کاهش دهند.

این جامعه شناس تاکید کرد: آموزش مهارت‌های زندگی درکنار سایر روش هایی که از طرف مسوولان دست اندرکار که برنامه های پیشگیری از اعتیاد ارائه می شود، باید مورد توجه و استفاده قرار گیرد.

آخشیک همچنین، تدوین سرفصل های تخصصی در زمینه پیشگیری از مصرف مواد مخدر و آموزش های مرتبط با آن و متناسب با نیاز افراد جامعه را نیز در امر مبارزه اجتماعی با اعتیاد مهم دانست.

 به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، وی تصریح کرد: باید مسوولان فرهنگی و آموزشی نیز بخشی از برنامه های ارتباط جمعی و رسانه های گروهی را به مشکلات مربوط به نوجوانان و جوانان،آموزش مهارت های زندگی و اجتماعی و حل این مشکلات و روش های مقابله با بحران ها اختصاص دهند.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد:دادن مشاوره به کل اعضای خانواده فرد معتاد جهت امیدوار کردن فرد معتاد به ترک اعتیاد نیز نباید فراموش شود ، زیرا برای حفظ سلامت و ایمنی سایر افراد جامعه ، بهبودی معتادان امری مهم است.
 
مرجع : ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت