کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روان درمانی، درمانی تعاملی

نخستین همایش سالیانه انجمن علمی روان درمانی ایران

زمان : ۲۵ تا ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۶

خبرگزاری صداوسیما , 25 بهمن 1396 ساعت 22:32

دبیر نخستین همایش روان درمانی، این نوع از درمان را تعاملی و گفتگو محور ارزیابی کرد.


میگنا: دبیر علمی نخستین همایش سالیانه انجمن علمی روان‌درمانی ایران در مورد برگزاری این همایش توضیح داد: روان‌درمانی، نوعی درمان‌ِ تعاملی بر اساس گفتگو است که کمک می‌کند فرد بتواند در کنار درمانگر خود، رفتارها، افکار و احساسات و روابطش را آن طور که مایل است اصلاح کند و به سمت سلامت روانی گام بردارد.

دکتر شبنم نوحه سرا افزود: سلامت روان، تنها به معنای فقدان بیماری روانی نیست، بلکه به منزله‌ توانایی استفاده‌ بیش‌تر از ظرفیت‌های روان انسانی برای زندگی رضایتمندانه، خلاقانه و مدبرانه است.

این کارشناس در ادامه سخنانش اظهارداشت: رویکردهای متفاوتی در روان درمانی وجود دارد، از جمله درمان‌های رفتاری، شناختی ـ رفتاری، بین‌فردی، روان‌پویشی (تحلیلی)، وجودی. همچنین درمان در محیط‌های گوناگونی انجام می‌شود؛ از جمله انفرادی، زوج‌درمانی، خانواده‌درمانی و گروه‌درمانی. گرچه منفک کردن جنبه‌های مختلف روان انسان عملا امکان‌پذیر نیست، هریک از روش‌های فوق بر بخش مشخصی از روان مانند رفتارها، افکار یا احساسات متمرکز است. تلاش شده تا اکثر روش‌های روان‌درمانی در این همایش مورد توجه قرار گیرند و کارگاه‌ها و نشست‌های مختلفی به هر کدام از این روش‌ها اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه تأکید این همایش بر درمان‌های غیردارویی است، گفت: تصمیم‌گیری در این خصوص که کدام یک از اختلالات و مشکلات روان نیازمند مداخلات دارویی و/ یا غیر دارویی است، به عهده‌ی متخصصان این حوزه است.

وی در مورد انجمن علمی روان درمانی ایران بیان کرد: انجمن علمی روان‌درمانی ایران، انجمنی بین‌رشته‌ای متشکل از روانپزشکان و روانشناسان است که در سال گذشته فعالیت خود را، با هدف ارتقای سلامت روان در کشور و برقراری ارتباط علمی و صنفی متخصصان این حوزه آغاز کرده است.
این انجمن که در سال ۱۳۹۵ تشکیل شده است، امید دارد که بتواند با هم‌کاری گروه‌های مختلف متخصصان سلامت روان و روان‌درمانی، در جهت دست‌یابی به اهداف خود در ارتقای سلامت روان کشور گام بردارد. انجمن علمی روان‌درمانی ایران، به منظور ایجاد فضای تعامل و هم‌فکری بین متخصصان، و تبادل و ارتقای دانش اعضای خود، برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلفی را تعریف کرده است که از آن جمله می‌توان به برنامه‌های آموزشی میان‌مدت و درازمدت، برگزاری سلسله‌نشست‌های علمی ماهیانه و همایش‌های سالیانه اشاره کرد.

در این همایش ۸ نشست تخصصی در زمینه‌های اخلاق، پژوهش، علوم اعصاب و چالش‌های روان درمانی ارائه می‌شود.

 ۲۵ سخنران داخلی و ۸ سخنران خارجی بصورت برخط (آنلاین) در این همایش سه روزه مشارکت دارند.

 ​۵ کارگاه تخصصی نیز به منظور آموزش روش‌های موثر در روان درمانی برگزار می‌شود که تاکنون حدود ۳۰۰ شرکت کننده در این همایش نام نویسی کرده اند و ثبت نام همچنان ادامه دارد.

در این همایش به موضوعات و محورهای اصلی زیر پرداخته خواهد شد:
روان‌درمانی در ایران
اخلاق و روان‌درمانی
روان‌درمانی و تداوم رشد روانی
روان‌درمانی و سرزندگی (vitality)
روان‌درمانی و رواداری (tolerance)
روان‌درمانی در عصر اینترنت
رابطه‌_درمانی و فرایند_تغییر  
 
اولین همایش این انجمن، با هدف گردهمایی متخصصان سلامت روان در کشور از تاریخ ٢٥ تا ٢٩ بهمن در مرکز اسناد و کتابخانه‌ ملی ایران برگزار می شود.


کد مطلب: 43451

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/43451/نخستین-همایش-سالیانه-انجمن-علمی-روان-درمانی-ایران

میگنا
  https://www.migna.ir