پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۲:۰۷
کد مطلب: 43689
۱

کمبود شدید پزشک در کشور

کمبود شدید پزشک در کشور
میگنا: دكتر ایرج حریرچی در نشست خبری در ارتباط با ارائه واکسن روتاویروس و پنوموکوک اظهار داشت: بر اساس مصوبه مجلس و اذن مقام معظم رهبری صد میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برداشت و برای این دو واکسن به تصویب نهایی رسید. 

وی با اشاره به اینکه روتاویروس عامل 48 درصد اسهال‌ها در دوران نوزادی است، گفت: پنوموکوک نیز عامل عفونت‌های ریوی بوده و مشکلات زیادی ایجاد می‌کند بنابراین این دو واکسن به مجموعه واکسن‌ها اضافه شد و انستیتوپاستور مراحل عرضه آن را انجام می‌دهد. 


* فراخوان شرکت در مناقصه برای ساخت 7 هزار تخت بیمارستانی 
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: بر اساس سند ملی نقشه راه درمان کشور تا سال 1404، 230 هزار و 575 تخت بیمارستانی باید در کشور داشته باشیم تا به شاخص متوسط منطقه و جهان برسیم. که در حال حاضر 42 هزار و 473 تخت در دست ساخت بوده و در بخش دولتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 
حریرچی تصریح کرد: 29 هزار و 700 تخت در 8 سال آینده شروع به ساخت و به بهره‌برداری می‌رسد در حال حاضر نیز 25 هزار و 836 تخت در بخش دولتی در دست ساخت است.
سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: در 8 سال آینده 13 هزار و 100 تخت دیگر با تعرفه بخش غیردولتی باید به مجموعه تخت‌های بیمارستانی اضافه شود. 
حریرچی از اعلام فراخوانی طی هفته آینده برای احداث 7 هزار تخت بیمارستانی خبر داد و گفت: این تخت‌ها در شهرهایی همچون بندرعباس، زاهدان، ساری، گرگان، کرمانشاه، اردبیل و اراک و مناطقی مانند منطقه 9، 15 و 11 تهران و برخی از مناطق اصفهان و شیراز مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
وی از بخش عمومی غیردولتی و خصوصی دعوت کرد تا در این فراخوان و مناقصه شرکت کند، گفت: برگزاری مناقصه به صورتی بوده که مدت زمان متوسط 10 سال این بخش‌ها مکلف هستند بر اساس تعرفه عمومی غیردولتی به مردم خدمت‌رسانی کنند.


* هر ایرانی در سال صد هزار تومان هزینه آرایش و پیرایش خود می‌کند
حریرچی در ادامه اعلام کرد: طبق بررسی‌های انجام شده هر ایرانی متوسط در سال 2.2 درصد صرف مسائل آرایشی و پیرایشی همچون خرید لوازم آرایش، کوتاه کردن مو، رنگ مو و ... می‌کند.
وی گفت: متوسط هر ایرانی در سال بیش از 100 هزار تومان هزینه آرایش و پیرایش خود داشته که در برخی از شهرها به 140 هزار تومان نیز در سال می‌رسد و این در حالی بوده که 6 درصد کل هزینه خانوار در حوزه بهداشت و درمان است.


* 63 درصد بازار مواد آرایشی وارداتی قاچاق است
وی با بیان اینکه 63 درصد بازار مواد آرایشی وارداتی قاچاق است، گفت: این دو سوم از سهم مواد آرایشی که قاچاق بوده 90 درصد آن تقلبی است که برای سلامتی افراد مضر بوده و باید رفع آن و پیشگیری مدنظر قرار گیرد. 
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه در ارتباط با تجویز داروهای خارج از فهرست دارویی توسط برخی از پزشکان و یا داروخانه‌ها، گفت: نظام دارویی کشور به خصوص بعد از برنامه ششم توسعه ویژگی‌های مهمی را دارا شد و در واقع فهرست دارویی کشور تهیه و تجویز خارج از این فهرست نوعی تخلف محسوب می‌شود.


* مشکلی در ارتباط با کمبود اقلام دارویی نداریم
وی با بیان اینکه سیستم دارویی کشور بر اساس جبران هزینه‌ها توسط سازمان‌های بیمه‌گر بر اساس طرح داروی ژنریک است، گفت: اقلام کمبود دارویی در ایران به حدی است که می‌توان آن را از داروخانه‌های دیگر تهیه کرد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

* تمهیدات وزارت بهداشت در چهارشنبه آخر سال
حریرچی در ارتباط با چهارشنبه آخر سال، گفت: تلاش می‌کنیم که در این ایام تعامل با دستگاه‌های دیگر صورت گیرد و آمبولانس‌ها از روز سه‌شنبه در میادین اصلی شهرها مستقر و تمام بیمارستان‌ها به حالت آماده‌باش هستند که بیمارستان‌های سوختگی، چشم‌پزشکی و جراحی‌های پلاستیک در این زمینه بیشتر مدنظر قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه بازدید دوره‌ای از این بیمارستان‌ها و حضور متخصص مقیم مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: امیدواریم شاهد حوادث تلخی در این ایام نباشیم. 


* گلایه از کاهش فعالیت بخش نیمه‌خصوصی و غیردولتی در ایام نوروز 
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تمهیدات این وزارتخانه در ایام نوروز برای حضور بیشتر پزشکان و خدمات بهتر درمانی در بیمارستان‌ها چیست، گفت: در بخش‌های دولتی به ویژه دستیاران، کارورزان، اساتید دانشگاه‌ها عمده‌ترین کارها را انجام می‌دهند ولی عملاً از اواخر و حتی در اواسط اسفند در بخش‌های نیمه‌خصوصی و غیردولتی بیمار با وضعیت نامساعد قبول نمی‌کنند.
وی گفت: متأسفانه شیوع سرطان، سکته‌ها و ... با ایام ویژه سال مثلاً نوروز کم نمی‌شود و حتی مشکلاتی همچون مصدوم شدن ناشی از تصادفات و بیماری‌های ناشی از پرخوری نیز بیشتر می‌شود ولی از لحاظ قانونی 
حریرچی با تأکید بر اینکه از لحاظ قانونی نمی‌توانیم بخش خصوصی را مکلف به ارائه خدمات در این ایام کنیم، گفت: البته همکاری‌های بیشتر هم سال‌هاست که از این بخش خواهش کرده‌ایم ولی باید توجه داشت 60 درصد خدمات تخصصی سرپایی را بخش غیردولتی ارائه می‌کند. 
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تعطیلی یکباره این بخش‌ بار بیمارستان‌های دولتی را سه برابر کرده و ما از این مسأله گلایه داریم چرا که از لحاظ قانونی مشکل داریم.
وی تصریح کرد: سازمان نظام پزشکی نیز در جریان این موضوع بوده و ما از آنها درخواست داشته‌ایم که همکاری متقابل پزشکان بر مردم در این ایام بیشتر مورد توجه قرار گیرد. از طرفی از پزشکان دولتی به دلیل همکاری بیشتر در این ایام تشکر می‌کنیم.


* کمبود شدید پزشک در کشور
حریرچی در ادامه با اشاره به اینکه در کشور دچار کمبود پزشک هستیم و باید تعداد آنها را به میزان قابل قبول برسانیم، گفت: توزیع پزشکان در شهرها و استان‌ها باید متعادل باشد. همچنین از طرفی در برخی از کشورها سالانه به بخشی از افراد در مشاغلی همچون پزشکی یک تا دو ماه مرخصی اجباری داده می‌شود ولی ما در ایران کمبود پزشک داریم. 
وی با اشاره به اینکه این موضوعات پیچیده در کشور باید حل شود، گفت: نسبت پزشک موجود به جمعیت کمتر از استانداردهای بین‌المللی و منطقه‌ای است.
سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: بسیاری از پزشکان نیز از کشور خارج شده و 15 هزار پزشک وجود دارد که مهر نظام پزشکی گرفته ولی حتی یک روز پس از آن به سازمان نظام پزشکی مراجعه نکرده و طبابتی نداشته است که احتمال خروج آنها از ایران وجود دارد. 


* فعالیت 2 هزار پزشک ایرانی در اتریش
حریرچی با اشاره به اینکه 1700 تا 2000 پزشک ایرانی در اتریش فعالیت می‌کنند، گفت: این آمار در آلمان بیشتر بوده و تعداد قابل توجهی پزشک نیز در آمریکا و کانادا مشغول فعالیتند که البته بخشی از آنها در ایران آموزش دیده و بخشی در همان کشورها آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.
 
 
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!