چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ - 26 Sep 2018
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ / ۰۶:۵۳
کد مطلب: 43695
۰

خطر ابتلا به فوبیا برای بانوان بیشتر است

خطر ابتلا به فوبیا برای بانوان بیشتر است
میگنا: هورا چیت ساز در گفت و گو با ایسنا در خصوص تفاوت ترس با فوبیا و علل شکل گیری آن اظهار کرد: ترس یک واکنش طبیعی برای محافظت از خود در مقابل خطراتی است که در اطراف وجود دارد، اما فوبیا یک ترس غیر منطقی و بیمار گونه است.

وی ادامه داد: این ترس بیمارگونه در شرایط خاص و موقعیت های ویژه رخ می دهد و به دنبال این ترس بیمارگونه فرد به صورت ناخودآگاه از آن موقعیت اجتناب می کند.

فوبیا می تواند زمینه ژنتیکی و یا الگوبرداری از اطرافیان داشته باشد.

علت فوبیا نسبت به موضوعی خاص، می تواند ناشی از تجربه ای مشابه و تلخ از گذشته باشد.

این روانشناس افزود: فوبیا علایمی به دنبال دارد که با شدت متفاوت ظاهر می شود، این علایم از یک ناراحتی معمولی شروع شده و تا علایم جسمانی شامل تهوع، تپش قلب، خشکی دهان، تنفر، درد قفسه سینه، غش، بیهوشی و فلجی، احساس خفگی و یا حتی احساس مرگ غریب الوقوع ادامه می یابد.

چیت ساز با بیان اینکه انواعی از فوبیا وجود دارد ادامه داد: فوبیا اختصاصی نسبت به موقعیت و شرایط خاص مثل ترس از ارتفاع، بازار هراسی، ترس از حیوانات و مقابله با حوادث طبیعی روی می دهد که معمولا در میانسالان وجود دارد.

در فوبیای اجتماعی شخص از قرار گرفتن در موقعیت خاصی که احساس می کند در این موقعیت مورد قضاوت قرار میگیرد همچون سخنرانی کردن در جمع می هراسد.
وی ادامه داد: در فوبیا "گذر هراسی"، فرد در هنگام حضور در اماکن شلوغ دچار نگرانی می شود که این نگرانی همراه با حملات هراس است.

فوبیا در خانم ها بیشتر از آقایان است.
یک چهارم بیماران مبتلا به فوبیا شناسایی نمی شوند و در فرد به صورت درمان نشده باقی میماند.

این روان شناس در خصوص شیوه های درمان فوبیا خاطر نشان کرد: راه های درمان فوبیا مشاوره و درمان های دارویی است که در درمان مشاوره ای فرد ابتدا تحت درمان شناختی- رفتاری قرار گرفته و در صورت پاسخگو نبودن این درمان، درمان دارویی آغاز می شود.

گاهی هر دو شیوه درمان به صورت مکمل به کار بسته می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

کلاس‌های اجباری «سلامت روان» در نیوریورک
توصیه‌هایی برای داشتن روابط دوستانه بهتر
دبستان‌های کشور شکوفه باران شد
ساعات کار کارمندان تهران شناور شد
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن