کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

غروب امید به زندگی جوامع غربی در سایه بحران تنهایی

21 اسفند 1396 ساعت 11:16

به دنبال گسترش بحران تنهایی در جوامع غربی و ظهور اثرات منفی آن، دولت بریتانیا فردی را به عنوان «وزیر تنهایی» برای مقابله با این بحران تعیین کرده است.


به گزارش فارس، به دنبال افزایش آمار‌ها در اروپا از بالا رفتن میزان زندگی مجردی، کاهش آمار ازدواج، کاهش آمار تولد، دوری افراد از محیط‌ها اجتماعی و روی آوردن افراد به تنهایی، یک کمیسیون بریتانیایی سال گذشته اعلام کرد، حدود نه میلیون نفر در این کشور اغلب یا همیشه احساس تنهایی می‌کنند.
پزشکان غربی نیز مدت‌ها است که در‌خصوص روند روبه رشد اپیدمی انزوا اجتماعی و پیامد‌ها جسمی، روانی و عاطفی آن هشدار می‌دهند. به گفته محققان، انزوا اجتماعی می‌تواند عوارضی همچون افزایش خطر ابتلا به بیماری‌ها قلبی، دیابتی و سرطان را به دنبال داشته باشد. اکثر پزشکان بریتانیایی روزانه یک تا پنج بیمار را که با خطر انزوا و تنهایی مواجه هستند، معاینه می‌کنند.

سایه تنهایی هم‌نشین مردم غرب

امروزه آمار تنهایی در آمریکا و اروپا روند روبه رشدی را دنبال می‌کند. به عقیده کارشناسان غربی، امروزه بسیاری از ملت‌ها غربی با اپیدمی تنهایی روبرو هستند. روندی که موجب نگرانی کارشناسان و پزشکان غربی شده است. 

در ایالت متحده آمریکا حدود یک چهارم مردم به تنهایی زندگی می‌کنند. به علاوه آمار ازدواج و تولد فرزندان در این کشور نیز رو‌به کاهش است. 
کنوانسیون 125 ساله انجمن روان‌شناسان آمریکایی نیز به تازگی آمار‌هایی از ارتباط تنگاتنگ تنهایی و مرگ زود‌رس را منتشر کرده است. به طوری که انزوا اجتماعی به عنوان عاملی پیشرو در تهدید سلامت افراد، موجب ایجاد مرگ زود‌رس می‌شود.
بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2016، با توجه به طبیعت انسان و نیاز وی به ارتباط اجتماعی، تنهایی می‌تواند اثرات منفی فیزیکی و روان‌شناختی بر سلامت افراد داشته باشد. آسیب انزوا اجتماعی بر سلامت روان، کاهش رفاه زندگی فردی افراد، افزایش افسردگی و احتمال ابتلا به اختلالات روانی و عاطفی را به دنبال خواهد داشت.  

افرادی که بیش از یک ماه هم‌صحبتی نداشته اند
بر اساس تحقیقات دولت بریتانیا، اکثریت افراد بالا 75 سال به تنهایی زندگی می‌کنند. به علاوه حدود دویست هزار سالمند در این کشور وجود دارند که بیش از یک ماه، با دوست یا آشنایی صحبت نکرده‌اند. قطعا این شرایط می‌تواند پیامد‌ها بهداشتی و روانی مضری برای جامعه داشته باشد.
طبق آمار این کشور، حدود دو میلیون نفر در سراسر انگلستان به تنهایی زندگی کرده و حدود یک سوم از شهروندان تنها هستند. هم‌چنین 85 درصد جوانان معلول انگلیسی، روز‌ها و هفته‌ها بدون تعامل با فردی هستند و احساس تنهایی می‌کنند.

تعیین «وزیر تنهایی» برای تغییر سبک زندگی غم‌انگیز غربی
وضعیت نگران‌کننده بحران تنهایی در بریتانیا، پای وزیر خارجه این کشور را به موضوع انزوا اجتماعی باز کرد. به همین منظور «ترزا می» نخست وزیر انگلستان، «ترسی کروچ» را به عنوان وزیر تنهایی، به منظور مقابله با این بیماری و آنچه که وی آن را «واقعیت غم‌انگیز زندگی غرب» می‌داند، منصوب کرده است.   
نخست وزیر انگلیس در این باره می‌گوید: من می‌خواهم با چالش پیش‌رو جامعه و روند رو‌به رشد انزوا اجتماعی در کشور مقابله کنم. همه ما باید برای افراد تنها، سالخورده، افرادی که عزیزان خود را از دست داده‌اند و افرادی که کسی را برای حرف زدن ندارند، کاری انجام داده و آن‌ها را از تنهایی رها کنیم.
ترسی کروچ که پیش از این وزیر ورزش انگلستان بوده است، از این پس علاوه بر شغل فعلی خود، نقش جدیدی را به عنوان وزیر تنهایی ایفا می‌کند. وزیر تنهایی بریتانیا باید یک استراتژی برای حل بحران تنهایی این کشور و پیامد‌ها آن از جمله مرگ، زوال عقل و فشار‌خون بالا پیدا کند.


آتش طلاق خانواده‌ها غربی را به تنهایی کشاند
بالا‌ترین آمار طلاق در اتحادیه اروپا متعلق به بریتانیا است. به طوری‌که آمار طلاق در اتحادیه اروپا یک و هشت دهم درصد میان هر هزار نفر است. این در‌حالی است که این آمار در انگلستان و فنلاند دو و هشت دهم درصد است.

بر اساس اعلام مرکز ملی آمار بریتانیا، آمار طلاق در این کشور سال 2016 نسبت به 7 سال پیش افزایش چشم‌گیر داشته است. به طوری‌‌که سال 2016، حدود صد و شش هزار و نهصد و شصت طلاق در بریتانیا صورت گرفته است.
روسیه، بلاروس و ایالت متحده آمریکا بالا‌ترین آمار‌ طلاق در جهان را دارند. این در‌حالی است که کم‌ترین آمار طلاق مربوط به کشورها مسلمان مانند لیبی، ازبکستان و بحرین است.



دست افسردگی بر دوش مردم تنهای غرب

یکی از اصلی‌ترین مشکلات سلامت روان که منجر به افزایش اپیدمی تنهایی در غرب شده است، افسردگی است. از هر 7 نفر در اروپا یک نفر از افسردگی شدید رنج می‌برد. 25 درصد کسانی که به پزشک مراجعه می‌کنند، از افسردگی رنج می‌برند اما آن را قبول نمی‌کنند.

بر اساس آمار‌ها، دو سوم بزرگسالان در انگلیس مشکلات مرتبط با سلامت روحی و روانی از قبیل اضطراب و یا افسردگی را تجربه کرده‌اند و کمتر از یک پنجم بزرگسالان انگلیسی از سطح پایین بهداشت روانی برخوردارند.

در سال 2016، 64 میلیون و 700 هزار نسخه دارویی ضد افسردگی در کشور انگلیس صادر شده که این رقم در مقایسه با 10 سال پیش با دو برابر افزایش روبه‌رو بوده است.

داده‌های مرکز ملی آمار نشان می‌دهد، با توجه به اینکه زنان در مقام کم اهمیت‌تری نسبت به مردان قرار دارند و ظلم‌های متعددی به آنها می‌شود، بسیار بیشتر از مردان مستعد افسردگی هستند.



تنهایی و رکود رشد عاطفی، حاصل سبک زندگی غربی

ولایت الله درویشی روانشناس و استاد دانشگاه در خصوص شیوع بحران تنهایی در جهان غرب با اشاره به اینکه تحولات عاطفی دنیای مدرن، دنیا روابط عاطفی و اجتماعی را دستخوش تغییراتی کرده است، اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته دنیا به‌ ویژه شهرهای بزرگ مردم به‌ تنهایی و زندگی مجردی روی آورده‌اند.

این روانشناس رکود رشد عاطفی و اجتماعی و مرگ خلاقیت‌ها را حاصل سبک زندگی غربی باب شده عنوان کرد و ابراز داشت: این مسئله باعث شده در کشوری همانند انگلستان مشکل تنهایی موجب گریز اجتماعی مردم شده است.

درویشی بابیان اینکه با رشد تنهایی در کشور انگلستان، مجلس عوام انگلستان با تشکیل وزارت تنهایی، 26 محور کاری را برای وزیر تنهایی این کشور تعریف کرده است گفت: خوب است مسئولان کشور ما به این نکته توجه داشته باشند که نتیجه ترویج این سبک زندگی چیست.

وی بابیان اینکه فرهنگ غربی از طریق شبکه‌های اجتماعی به‌سرعت در حال اثرگذاری است گفت: انزوای اجتماعی، افسردگی، خودکشی و سایر مسایل اجتماعی را به دنبال دارد، حتی در مراتب بعدتر به‌دلیل عدم تأمین نیازهای عاطفی موجب جنون‌های آنی، فصلی و موسمی می‌شود. این شکل زندگی عوارض روانی بسیاری را مانند اضطراب، اعتیاد، خودکشی به دنبال خواهد داشت.

به عقیده این روانشناس، وقتی افراد نمی‌توانند از ارتباط با انسان لذت ببرند، امکان ارتباط عاطفی نداشته باشند،‌ نیازهای عاطفی‌شان موجب معطوف کردن عواطف بر حیوانات خانگی می‌شود.



طلاق عاطفی و فساد اخلاقی، عامل تنهایی افراد در غرب

در این‌باره اصغر کیهان‌نیا روانشناس، با‌بیان اینکه انسان به‌طور طبیعی نیاز به معاشرت دارد و احساس تنهایی موجب آسیب‌ها روحی به افراد می‌شود، اظهار داشت: کاهش معاشرت افراد، طلاق عاطفی، دوری اعضای خانواده از یکدیگر و فضای مجازی از جمله عواملی است که موجب ایجاد احساس تنهایی در افراد می‌شود.

این روانشناس عواملی همچون افزایش رقابت میان جوامع غربی، حسادت، دخالت در زندگی دیگران و طمع‌کاری را از جمله عوامل کاهش ارتباط افراد در جوامع غربی خواند و تصریح کرد: با افزایش سن، افراد آسیب‌پذیر‌تر و حساس‌تر شده و میزان تحمل آن‌ها کاهش می‌یابد، از طرفی عوامل ذکر شده موجب رنجش افراد و کاهش ارتباطات می‌شود.

وی طلاق عاطفی را یکی از مهم‌ترین عوامل اپیدمی تنهایی در غرب خواند و تصریح کرد: مشغولیت زنان به امور خارج از منزل و مستقل شدن آنان موجب بی‌نیاز شدن از همسر و کاهش وابستگی زوجین به یکدیگر شده است. در نتیجه در جوامع غربی خانواده در اولویت اول افراد قرار نگرفته و موجب فاصله گرفتن افراد از هم و بروز بحران تنهایی می‌شود.

این روانشناس کاهش محبت در خانواده‌ها غربی را عاملی مهمی در بروز بحران تنهایی خواند و خاطرنشان کرد: به علاوه افزایش فساد اخلاقی و سو‌استفاده‌ها جنسی در اروپا موجب کم رنگ شدن عواطف خانوادگی و به دنبال آن تنهایی افراد می شود.

با وجود اپیدمی شدن بحران تنهایی در غرب به دلایل اجتماعی و روانشناختی، بیشتر مردم به ویژه سالمندان به دلیل نداشتن هم‌صحبت و تنهایی به حیوانات خانگی روی آورده‌اند. این عامل خود می‌تواند بر تشدید انزوا اجتماعی افراد نیز اثر منفی داشته باشد. به نظر می‌رسد که با این شرایط جوامع غربی باید برای نجات شهروندان، در برخی سیاست‌ها خود تجدید نظر کنند.

  


کد مطلب: 43741

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/43741/غروب-امید-زندگی-جوامع-غربی-سایه-بحران-تنهایی

میگنا
  https://www.migna.ir