کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تخلف علمی 50 دانشجوی دانشگاه تهران

پایان‌نامه فروشی کسب‌و‌کار فارغ‌التحصیلان بیکار

21 اسفند 1396 ساعت 11:38

معاون پژوهشی دانشگاه تهران بهترین اقدام را برای جلوگیری از خرید و فروش پایان‌نامه، فرهنگ‌سازی در دانشگاه‌ها دانست و گفت: متاسفانه ما هنوز با این فرهنگ بیگانه هستیم و بعضی دانشجویان و اساتید در جریان مصادیق تخلفات پژوهشی قرار ندارند.


به گزارش ميگنا دکتر محمد رحیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره امکان کارآفرینی در دانشگاه‌های کشور، گفت: دانشگاه‌های ایران توان کارآفرین شدن را دارند، اما این گونه نیست که فکر کنیم همه اساتید و دانشگاه‌ها می‌توانند دانشگاه‌ و دانشجویان را کارآفرین کنند. بنابراین قسمتی از دانشگاه مکفل زمینه‌های علوم پایه هستند به این معنا که باید همواره مرزهای علم و دانش را دنبال کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه‌ها، دانشجویان و اساتید باید مقالات سطح علمی بالا را رصد و بررسی و در این راستا مقالات علمی خودشان را تنظیم و گردآوری کنند. بنابراین اگر پژوهش‌ و مقاله علمی قوی نداشته باشیم نباید توقع روبنای مستحکم کارآفرینی را از دانشگاه‌ها، دانشجویان و اساتید طلب کنیم.

رحیمیان در بخش دیگری از سخنان خود توجه به علوم انسانی را لازمه توسعه کارآفرینی در دانشگاه‌ها دانست و افزود: اگر کارآفرینی را به معنای جامع تعریف کنیم متوجه بسیاری از مسائل خواهیم شد که در ابتدا باید علوم پایه و علوم انسانی را ارتقا دهیم تا کارآفرینی در دانشگاه‌ها رخ دهد.

به گفته معاون پژوهشی دانشگاه تهران، اگر علوم پایه و علوم انسانی در مراکز علمی تقویت شود آن وقت می‌توان گفت که همه دانشگاه‌ها ظرفیت و پتانسیل کارآفرین شدن را دارند و دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند صاحب شغل شوند.


امرار معاش فارغ‌التحصیلان بیکار با پایان‌نامه فروشی
وی در ادامه اظهارات خود به موضوع پایان‌نامه فروشی و خرید مقاله علمی از سوی برخی دانشجویان و اساتید اشاره کرد و افزود: اینکه گفته می‌شود آمار خرید پایان‌نامه و مقاله علمی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بسیار بالاست را قبول ندارم؛ زیرا خرید کارهای پژوهشی توسط دانشجویان یا اساتید در دانشگاه‌های بزرگ و دولتی خیلی کم و انگشت شمار است.

رحیمیان در این باره اضافه کرد: طبق مشاهدات و تحقیقاتی که از خرید و فروش مقالات و پایان‌نامه‌ها داشتم متوجه شدم که تعدادی از دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی به دلیل نبود شغل به تهیه مقاله و پایان‌نامه روی آورده‌اند و از این طریق امرار معاش می‌کنند. بنابراین این افراد کارهای تحقیقاتی و پژوهشی برخی دانشجویان را تقبل می‌کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با تاکید براینکه تعداد تقلب و تخلف علمی در پایان‌نامه‌ها و مقالات علمی در دانشگاه‌های بزرگ بسیار کم است، افزود: از زمانی که آئین‌نامه کارگروه تخلفات علمی تصویب شده است تعداد تخلفات علمی دانشجویان در کارهای پژوهشی مانند ارائه مقاله و تهیه پایان‌نامه در دانشگاه تهران به 50 مورد رسیده است.

وی ادامه داد: ما در دانشگاه تهران این 50 تخلف علمی دانشجویان را در کارهای پژوهشی بررسی‌ کردیم و متوجه شدیم که بسیاری از اساتید نقشی در آن نداشته‌اند. به عبارتی این استادان به دلیل سهل‌انگاری یا اعتماد به دانشجویان باعث به وجود آمدن 50 تخلف علمی در مقالات و پایان‌نامه‌های دانشگاه تهران شده‌اند.

رحیمیان تصریح کرد: طبق بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که اکثر اساتید به عنوان استاد راهنما یا مشاور در تخلف علمی دانشجویان نقش و تقصیری نداشتند و از تقلب آنان در پایان‌نامه‌ها و مقالات بری بودند.


ماجرای کلاهبرداری یک فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران از دانشجویان
معاون پژوهشی دانشگاه تهران با بیان اینکه تعداد زیادی از دانشجویان این دانشگاه در تخلفات علمی دچار غفلت شده‌اند، گفت: بسیاری از دانشجویان دانشگاه تهران به موسسات یا شرکت‌های ترجمه غیرمجاز اعتماد کردند و باعث تخلف علمی در کار پژوهشی خودشان شدند. یعنی دانشجویان بخشی از پایان‌نامه و کار پژوهشی خود را برای ترجمه به این موسسات دادند و متاسفانه این شرکت‌ها کار علمی دانشجویان را به دیگران فروختند یا اینکه خودشان ثبت مقاله یا پایان‌نامه کردند. بنابراین دانشجو و اساتید بدون اینکه متوجه موضوع شوند کار پژوهشی خود را به دانشگاه ارائه و بعد از بررسی‌های صورت گرفته تازه فهمیدند که چه اتفاقی برایشان افتاده است.

وی در ادامه سخنان خود به کلاهبرداری فردی بیرون از دانشگاه تهران نسبت به کارهای پژوهشی اشاره کرد و افزود: یک نفر بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه تهران توانسته بود تعداد زیادی از دانشجویان را درخصوص تهیه پایان‌نامه و مقاله علمی فریب دهد و آن یک نفر بسیاری از دانشجویان را در دام انداخت.

به گفته رحیمیان، بسیاری از دانشجویان هنوز نمی‌دانند که خرید پایان‌نامه و مقاله تخلف بزرگ علمی به حساب می‌آید و مطابق قانون مجازاتی هم در نظر گرفته شده است. متاسفانه اکثر دانشجویان به دلیل عدم آگاهی از آئین‌نامه‌ها دچار غفلت و فریب می‌شوند و در دام افراد شیاد قرار می‌گیرند.
وی در پایان تصریح کرد: بهترین اقدام برای جلوگیری از خرید و فروش پایان‌نامه فرهنگ‌سازی درست و صحیح در دانشگاه‌ها برای کارهای پژوهشی است. متاسفانه هنوز ما با این فرهنگ بیگانه هستیم و بعضی دانشجویان و اساتید در جریان مصادیق تخلفات پژوهشی قرار ندارند.


کد مطلب: 43742

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/43742/پایان-نامه-فروشی-کسب-و-کار-فارغ-التحصیلان-بیکار

میگنا
  https://www.migna.ir