سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۰
کد مطلب: 43793
۱
۱

راه اندازی تلگرام کودکان تا فروردین ۹۷

راه اندازی تلگرام کودکان تا فروردین ۹۷
میگنا: فضای مجازی به لحاظ ذاتی سبب ایجاد عدالتی نسبی در پیکره خود شده است؛ به این معنی که دیگر تفاوتی نمی‌کند که شما از چه طبقه یا صنفی باشید بلکه به صرف داشتن یک اکانت حق اظهار نظر دارید، همانطور که دیگران هم این امکان را دارند؛ با این حال حضور کودکان در این فضا به دلیل عدم بلوغ ذهنی و شخصیتی کافی، بهتر است کنترل شده باشد یا از مجرایی مستقل برای ورود به این فضا استفاده کنند تا ضمن استفاده از مزیت‌های آن، از آسیب‌هایش دور بمانند. این طرحی است که البته ظاهرا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در انجام آن برنامه‌هایی دارد.

خسرو سلجوقی - عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات - در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح این‌که تاکنون چه اقداماتی در راستای تحقق اینترنت کودکان صورت گرفته است، گفت: پیش‌ از این طی ابلاغی که از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به پژوهشگاه این وزارت شد، قرار شد سند توسعه خدمات فضای مجازی برای کودکان ایجاد شود. برای تدوین این سند دو لایه که در لایه اول کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش‌وپرورش، کشور، نیروی انتظامی و نماینده شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و همچنین در لایه دوم که کارگروه کارشناسی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌ها و بخش خصوصی برای تدوین سند اقدام کرد.

وی با اشاره به برعهده گرفتن مسئولیت اجرای سند اینترنت کودکان، اظهار کرد: فارغ از وجود این سند، در بخش خصوصی تلاش‌هایی برای ارائه خدمات در حیطه کودکان انجام شده بود، مانند سیم‌کارت کودک یا دیگر اقداماتی که در این حیطه انجام داده‌اند و ما می‌خواهیم به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا همه این فعالیت‌ها را همسو کنیم.

اپراتورهای دانش آموزی با اپراتورهای کودکان متفاوتند
عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به تفاوت اپراتورهای دانش‌آموزی و کودکان، اظهار کرد: تمرکز اپراتور دانش‌آموزی برروی خدماتی است که برای دانش‌آموزان طراحی شده، مانند کتاب‌های درسی یا آزمون‌های مرتبط با آن‌ها و از پایه اول تا دوازدهم سال‌های تحصیلی را دربرمی‌گیرد. درحالی‌که اپراتور کودک قبل از این ۱۲ سال را پوشش می‌دهد و خانواده‌ها را هم مشمول می‌شود، به‌طوری‌که می‌توان گفت اپراتور کودکان فراتر از اپراتور دانش‌آموزی فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به عملیاتی شدن تلگرام کودکان در آینده نزدیک بیان کرد: این سامانه درواقع در بستر تلگرام پیاده‌سازی خواهد شد. بخشی از تلگرام که مناسب کودکان است جداسازی می‌شود و در اختیار این قشر قرار می‌گیرد. کودکان به همه ویژگی‌های منحصربه‌فرد تلگرام دسترسی دارند منتهی در مسیری که برای او طراحی شده است. طریقه کارکرد خاص این اپراتورهای اینترنت کودکان به این شکل است که در سیم‌کارت‌های این اپراتورها یک اپلیکیشنی وجود دارد که کودک با استفاده از آن می‌تواند به فضای مناسبی برای خود وارد شود.

مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان با بیان این‌که سیم‌کارت‌های اینترنت کودکان همانند یک کتابخانه مجازی عمل می‌کنند، گفت: در این اپلیکیشن تنوعی از کتاب‌ها وجود دارد که به‌صورت اختصاصی و مناسب‌سازی شده طراحی شده است. ما باید به سمتی برویم که این سیم‌کارت‌ها برای هر کودک به‌صورت خاص مناسب‌سازی شده باشد.

سلجوقی با بیان این‌که ما همان‌طور که رژیم غذایی برای افراد مختلف داریم، باید رژیم‌های اطلاعاتی هم داشته باشیم، اظهار کرد: اگر کسی خودش بالغ باشد، می‌تواند این رژیم را برای خود رعایت کند و اگر نباشد باید به یک متخصص در این حوزه مراجعه کند.
 

طرح اینترنت  کودکان نهایی شده است
در این باره همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که طرح این وزارتخانه برای راه‌اندازی اینترنت کودکان به زودی محقق می‌شود، تاکید کرده بود که نقش اپراتورهای مجازی در تمام مراحل این طرح دیده شده است.

محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به طرح وزارت ارتباطات درباره اجرایی کردن طرح اینترنت کودکان گفته بود: طرح ما در این‌باره تهیه و نهایی شده است. این طرح در حال حاضر در مرحله‌ای ‌است که ما مجری این طرح را منصوب کنیم.

او پیش از این نیز درباره برنامه‌های صورت گرفته در راستای منشور حقوق شهروندی در این وزارتخانه، حمایت از توسعه سرویس‌های بومی و توجه به توسعه سواد رسانه را از اقدامات موثر در این حوزه دانسته و تاکید کرده بود: طرح اینترنت کودکان برای کاهش آفت‌های فضای مجازی و همچنین نرم‌افزار موبایل‌محور دولت همراه از برنامه‌هایی است که در آینده در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد. در این راستا، گروهی از حقوقدانان و صاحب‌نظران مامور شده‌اند تا اقدامات لازم به این کسب و کارها را فراهم کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ۲۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ طی حکمی، خسرو سلجوقی را به عنوان "مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان" منصوب  کرد. در بخشی از این حکم آمده بود که "در راستای اقدامات اجرایی سند تبیین الزامات حاکم بر شبکه ملی اطلاعات، مطابق با مواد (۳۲و۳۳) منشور حقوق شهروندی و با هدف پشتیبانی و گسترش فضای مجازی سالم، ایمن و مفید برای کودکان و نوجوانان و نظر به تخصص و تجارب ارزنده جناب عالی به موجب این حکم به عنوان «مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان» (تدوین شده از سوی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات) منصوب می شوید".
 
مرجع : خبرگزاري ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

سهراب
Iran, Islamic Republic of
یک طرح سیاسی بیهوده مثل بقیه طرحاشون
میلیاردها هزینه کردن و پیام رسان های داخلی و سایت های داخلی مثل موتور جست و جو و ایمیل ساختند اما هیچ وقت مردم ازونا استقبال نکردن و نخواهیم کرد
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.