سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۳:۰۶
کد مطلب: 43804
۱

ارتقای هوش معنوی سالمندان با انجام فعالیت بدنی منظم

ارتقای هوش معنوی سالمندان با انجام فعالیت بدنی منظم
میگنا: بهاره کاشانی موحد از پژوهشگران این طرح با بیان اینکه، این مطالعه در پاییز 1396 با شرکت 200 نفر از سالمندان شهر تهران به صورت توصیفی مقطعی انجام شد، اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال 1395، جمعیت سالمندان کشور روبه افزایش است و پیش‌بینی می‌شود در سال­‌های آتی کشور با بحران سالمندی مواجه شود، از همین رو مطالعه بر روی گروه هدف سالمندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی وقوع تغییراتی در سطح سلامت روانی سالمندان را یکی از مسائل مهم دوران سالمندی بیان کرد و گفت: شناسایی عوامل تأثیرگذار بر سلامت روانی و عوامل موثر در پیشگیری و بهبود آن اهمیت فراوانی دارد.

وی افزود: اخیرا پژوهشگران حوزه سلامت روان و روانشناسی مثبت نگر مفاهیم جدیدی همچون هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی را مطرح کرده‌اند. در همین راستا، در این مطالعه سعی شده رابطه فعالیت بدنی با سازه‌­های هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی بررسی شود.

به گفته این پژوهشگر، هوش معنوی بیانگر مجموعه‌ای از توانایی‌ها و ظرفیت‌ها و منابع معنوی است که کار در جهت آن‌ها موجب افزایش انطباق‌پذیری در نتیجه‌ سلامت روان افراد می‌شود. همچنین بهزیستی روان‌شناختی، به تلاش فرد برای تحقق توانایی‌های بالقوه‌ واقعی خود گفته می‌شود.

وی با اشاره به نتایج این مطالعه که در مجله پژوهش در دین و سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتشر شده است، خاطرنشان کرد: نتایج این پژوهش نشان داد که سالمندان با فعالیت بدنی منظم از هوش معنوی بالاتری برخوردارند. همچنین هوش معنوی با بهزیستی روانی سالمندان نیز رابطه‌ مستقیم و معنی‌داری دارد.

کارشناس معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین تاکید کرد: اتخاذ سبک زندگی سالم و داشتن فعالیت بدنی منظم در سالمندان می­‌تواند علاوه بر فوایدی که برای سلامت جسمانی سالمندان دارد، بر سلامت روانی از جمله هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی نیز موثر باشد.

بر اساس اعلام روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، کاشانی موحد در پایان با بیان اینکه نتایج این مطالعه می‌تواند به سیاستگذاران و برنامه‌ریزان حوزه سالمندی کمک کند، تصریح کرد: می‌توان با در نظر گرفتن تاثیرات مثبت فعالیت بدنی منظم بر سلامت سالمندان، زمینه­‌های توسعه و گسترش فضاهای ورزشی را برای حضور سالمندان فراهم آورد.
مرجع : ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...