سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱ فروردين ۱۳۹۷ / ۱۹:۴۹
کد مطلب: 43813
۱

چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنیم؟

چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنیم؟
میگنا: زمانی که درگیر مسائل زندگی شخصی مان می شویم، ممکن است ارتباطاتمان با دیگران را از یاد ببریم. ممکن است آنقدر مشغله کاری پیدا کنیم که برای شریک زندگی مان وقت نگذاریم، یا آنقدر برای گرفتن غذایمان عجله داشته باشیم که فراموش کنیم نگاهی به صندوق دار رستوران بیندازیم. زمانی که مشغله های زندگی زیاد می شود، مرکز توجهمان محدود به شخص خودمان می شود. اما اختصاص زمانی برای ارتباط با دیگران، حتی در میان این همه مشغله، برای احساس شادی و معنا در زندگی ضروری است.

 

قدرت ارتباط

برقراری ارتباط با دیگران نیازی اساسی در راستای شادی انسان است. همان طور که دکتر الیزابت هاپر در مجله «خوبی برتر» توضیح می دهد، روان شناسان اغلب خوشبختی را به دو دسته متفاوت تقسیم می کنند: نخستین نوع خوشبختی نوعی احساس شادی است و دومین نوع آن احساس معنا و هدف در زندگی. پژوهش هانشان می دهند که روابط باکیفیت کلید زندگی معنادار هستند. هاپر این گونه نوشته است: «به جای این که برای پیدا کردن معنای زندگی تان آن قدر کار کنید تا از پا درآیید، معنا را جایی بیرون از خودتان بیابید: روابط انسانی تان.»

مطالعات همچنین نشان می دهند آرامش دادن به دیگران و کمک کردن به آنها در خلال مشکلاتشان می تواند به ما کمک کند تا یاد بگیریم به شکل بهتری از پس موقعیت های استرس زای شخصی خود برآییم؛ این موضوع به طور کلی به ما کمک می کند تا رفاه احساسی بهتری به دست آوریم. در نهایت شنیدن تجربیات  دیگران- چه واقعی و چه خیالی- می تواند احساس همدلی ما را افزایش دهید و نحوه نگرش ما را به مسائل به چالش می کشد. اگر خود را به ایجاد ارتباط با دیگران عادت دهید، این کار به بخشی از برنامه های روزانه تان تبدیل می شود. در ادامه به روش های ساده ای اشاره می کنیم که می توانید برای ایجاد ارتباطات روزمره بیشتر به کار بگیرید.
 

1. به دوستانتان گوش فرا دهید.

دعوت دوستان به صرف قهوه و گفت و گو با آنها نه تنها انرژی مضاعفی به شما می بخشد، بلکه همچنین این فرصت را به شما می بخشد تا از تجربیات آنها استفاده کنید. گاهی اوقات ممکن است نزدیکان ما با همان مسائلی درگیر باشند که ما داریم با آنها دست و پنجه نرم می کنیم و به این شکل می توانیم از دیدگاه ها و نگرش مفید آنها استفاده کنیم. به منظور این که به شکل حرفه ای به حرف دیگران گوش دهید، باید پرسش های مشخصی بپرسید تا بتوانید به جهت دهی احساسی طرف مقابل کمک کنید.
 
می توانید چنین سوالی بپرسید: «چه چیزی بیشتر از همه باعث ناراحتی/عصبانیت/ ناامیدی و... شما در فلان موضوع خاص می شود؟» با طرف مقابلتان وارد بحث و جدل نشوید. فقط به او اجازه دهید هرچه در ذهن و دلش تلنبار شده را با شما در میان بگذارد. اگر به میان حرف های طرف مقابل نپرید و مانع از حرف زدن او نشوید، او می تواند با خیال راحت با شما درد دل کند.


2. با شخص جدیدی صحبت کنید.

اگرچه درست نیست با شخصی صحبت کنید که در مترو کنار شما نشسته و هدفون در گوش دارد، اما نمی توانید تصور کنید که چه چیزهایی می توان از هم نشینی با افراد مختلف در فرودگاه، مترو یا ایستگاه اتوبوس یاد گرفت. پژوهشی که به تازگی صورت گرفته و شرکت کنندگان را به هم صحبتی با افراد غریبه حاضر در اتوبوس یا قطار واداشته، نشان می دهد که این افراد تجربیات مثبت تری را نسبت به سایرین داشته اند. نباید فراموش کرد که انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند. چالشی برای خود ترتیب دهید تا هر هفته حداقل با یک شخص جدید ارتباط برقرار کنید و ببینید که چه اتفاقی می افتد.


3. داستان بخوانید و فیلم ببینید.

چه کسی می دانست که درازکشیدن جلوی تلویزیون و دیدن یک فیلم عالی می تواند برای سلامتی تان مفید باشد؟ فیلم ها می توانند تجربیات عجیب دیگران را در اختیار شما بگذارند. از آن بهتر این است که کتابی انتخاب کنید که شخصیت اصلی آن تفاوت زیادی با شما داشته باشد. به این شکل می توانید درکتان را از افرادی که ممکن است در طول روز با آنها رو به رو شوید افزایش دهید.

 
4. به پادکست های صوتی گوش دهید.

درست مانند دیدن فیلم یا خواندن کتاب، گوش دادن به پادکست های صوتی نیز نگرش ما را نسبت به تجربیات دیگران بهتر می کنند. پادکست ها گزینه خوبی برای گوش دادن در طول مسیر هستند. هیچ شکی نیست که ارتباطات نقشی حیاتی در زندگی انسان بازی می کند. این مسئله نه تنها به تسهیل فرآیند به اشتراک گذاری اطلاعات و دانش کمک می کند، بلکه همچنین سطح احساس خوشبختی در افراد را افزایش می دهد. بنابراین نمی توان اهمیت ارتباطات را دست کم گرفت.


- ترجمه شادی حسن پور
مرجع : مجله پنجره خلاقیت
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.