پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۷ / ۰۰:۴۵
کد مطلب: 43875
۱

نبود امکانات تفریحی مردم را به موبایل معتاد کرده است

نبود امکانات تفریحی مردم را به موبایل معتاد کرده است
میگنا: سهیل رضایی، پژوهشگر و مدرس روانشناسی در گفت‌و‌گو با  آنا درباره اعتیاد برخی افراد به موبایل، گفت: برخی از افراد به خصوص نوجوانان و جوانان به دلیل نبود امکانات تفریحی در کشور به موبایل و استفاده از آن اعتیاد پیدا کرده‌اند. زمانیکه انسان‌ها از یک ابزار و یا وسیله تجربه لذت‌بخش داشته باشند طبیعتا به آن وابسته می‌شوند در حال حاضر نیز در کشور ما نوجوانان و جوانان راهی دیگر جز استفاده از موبایل و فضای مجازی برای تفریح و لذت بردن ندارند.
 
عده‌ای دیگر نیز به وسیله موبایل تجارت و کسب درآمد می‌کنند به همین دلیل به شدت به این وسیله وابسته هستند، در واقع موبایل اتاق کار آنهاست و جدایی از آن معیشت آنها را تحت الشعاع قرار می‌دهد، بنابراین این افراد همواره از اینکه شارژ تلفن همراهشان تمام شود و یا به جایی روند که موبایل آنها آنتن ندهد دچار استرس و اضطراب می‌شوند و این امر کیفیت زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رضایی اعتیاد برخی افراد به موبایل را نیز پنهان کردن شخصیت واقعیشان دانست و افزود: متاسفانه نبود امکانات تفریحی در کشور برخی نوجوانان و جوانان را به اندازه‌ای درگیر فضای مجازی کرده است که آنها شخصیتی غیر از شخصیت واقعی خود را در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام منتشر می‌کنند، برای مثال فردی دارای یک سطح زندگی معمول با حداقل امکانات و تفریحات است اما در فضای مجازی تصاویری غیر از خود واقعی را به نمایش می‌گذارد که نشان می‌دهد وی دارای زندگی تجملاتی، تفریحات جذاب و ... است این افراد نیز به دلیل لایک و کامنت‌ها و جذب مخاطب دچار استرس می‌شوند و به شدت به تلفن همراه خود وابسته می‌شوند و مداوم نگران هستند که شخصیت واقعشان برملا شود به همین دلیل خود واقعیشان را مداوم پنهان می‌کنند.

اگر زمینه تفریح و کسب و کار واقعی به اندازه کافی در کشور ایجاد شود افراد وابستگی خود را به تلفن همراه کاهش می‌دهند.

افرادی که به شدت وابسته موبایل شده‌اند باید این سوال را از خود بپرسند که تا چه میزان استفاده از موبایل و حضور در فضای مجازی در زندگی واقعی آنها تاثیر گذاشته است، زیرا افراد آنگونه که تصور می‌کنند از تلفن همراه و فضای مجازی بهره‌مند نیستند و صرفا نیازهای روحی خود را پاسخ می‌دهند.

متاسفانه اعتیاد برخی افراد به موبایل به اندازه‌ای افزایش یافته است که آنها دچار ترس شدید یا فوبیای جدایی از موبایل شده‌اند به گونه‌ای که استرس و اضطراب جدایی از موبایل مشکلات روحی بسیاری را برای آنها ایجاد می‌‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .