پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ / ۱۰:۵۸
کد مطلب: 43934
۱
داستان تولد «اسپرسو سینگل‌شات، لطفا

دسترسی غیرمستقیم یک نویسنده به پرونده‌های مراجعین یک روانکاو

دسترسی غیرمستقیم یک نویسنده به پرونده‌های مراجعین یک روانکاو
میگنا: «اسپرسو سینگل‌شات، لطفا» نام نمایشی است به نویسندگی و کارگردانی بابک توسلی که در خلاصه داستانش آمده است؛ تنهایی همیشه سخت است، مهاجر که باشی سخت‌تر هم می‌شود، تنهایی آزارت می‌دهد، اما عشق می‌تواند مرهم باشد. نیاز به عشق، ترس از عشق، فرار از عشق... نمایشی با بازی امید زندگانی، سوسن پرور، ابراهیم شفیعی، تبسم هاشمی‌حائری، مریم رحیمی، شهرام نجاتی، آتوسا راستی و الناز تاریخی که از روز چهارشنبه 15 فروردین، در تماشاخانه خصوصی پالیز روی صحنه رفته است.

بابک توسلی که سال‌ها ایران نبوده است در مورد جرقه اولیه نوشتن «اسپرسو سینگل‌شات، لطفا» و انتخاب تم‌هایی چون تنهایی، مهاجرت و عشق گفت: «من 18 سال پیش از ایران خارج شدم و سال گذشته برگشتم. قبل از این که از ایران بروم، کارم تئاتر بود، کارگردانی تئاتر می‌کردم و کارمند صداوسیما بودم. طی این 18 سال از فضای تئاتر دور و به فضای تصویر نزدیک شدم اما اتفاقی که برایم رخ داد دسترسی‌ام به صورت غیرمستقیم به پرونده‌های مراجعین یک روانکاو بود. حاصل تفحص در این پرونده‌ها که نزدیک به دو سال طول کشید نخست قرار بود با اجازه کسانی که از داستان زندگی‌شان استفاده کرده بودم در قالب تصویر دراماتیزه شود اما بعدتر تصمیم گرفتم تبدیل به نمایشنامه‌اش کنم.»

او که سابقه مدیریت دفتر امارات شبکه آی‌فیلم و مسئولیت دوبلاژهای آن را در کارنامه دارد در مورد جمله‌ای که در تبلیغ نمایشش دیده می‌شود؛ «سینگل‌شات پر از عاشقانه‌هاست که در قالبی طنزگونه بیان می‌شود» و نوع طنز این اثر توضیح داد: «این اثر کمدی صرف نیست. ما سعی کردیم درد آدم‌ها را با حداکثر ظرافت تبدیل به ملودرام‌هایی کنیم که مانند دانه‌های زنجیر به هم متصل شده‌اند تا فضای ثقیل و سنگین این ملودرام‌ها به کمک طنز تلطیف شود. چون زمانی که تماشاگر با درد آدم‌های روی صحنه همذات‌پنداری می‌کند نیاز به فضایی برای تنفس هم دارد که این فضا برای تنفس، پیش از شنیدن داستان دیگر، به کمک طنز فراهم می‌شود.»

توسلی در جواب این سوال که آیا نمایشش اپیزودیک است یا نه هم توضیح داد: «ما داستانک‌هایی داریم که از زبان آدم‌هایی که در یک کافه نشسته‌اند می‌شنویدشان و هر کدام از این آدم‌ها قصه خود را در قالبی دراماتیک می‌گویند.»

بابک توسلی متولد ۱۳۴۷ دارای مدرک کارشناسی ارشد نمایش است و پیش از این نویسندگی و کارگردانی نمایش‌هایی چون : «مشق عشق»، «دختر انار»، «طلعت»، «الیکا»، «خاله ادیسه» و ... را در کارنامه کاری خود دارد.

«اسپرسو سینگل‌شات، لطفا» تا هفدهم اردیبهشت هر روز ساعت 21:30 به مدت ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه در تماشاخانه خصوصی پالیز(خ کریمخان زند خ آبان جنوبی) روی صحنه خواهد رفت. / خرید بلیط از اینجا

 
مرجع : خبرآنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن