جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ / ۱۵:۴۶
کد مطلب: 43945
۲

درونگراها و برون‌گراها چه مخدرهایی استفاده می‌کنند؟

درونگراها و برون‌گراها چه مخدرهایی استفاده می‌کنند؟
میگنا: دکتر داود نجفی با بیان اینکه صحبت کردن معمولا باعث می‌شود مقداری از فشارهای سرکوب شده درونی فرد تخلیه شود، گفت: افراد افسرده فشارهایی را که در طول زمان به آنها وارد شده، سرکوب می‌کنند، این افراد معمولا برای اینکه به آرامش برسند دست به برخی کارها می‌زنند، یکی از این کارها مصرف مواد مخدر است. با وجود اینکه شخص می‌داند مصرف مواد مخدر برایش مضر است اما نمی‌تواند دست از مصرف مواد مخدر بردارد چرا که به رفتارش عادت کرده است.


متخصص روانشناسی افزود: حالت وسواسی که برخی افراد دارند در زندگی آنها بسیار اثرگذار است این وسواس وسیله‌ای برای تخلیه فشارهای درونی است به همین دلیل می‌تواند زمینه‌ساز هر رفتاری در وی شود، یکی ممکن است وسواس را در شستن ظرف یا حمام طولانی داشته باشد و یکی به مصرف مواد مخدر روی آورد.

نجفی تاکید کرد: ارتباط بین افراد خانواده یا دوستان نزدیک باعث می‌شود این افراد فشارهای درونی خود را تخلیه کنند و علاوه بر آن، به یکسری شناخت‌ها برسند، حالت دوستانه و صمیمیت بین افراد باعث می‌شود از حالت افسرده دور بمانند و تحولی در فرد ایجاد شود.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، وی خاطرنشان کرد: هنگامی که با یک فرد معتاد صحبت می‌کنیم ممکن است حرفی بزنیم که او را ناراحت کند و شانس برقراری ارتباط موثر و سازنده با او را از بین ببریم. طبیعی است که ما به عنوان خانواده او قصد داریم برای ترک اعتیاد و بهبودی به فرد معتاد کمک کنیم؛ اما در وضعیت حساس و سختی قرار داریم و ممکن است نگرانی و عصبانیت ما باعث شود تا طرز صحبت کردن ما با او، نتیجه معکوس داشته باشد و فقط باعث وخیم‌تر شدن اوضاع شود پس باید همیشه برخی نکات را در صحبت کردن با فرد معتاد به یاد داشته باشیم.

روانشناس بالینی گفت: یکی از کارهایی که باعث می‌شود معتاد از صحبت کردن با شما طفره رود و یا با شما قطع رابطه کند، این است که او را مسئول همه بدبختی‌های خانواده معرفی کنید.

نجفی در ادامه یادآور شد: تحقیر کردن فرد، بی دست و پا و بی اراده توصیف کردن او، بدون شک واکنش خشن وی را به دنبال خواهد داشت. هر اندازه هم که فکر کنید انتقاد شما از این معتاد درست و منطقی است، باز هم این انتقاد باعث می‌شود تا او بیش از پیش در لاک خودش فرو برود و نه تنها با شما صحبتی نکند بلکه بیشتر به سراغ موادمخدر برود زیرا فکر می‌کند با مواد به آرامش می‌رسد بنابراین هنگام صحبت با فرد معتاد باید همه جوانب را درنظر گرفت.

وی درباره ارتباط بین سن و مصرف مواد گفت: نوع شخصیت افراد و سن، نقش بسیار مهمی در روی آوری به مخدرها دارد معمولا افرادی که جوان هستند بیشتر به دنبال محرک‌ها هستند و افرادی که سن آنها بالاتر است بیشتر به دنبال مخدرهای سنتی هستند، افراد برونگرا نیز معمولا به مصرف محرک‌ها گرایش بیشتری دارند و افراد درون‌گرا گرایش بیشتری به مخدرهای افیونی دارند.

دکتر نجفی در انتها بیان کرد: روش‌های درمانی همچون شناخت درمانی و رفتاردرمانی برای این بیماران توصیه می‌شود چرا که بنده به عنوان روانشناس، ناخودآگاه فرد را در روند مصرف مواد یا ترک اعتیاد فرد بسیار تاثیرگذار می‌دانم. می‌دانیم درصدی از افرادی که ترک می‌کنند، مجدد به سمت مواد برمی‌گردند زیرا فشارهایی که در طول زمان به آنان وارد شده همچون وقایع تلخ زندگی، جدایی، تصادف، تجاوز، از دست دادن عزیزی و..در ناخودآگاه فرد باقی می‌ماند و به صورت افسردگی و حالات وسواس گونه بیرون می‌زند، این افراد عموما به شناخت رسیده‌اند اما توانایی رها کردن مخدر ها ندارند و باید برای این افراد، درمان ویژه‌ای علاوه بر درمان‌های روانشناسی داشت، بنابراین در ابتدای درمان باید فشارهای روحی و روانی فرد معتاد را تخلیه کرد تا بتوانیم به نتیجه مطلوب و مناسبی برسیم و راه برگشت مجدد معتاد به مواد را ببندیم.

 
مرجع : خبرگزاري ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی