جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ / ۱۶:۰۸
کد مطلب: 43982
۰

یک «طلاق حقوقی» و ۲ «طلاق عاطفی» به ازای هر ۵ ازدواج

میگنا: دکتر محمدابراهيم مداحی در دومین جشنواره روانشناسی و مشاوره که در تالار ایوان شمس برگزار شد با بیان اینکه آمارها به لحاظ اختلالات روانی چندان خوب نیست گفت: در جهان اختلال غالب قرن بیستم «اضطراب» و قرن بیست و یکم «افسردگی» بود؛ اما در ایران متفاوت است، اختلال اول اضطراب، دوم افسردگی و سوم اختلالات «سایکوسومتیک» است. این آمار در ۱۵ سال گذشته پنج شش درصد رشد داشته، البته سازمان ملل اعلام کرده در جهان تا ۱۵درصد رشد اختلالات را در سال‌های آتی خواهیم داشت.
 
وی افزود: علاوه بر آنکه در ایران اختلالات اقلیمی شده، فرهنگی نیز شده است، به عنوان مثال نشانگان افسردگی کاهش یافته، اما آمار افسردگی بالا رفته است به این معنا که افسردگی و دلزدگی و دلمردگی را فرهنگ کرده ایم و نشاط ضد ارزش شده است. چقدر خوب است روی نشاط فرهنگ سازی کنیم.

مداحي با اشاره به اقلیمی شدن اختلالات روحی و روانی گفت: به عنوان مثال خودکشی در یزد ۰.۴ درصد اما در ایلام ۲۴ درصد شده است که نشان می‌دهد اقلیم هم اثرگذار است. از آن سو آسیب های اجتماعی هم روی خط قرمز است.

وي با اشاره به بودجه اندک بهزیستی در برابر حجم وسیع آسیب ها عنوان کرد: باید به حال  سازمان بهزیستی گریست. از ۵۰۰۰ میلیارد تومان بودجه سلامت چقدر سهم بهزیستی بوده؟ آسیب های اجتماعی روی خط قرمز است.

رئیس کمیسیون چشم انداز امور نخبگان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: روز گذشته آماری به دستم رسید مبنی بر اینکه ایران در زمینه طلاق رکورد زده است و از هر پنج ازدواج یک طلاق حقوقی و دو طلاق عاطفی را شاهدیم. با این حجم مشکلات چقدر امکانات داریم؟ طبق آمار وزارت بهداشت ۲۰ درصد امکانات مغزافزاری، نرم افزاری و سخت افزاری برای مقابله با این آسیب ها داریم.

مداحی افزود: باید وارد فرایند سه مرحله‌ای شویم. فرهنگ سازی، جریان سازی و نهاد سازی. در فرهنگ سازی باید بر روی افزایش سواد سلامت در حوزه سلامت روان کار شود.

وی با بیان اینکه دومین گام، جریان سازی و اجتماعی سازی و درگیر کردن نهادهای مختلف است گفت: گام سوم نهادسازی است. اکنون ۱۵ انجمن علمی داریم.

۶۰ سال پیش سه جریان در حوزه روانشناسی وجود داشت، جریان نخست تشکیل انجمن ها بود، جریان دوم به دنبال اتصال به وزارت بهداشت و جریان سوم به دنبال ایجاد یک نهاد مستقل بود و همین جریان سوم در راستای نهادسازی موجب تشکیل سازمان نظام روانشناسی شد.

رئیس کمیسیون چشم انداز امور نخبگان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: باید تفکر همگرایانه داشته باشیم و از مددکار تا روانشناس باید کنار یکدیگر خدمات ارائه دهند. مجموع انجمن های علمی در کشور حدود ۵۰۰ مورد هستند که متاسفانه خودشان مددجو هستند نه مددکار و اغلب نمی‌توانند چراغ انجمن خود را روشن نگه دارند و پیشنهاداتی در این باره به وزارت علوم داده‌ایم. باید خانه روانشناسان و انجمن های دیگر را تقویت کرد.
 
مرجع : خبرگزاري ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!