جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ / ۰۱:۰۹
کد مطلب: 44139
۱
اختصاصي ميگنا

گزارشی از برگزاری جشنواره روز روانشناس و مشاور توسط خانه روانشناسان در تهران

گزارشی از برگزاری جشنواره روز روانشناس و مشاور توسط خانه روانشناسان در تهران
به گزارش میگنا به مناسبت روز ملی روانشناس و مشاور و در پاسخ به دعوت تشکل خانه روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانه جمع زیادی از اساتید و دانشجویان دانشگاهها به همراه تعدادی از اعضای شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور روز یکشنبه نهم اردیبهشت ماه 1397 در تالار وزارت ارشاد گردهم آمدند و این روز را به شکل باشکوهی گرامی داشتند.

در این مراسم  دکتر محمدابراهیم مداحی رئیس خانه روانشناسان با تبریک اعیاد شعبانیه گفت:بنا بر آمارهای موجود 23.6 درصد مردم ما دچار اختلالات روانی هستند و از هر 4 نفر یک نفر دارای اختلالات روانی مانند اضطراب، افسردگی و اختلالات روان تنی هستند که نیازمند مداخلات سریع روانی هستند.

وی گفت: خانه روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانه معین سازمان نظام پزشکی،پرستاری و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره است.

رئیس خانه روانشناسان،مشاوران و حرف یاورانه با اشاره به تعداد 12.5میلیون نفر از جمعیت کشور که مطابق آمار درگیر اختلالات هستند گفت: برای پوشش این عده، حرف یاورانه باید تلاش کند یک میلیون نیروی آماده ساماندهی کند تا در بحث پیشگیری و درمان آسیب ها موفق عمل نماییم.

وی افزود: طبق آمار رسمی برای نشانگان بدنی یا سایکوسوماتیک عدد 23.7 ثبت شده که در طی 18 سال گذشته 6درصد رشد داشته است و آمار اضظراب نیز 23درصد اعلام شده است که آنهم طی همان مدت 5.5درصد رشد داشته است.


مداحی افزود: یکی از دلایل بروز این اختلالات سبک زندگی آسیب زننده زندگی های امروزی است که باعث افزایش این آمارها می شود.

وی همچنین عدم پوشش بیمه ای خدمات روانشناسی را عامل عدم مراجعه بیماران به متخصصان برای درمان دانست و افزود: 49درصد بیماران به علت عدم پوشش بیمه ای به فکر درمان نیستند و 26.6 درصد دیگر نیز به علت مشکلات مالی فرایند درمان را قطع می کنند و حتی بیماران مزمن نیز تعریف روشنی در پوشش بیمه ای ندارند و با مشکلات زیادی دست به گریبانند.

رئیس خانه روانشناسان،مشاوران و حرف یاورانه اشاره کرد: افزایش مهارت های زندگی عامل مهمی در کاهش اختلالات است و آموزش مهارت های سازگارانه و مثبت و مهارت هایی مانند مهارت نه گفتن، مقابله با هیجانات منفی و خشم در نظام آموزشی ما کمرنگ است.

وی همچنین افزایش سواد سلامت روان شهروندان را حائز اهمیت دانست و گفت:  رتبه ما در سواد سلامت روان در بین کشورهای جهان 110 است و بنا بر آمارها تا سال 2030 افسردگی ناتوان کننده ترین بیماری جهان خواهد بود .

به گفته او ، حدود 60 هزار نفر در کشور ، دانش آموخته روانشناسی و مشاوره هستند. با بیمه شدن خدمات مشاوره ، قشر بیشتری از مردم از خدمات مشاوره و رواشناسی بهره مند می شوند.  


گفتنی است دکتر علی محمد آدابی رئیس کل سازمان نظام پرستاری و دکتر سیدعباس کشفی معاون فرهنگی و اجتماعی و وحید نصیری قجور معاون پارلمانی و حقوقی این سازمان با حضور در این مراسم این روز را به دکتر محمد ابراهیم مدحی دبیرکل و مسولین خانه روانشناسان و مشاوران و حرف یاورانه تبریک گفته و با اهدای لوح تقدیر از زحمات این همکاران حوزه سلامت روان تقدیر بعمل آوردند.

در ادامه حجت الاسلام مرتضوی کیاسری نیز رشته های روانشناسی و مشاوره را مثل لاله و لادن(خواهران دوقلو) توصیف کرد که جدایی هر کدام منجر به مرگ دیگری خواهد شد و ایندو جداشدنی نیستند.
وی  برای حفظ استقلال و موجودیت سازمان نظام روانشناسی، همه اساتید جامعه روانشناسی و مشاوره کشور را به داشتن انسجام و حفظ آرامش دعوت کرد.


در بخشی از این مراسم از درگذشتگان جامعه روانشناسی و حرف یاوانه در طی سالیان گذشته با حضور خانواده ها و بازماندگان آنان  تجلیل به عمل آمد، از جمله از خانواده های:
دکتر سعید شاملو
دکتر افشین یدالهی
جیدرعلی هومن
دکتر عبدالرضا کردی
دکتر جمشید افشنگ
دکتر مهدی خانبانی

در بخش های پایانی مراسم نیز دکتر عباسعلی اللهیاری پیام دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس را قرائت کرد.

همچنین در بخشی دیگر از مراسم از اساتید برجسته های حوزه های زیر تقدیر به عمل آمد:
در حوزه روانشناسی:
دکتر پاشاشریفی
دکتر حسن احدی
دکتر عصمت دانش
دکتر محمدعلی بشارت
حجه الاسلام مرتضوی کیاسری
دکتر حمیدی فر

در حوزه مشاوره:
دکتر شکوه نوابی نژاد
دکتر باقر ثنایی
دکتر عبداله شفیع آبادی

در حوزه مددکاری: دکتر انور صمدی راد و فریبا رخشانی نیا

علوم تربیتی: دکتر حاجی بابایی

پرستاری:  دکتر سکینه یاحسینی
پزشکی: دکتر ایرج فاضل و علیرضا مرندی

حامیان: احمد خاکی- محمدحسین احمدی مقدم


 
در اين جشن حضور دانشجويان ترم پايين دوره هاي كارشناسي دانشگاه  بسيار چشمگير بود و آنان با شور و حرارت با مجري و خوانندگان مراسم مهمراهي ميكردند.

در فواصل برنامه نیز اجرای موسیقی زنده گروه موسیقی سنتی سادات با خوانندگی محسن استادحسین از بخش های هنری این همایش بود که با استقبال شرکت کنندگان بویژه جوانان روبرو شد .
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...