شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ / ۱۸:۴۶
کد مطلب: 4417
۰

مهندسی کامپیوتر ( گروه علوم ریاضی )

انسان باید بیندیشد ولی ماشین باید کار کند". این شعار متخصصان کامپیوتر است، متخصصانی که با پیشرفت و توسعه کامپیوتر توانسته اند مغز و عضلات انسان را از اشتغالات تکراری و پیش پا افتاده نجات بخشند و او را در رفع مشکلات و مسایل یاری دهند تا جایی که در کشور های صنعتی و پیشرفته، کامپیوتر در زندگی افراد حضوری اجتناب ناپذیر دارد. به همین دلیل رشته مهندسی کامپیوتر که به طراحی و ساخت اجزای مختلف کامپیوتر می پردازد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این رشته در کشور ما نیز اهمیت بسیار داشته و تا مقطع دکتری تدریس می شود. مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش سخت افزار و نرم افزار است. گرایش سخت افزار: سخت افزار جزء فیزیکی کامپیوتر بوده و شامل صفحه کلید، صفحه نمایش، چاپگر و دیسک ها می شود، یعنی اجزاء فیزیکی و قابل لمس کامپیوتر مانند مدارها و بردهای الکترونیکی، سحت افزار نامیده می شود برای مثال واحد پردازشگر مرکزی که هر گونه عملیات پردازش در آن صورت می گیرد، مهمترین واحد سخت افزاری است. مهندسی سخت افزار در مقطع لیسانس به مطالعه و بررسی طراحی سخت افزاری، کنترل سخت افزاری و شبکه های کامپیوتری می پردازد. برای مثال یک مهندس سخت افزار می تواند طراحی سخت افزاری کند که با ICها کار کند، با کامپیوتر کار کند، یا از دروازه های کامپیوتر استفاده نماید و در نهایت می تواند به طراحی مدارهای مجتمع دیجیتالی بپردازد. که البته به این بخش از سخت افزار بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پرداخته می شود. درس های این رشته در طول تحصیل: دروس مشترک در گرایش های کامپیوتر:
فیزیک، ریاضی، مبانی کامپیوتر و برنامه سازی، آزمایشگاه کامپیوتر، معادلات دیفرانسیل، ساختمان های گسسته، برنامه سازی پیشرفته، آمار و احتمالات مهندسی، ریاضی مهندسی، مدارهای الکتریکی، ساختمان داده ها، زبان ماشین و برنامه سازی سیستم، مداری های الکترونیکی؛ مداری های منطقی، طراحی و الگوریتم ها، طراحی و پیاده سازی زبان های برنامه سازی، ریز پردازنده، معماری کامپیوتر، شبکه های کامپیوتری، سیستم های عامل، کارگاه عمومی. دروس تخصصی گرایش سخت افزار:
سیگنال ها و سیستم ها، مدار های الکتریکی، انتقال داده ها، سیستم های کنترل خطی، الکترونیک دیجیتال، طراحی سیستم های VLSI، کارآموزی. گرایش نرم افزار: نرم افزار جزء غیرقابل لمس کامپیوتر است. نرم افزار برنامه ها و داده هایی است که به کامپیوتر فرمان می دهد که چه عملی را انجام دهد. نرم افزار ها عبارتند ار: نرم افزارهای سیستمی و نرم افزارهای کاربردی. نرم افزارهای سیستمی برنامه هایی هستند که کامپیوتر برای فعال شدن یا سرویس دادن به آن نیاز دارد و به این دلیل از سوی سازندگان سیستم کامپیوتری عرضه می شود و مهمترین آن ها سیستم عامل، برنامه های سودمند و مترجم های زبان می باشد. نرم افزارهای کابردی نیز برنامه هایی است که کاربر یا خود آن ها را می نویسد یا شرکت های نرم افزاری آن ها را تهیه کرده و برای فروش عرضه می کنند. یک مهندس نرم افزار یادی می گیرد که چگونه نرم افزارهای بزرگ و عظیم را طراحی و برنامه ریزی کند، تست و ارزیابی نهایی نماید  و در نهایت مستند سازد (برنامه های کامپیوتری مورد نظر را تبدیل به دستورالعمل هایی کند که قابل استفاده برای عامه مردم باشد.) در واقع هدف از گرابش نرم افزار کامپیوتر،آموزش و پژوهش در زمینه های زبان های مختلف برنامه نویسی، سیستم های عامل مختلف و طراحی انواع الگوریتم ها می باشد. دروس تخصصی گرایش نرم افزار:
 ذخیره و بازیابی اطلاعات، اصول طراحی و ساخت کامپایلر ها، اصول طراحی پایگاه داده، پروژه آزمایشگاه  سیستم عامل، پروژه آزمایشگاه پایگاه داده ها، شبیه سازی کامپیوتری، مهندسی نرم افزار، تحلیل  و طراحی سیستم ها، پروژه نرم افزار، کارآموزی. توانایی های لازم: مهندس کامپیوتر باید پایه ریاضی قوی داشته و توانایی اش در زمینه فیزیک خوب باشد. همچنین لازم است که فردی خلاق باشد تا بتواند مسائل را از راه حل های ابتکاری حل کند. راه حل هایی که کمترین هزینه و بهترین کارای را داشته باشد. در ضمن  دانشجویی که وارد این رشته می شود باید همیشه اطلاعاتش به روز بوده و به دنبال فراگرفتن مطالب جدید باشد. موقعیت شغلی در ایران: امروزه یک مهندس کامپوتر  اگر علاقه مند به کار باشد، هیچ وقت با مشکل بی کاری رو به رو نمی شود. به خصوص مهندسین نرم افزار که فرصت های شغلی بیشتری داشته و برای کار کردن نیز نیاز به امکانات و تجهیزات زیادی ندارد. به همین دلیل در بعضی از کشور ها، صادرات نرم افزار یکی از اقلام مهم صادراتی و ایجاد در امد های ارزی برای آن کشور است. جالب است بدانید که متخصصان پیش بینی می کنند که تا 10 سال دیگر در کشور های پبشرفته مردم همان قدر که به نیروی برق وابسته هستند، به شبکه اینترنت وابسته خواهد شد؛ یعنی همان طور که اگر امروزه برق برود هیچ کاری نمی توان کرد، اگر در 10 سال دیگر اینترنت قطع شود تمامی کارها متوقف خواهد شد. روشن است که در چنین جامعه ای متخصص کامپیوتر نقش بسیار مهمی ایفا خواهد کرد. دانشگاهای پذیرنده:  اراک ارومیه، صنعتی  اصفهان، الزهرا(س) تهران، بوعلی سینا همدان، تربیت معلم تهران، سیستان و بلوچستان زاهدان، صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی تهران، دانشگاه تهران و دانشگاه ایندیانا دوردو امریکا، شیراز، واحد بین المللی قشم، رازی کرمانشاه، شهید چمران اهواز، شیراز، صنعتی شریف، علم و صنعت ایران تهران، بیرجند، شهید بهشتی تهران، صنعتی اصفهان، ولی عصر رفسنجان، بین المللی امام خمینی(ره) قزوین، علوم و فنون مازندران،فردوسی مشهد، کاشان، یزد، دانشکده تربیت دبیر فنی حرفه ای دختران تهران شریعتی، افسری امام علی (ع)، شاهد، شهید با هنر کرمان، قم، دانشگاه امام رضا(ع) مشهد، صنعتی امیر کبیر تهران، مازندران بابلسر، علوم و فنون هوایی شهید ستاری تهران، غیر انتفاعی جهاد دانشگاهی، غیر انتفاعی سجاد مشهد، غیر انتفاعی شمال،  غیر انتفاعی شیخ بهایی اصفهان، غیر انتفاعی علامه محدث نوری نور، غیر انتفاعی طبرستان چالوس.    خبرنامه دانشجویان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد