کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشاوره ازدواج بهترین راه پیشگیری از طلاق است

حداقل ۵ جلسه مشاوره پیش از ازدواج توصیه می‌شود

16 ارديبهشت 1397 ساعت 14:30

یک مشاور خانواده با بیان اینکه حداقل 5 جلسه مشاوره برای افراد پیش از ازدواج توصیه می‌شود، گفت: بهترین روش در مشاوره پیش از ازدواج گفت‌وگوی جداگانه با هر یک از زوجین است اما اگر نیاز به پرسشنامه نیز باشد این امر صورت می‌گیرد.


ميگنا: محمدحسین توانایی مدرس دانشگاه و مشاور خانواده، با بیان اینکه در لزوم مشاوره قبل از ازدواج جای هیچ شک و تردیدی نیست، اظهار داشت: اگر مشاور، متخصصی باشد که نسبت به کار و وظیفه خود تعهد دارد، تا 90 درصد مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند به شناخت درست زوجین نسبت به یکدیگر کمک کند و به ازدواج موفق منجر شود.

بهترین روش، گفت‌وگو با زوجین است اما اگر نیاز به پرسشنامه نیز باشد این امر صورت می‌گیرد و حداقل 5 جلسه مشاوره برای افراد پیش از ازدواج توصیه می‌شود.

توانایی خاطرنشان کرد: گفت‌وگو ابتدا باید با زن و مرد به صورت جداگانه صورت بگیرد و در این گفت‌وگو معیارها و هم‌کفوی زن و مرد توسط مشاور سنجیده شود، هم‌کفوی و تناسب در معیارهایی همچون مذهب، میزان پایبندی به آن، فرهنگ، سن، هوش و خانواده مطرح است.

این مشاور خانواده در خصوص تناسب سنی در جامعه کنونی بین زن و مرد اظهار داشت: در گذشته مشاوران بزرگتر بودن 5 تا 6 سال مرد از زن را پیشنهاد می‌دادند، اما اکنون با افزایش آمار امید به زندگی در میان زنان و همچنین در نظر گرفتن ترکیب جمعیتی کشور، دیگر توصیه چند سال کوچک‌تر بودن دختر مطرح نیست، زیرا اگر زن 5 تا 6 سال کوچک‌تر باشد و چند سال هم بیشتر عمر کند زمان بیشتری تنها می‌ماند.


اگر زن و مرد توسط کارشناس ارزیابی شوند و معیارهایی همچون مردانگی مرد، قدرت اداره خانواده و ... تشخیص داده شود، حتی تا 5 سال بزرگ‌تر بودن زن از مرد در شرایط کنونی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

توانایی با بیان اینکه مراکز مشاوره در برخی نقاط کشور توزیع مناسبی ندارد، تصریح کرد: هزینه 5 جلسه مشاوره پیش از ازدواج برای برخی از خانواده‌ها سنگین است اما در حالی که آمار طلاق در جامعه به شرایط بحرانی رسیده است لازم است هزینه‌های مشاوره پیش از ازدواج شامل بیمه شود.


گفتني است در بند «ج» ماده 102 قانون برنامه ششم توسعه، آموزش و مشاوره مستمر و مسئولانه نوجوانان و جوانان با اولویت خانواده‌ها قبل، حین و دست‌کم پنج‌سال پس از ازدواج توسط همه دستگاه‌های ذی‌ربط، به‌ویژه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی، مؤسسات آموزشی عمومی و آموزش عالی دولتی و غیردولتی، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و سایر نهادهای ذی‌ربط با برخورداری خدمات مشاوره و روانشناسی از تسهیلات و مزایای بیمه‌های پایه و تکمیلی پیش‌بینی شده است که در انتظار اجراست.


کد مطلب: 44198

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/44198/حداقل-۵-جلسه-مشاوره-پیش-ازدواج-توصیه-می-شود

میگنا
  https://www.migna.ir