شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ / ۱۶:۳۴
کد مطلب: 44211
۱

قبح استعمال دخانیات ریخته شده است/ تصویر ناهنجار دختران سیگاری

مریم یوسفیان
قبح استعمال دخانیات ریخته شده است/ تصویر ناهنجار دختران سیگاری
میگنا: از زمانی که قبح مصرف دخانیات همچون قلیان و سیگار نزد خانواده‌ها ریخته شده است، شاهد کاهش سن مصرف‌کنندگان و افزایش دختران مصرف‌کننده هستیم.

شاید یکی از دلایل عمده گرایش به سیگار در میان دختران و بانوان، مربوط به شیوه تربیتی خانواده‌ها و تفاوت این شیوه میان فرزندان پسر و دختر باشد.

به دلیل نوع فرهنگ موجود در جامعه به تربیت و پرورش صحیح دختران نسبت به پسران بیشتر اهمیت داده می‌شود و گاهی البته نه لزوماً همیشه این اهمیت و توجه بیشتر به دختران نوجوان و جوان موجب می‌شود تا دختران احساس اعتماد به نفس کمتری در خود بکنند و شاید رو آوردن آنان به سیگار به نوعی یک حرکت نمایشی در جهت مقابله با این اعتماد به نفس پایین و تلاشی محکوم به شکست جهت رهایی از وابستگی و افزایش استقلال و خود را فردی قدرتمند و قوی جلوه دادن در میان هم‌سالان و دوستان باشد، البته همیشه هم به این نحو نیست و فرزند به علت دریافت نکردن محبت و توجه کافی رو به این‌گونه موارد می‌آورد.

برخی از نوجوانان و دختران جوان نیز به علت ترس از طرد شدن از جمع گروهی از دوستان و جلوگیری از مورد تمسخر واقع شدن و هم‌رنگ شدن با جماعت، شروع به مصرف سیگار می‌کنند.

اکثر افرادی که سیگار می‌کشند از ضررهای آن کاملاً آگاه هستند اما با وجود این آگاهی بدون هیچ ترسی از این آسیب‌ها همچنان به مصرف دخانیات اقدام می‌کنند و هر از گاهی مصرف خود را نیز افزایش می‌دهند.

گاهی نیز دختران جوان دچار عشق‌های دردسرساز می‌شوند. در این‌گونه روابط، دختران برای دست یافتن به احساس نزدیکی بیشتر به فرد مقابل خود سعی در هرچه بیشتر شبیه شدن به وی می‌کنند و برای تأثیر مثبت گذاشتن بر وی و تأثیرپذیری از او همانند آن فرد اقدام به مصرف دخانیات می‌کنند.

برخی نیز نداشتن تفریح مناسب را یکی از دلایل گرایش به مصرف دخانیات عنوان می‌کنند. یکی از مهم‌ترین راهکارهای جلوگیری از این ناهنجاری اجتماعی، آگاه‌سازی و آموزش مهارت‌های زندگی به خانواده‌ها و آموزش نحوه صحیح برخورد با این‌گونه اتفاقات در میان نوجوانان و جوانان است. اولین قدم که مهم‌ترین قدم است باید از درون خانواده‌ها و با کمک و همیاری والدین و دیگر اعضای خانواده برداشته شود و همزمان با آن می‌توان از فعالیت‌های آموزشی مدارس و گروه‌های فعال مردمی و نهادها، آموزشگاه‌ها و سیستم بهداشتی نیز استفاده مفیدی کرد.

امروزه با توجه به نوع فعالیت و علاقه جوانان به خصوص دختران جوان می‌توان برای آگاه‌سازی آنان و دور ساختن این قشر ارزشمند از شخصیت‌های مهم و مورد علاقه آنان همچون بازیگران مطرح تلویزیونی و سینمايی، خوانندگان، مربیان ورزشی و فرهنگی و مبلغان دینی کمک گرفت.

هر چه بیشتر بتوانیم خانواده‌ها و بانوان جامعه را با آسیب‌های دخانیات، چه از لحاظ جسمانی و چه از لحاظ روحی و روانی، آشنا سازیم، بیشتر می‌توانیم سلامت آنان را حفظ کنیم.

با کمک به افزایش اعتماد به نفس بانوان و دادن احساس امنیت جسمانی و روانی به آنان می‌توان امید بیشتری به محفوظ ماندن آنان از گرداب دخانیات داشت، با توجه بیشتر و دقیق‌تر به نیازهای بانوان همچون تفریح، ورزش، سلامت، ابراز وجود، محبت، صمیمیت و سایر نیازهای آنان، می‌توان آینده‌ای روشن را برای جامعه و افراد جامعه به ارمغان آورد. در حفظ سلامت زنان همه افراد جامعه به یک میزان مسئول هستند.


مریم یوسفیان-روانشناس بالینی
 
مرجع : روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.