چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ / ۰۹:۴۸
کد مطلب: 44302
۰

ارتباط میزان هوش با اتصال کارآمد میان نورون‌های مغز

ارتباط میزان هوش با اتصال کارآمد میان نورون‌های مغز
میگنا: پژوهش جدیدی نشان می‌دهد شاید ارتباط میان نورون‌های موجود در لایه بیرونی مغز در افرادی که آی‌کیو(IQ) بالاتری دارند، کمتر باشد. با وجود اینکه پژوهش‌های پیشین ادعا کرده‌اند افرادی که مغزهای بزرگتری دارند، حتما باهوش‌تر هستند، بررسی دقیق‌تر ریزساختار مغز نشان می‌دهد باهوش بودن، تنها به سلول‌های مغزی بیشتر مربوط نیست بلکه با اتصال کارآمدتر آنها در ارتباط است.

یک گروه بین‌المللی از متخصصان مغز و اعصاب، از یک روش تصویربرداری غیرتهاجمی موسوم به "dMRI" برای بررسی تراکم و طبقه‌بندی شاخه‌های درون مغز 260 نفر داوطلب استفاده کردند. هر مورد، یک آزمایش پیچیده را پشت سر گذاشت و نمراتی در سطح هفت تا 27 را ارائه داد.

پژوهشگران، از طریق انطباق داده‌های تصویربرداری با نمرات آزمایش، دریافتند سلول‌های مغزی کسانی که مهارت‌های تحلیلی بالاتری دارند، بیشتر است. همچنین مشخص شد که این افراد، شاخه‌های ارتباطی کمتری میان نورون‌های موجود در قشر مغزی خود دارند. سپس، پژوهشگران، به مجموعه داده‌های تقریبا 500 نقشه نورونی در "پروژه اتصال انسانی"(HCP) مراجعه کردند و الگوی مشابهی از آی‌کیو بالاتر و اتصال پایین‌تر یافتند.

پژوهش‌های پیشین نشان داده بودند که مغزهای باهوش‌تر، به‌رغم داشتن سلول‌های بیشتر، تمایلی به کار بیشتر ندارند و هنگام آزمایش آی‌کیو، در مقایسه با کسانی که برای به دست آوردن نمرات بالاتر تلاش می‌کنند، فعالیت متابولیک کمتری نشان می‌دهند.

این بررسی جدید، به بررسی رشد فرضیه بازدهی عصبی می‌انجامد که براساس آن، قدرت تحلیلی گروه سلول‌های عصبی، با تراکم بیشتر آنها ارتباطی ندارد بلکه به روش اتصال آنها مربوط است که این تلاش را به حداقل می‌رساند.

"اران جنک" (Erhan Genç)، عصب‌شناس "دانشگاه رور بوخوم" (RUB) آلمان می‌گوید: مغزهای باهوش، با یک شبکه کوچک اما کارآمد از نورون‌ها شکل می‌گیرند. این شبکه، دستیابی به سطح بالای تفکر را با حداقل فعالیت عصبی ممکن، امکان‌پذیر می‌سازد. مغز، با استدلال تحلیلی که تنها بخشی از مجموعه مهارت‌های گوناگون شناختی است، کارهای شگفت‌انگیزی انجام می‌دهد اما درک بیشتر درباره چگونگی تعامل واحدهای فردی برای حل مشکلات با حداکثر کارآیی، کاری بیش از نشان دادن چگونگی عملکرد مغزی در سطح سلولی انجام می‌دهند و ممکن است روشی برای بهبود فناوری تقلید آنها، نشان دهد.

بدون شک، پژوهش‌های بیشتر، به مشخص کردن سیستم ساده عصبی و حل ساده‌تر این موضوع کمک خواهد کرد.
این پژوهش، در مجله " Nature Communications" به چاپ رسید.


 
مرجع : خبرگزاري ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد