جمعه ۱ تير ۱۳۹۷ - 22 Jun 2018
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ / ۱۷:۳۸
کد مطلب: 44310
۰

مهارت‌های صحیح مطالعه برای دانش‌آموزان

مهارت‌های صحیح مطالعه برای دانش‌آموزان
میگنا: محسن لعلی ضمن اشاره به مهارت ها و شیوه های صحیح مطالعه دانش آموزان برای امتحانات، اظهار کرد: یک مطالعه خوب مطالعه ای است که شخص انگیزه مناسب برای آن مطالعه را دارد. این انگیزه می تواند بیرونی باشد یعنی به دلیل تحصیل در فلان دانشگاه و مورد تشویق گرفتن از سوی اطرافیان و دوستان و فامیل مطالعه می کند و یا این انگیزه می تواند درونی باشد یعنی دانش آموز به دلیل دوست‌داشتن علم و دانش مطالعه می کند و در واقع انگیزه مثبت، مطالعه به منظور باز کردن گره از مشکلات جامعه است و در انگیزه منفی، دانش آموز به دلیل توبیخ نشدن ازسوی والدین درس می خواند.

وی افزود: یکی از اقداماتی که باید برای دانش آموزان انجام شود این است که واقعا انگیزه آنها را به سمت یک انگیزه درونی و مثبت سوق دهیم و دومین عامل موثر در زمینه مطالعه کردن و مهارت های مطالعۀ خوب، آشنا شدن فرد با سبک های مطالعه است.

این مدرس دوره های تخصصی روان شناسی درباره سبک های مطالعه گفت: سبک های مطالعه می تواند شنیداری، دیداری، حرکتی و ترکیبی باشند. یک دانش آموز ممکن است که مطلبی را بلند خوانده و با حفظ کردن خوب یاد بگیرد، دیگری ممکن است با رفتن به کتابخانه و تمرکز کردن و به آهستگی خواندن بتواند بهتر مطالعه کند. گاهی اوقات تعدادی از دانش آموزان هم راه رفتن و حرکت کردن بهتر مطالعه می کنند، البته عده ای هم ترکیبی از این سبک ها را برای مطالعه بهتر دارند.

لعلی عامل دیگر در مهارت مطالعه مناسب را برنامه ریزی مطالعه دانست و گفت: داشتن برنامه ریزی برای مطالعه به بودجه بندی درسی دانش آموزان کمک می کند. هم‌چنین دیگر عامل برای مهارت مطالعه مناسب، مشخص شدن اهداف است یعنی دانش آموز و دانشجویی که نداند هدف او از مطالعه چیست و و می خواهد به کجا برسد به طور یقین این مطالعه اثر بخش نخواهد بود چراکه اهداف او آنی و کوتاه مدت است.



استفاده از تکنیک های مطالعه
وی با تاکید به استفاده از تکنیک های مطالعه، تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل مهارت مطالعه مناسب، استفاده از تکنیک های مطالعه مانند یادداشت کردن، استفاده از سر واژه ها، تکنیک های تبدیل کردن یک متن به شعر، منقطع کردن یک بحث و یا استفاده از نمودارها و چارت ها  است.

این دکترای روانشناسی با بیان اینکه مدیریت زمان از تکنیک های کارآمد برای مطالعه کردن است، ادامه داد: عامل بعدی مدیریت زمان است یعنی اینکه دانش آموز بداند که هفته دیگر امتحان دارد و باید درس بخواند و توجه این نکته بر مسایل دیگر و میهمانی رفت مقدم است.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان گفت: پیش خوانی مطلبی که قصد خواندن آن را داریم مهم است و بعد از  پیش خوانی باید به سوال کردن توجه کرد و اینکه این درس را برای چه می خوانیم و بعد از سوال کردن، نوع خواندن قابل اهمیت است. خواندن دقیق، با تامل، یادداشت کردن و حاشیه نویسی و استفاده از نمودار نیز اهیمت دارد و سر واژه درست کردن نیز در این مرحله شکل می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تامل و فکر کردن در مورد مسایل و موضوعاتی که مورد مطالعه قرار گرفته اند نیز حایز اهمیت است؛ ضمن اینکه مرور کردن موارد مورد مطالعه نیز باید مورد توجه قرارگیرد چراکه اکنون یکی از ایرادهایی که در بین دانش آموزان وجود دارد این است که گاهی اوقات درسی را چند بار خوانده‌اند اما شیوه مطالعه درستی برای خواندن ندارند و با شیوه مطالعه ناصحیح و ندانستن مهارت های مطالعه، وقت بیش‌تری را هدر دمی دهند در صورتی که با داشتن شیوه مطالعه بهتر، می‌توانند از وقت خود بهره وری بیش‌تری داشته باشند.
 
مرجع : ايمنا
نام شما

آدرس ايميل شما

والدینی که مانع رشد کودک می‌شوند
از دایره امن خود بیرون بیایید!
خطر خالی ماندن صندلی‌های ریاضی و انسانی در دانشگاه‌ها
چرا درس خوان‌ها عینکی می‌شوند؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی