کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برنامه راهبردهای روانشناختی برای کاهش طلاق اجرا می شود

5 خرداد 1397 ساعت 8:57

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: این سازمان با ورود به مسائل روانشناختی تلاش دارد با افزایش مهارت های فردی و زندگی، میزان طلاق را در کشور کاهش دهد.


ميگنا: طبق آخرین آمارهای سازمان ثبت احوال کشور از میزان ازدواج و طلاق در سال 96 تا 15 اردیبهشت 97، 176 هزار و 924 واقعه طلاق ثبت شده در حالیکه تعداد کل طلاق‌های ثبت شده در سال 95 برابر با 39 ‌هزار و 282 مورد بود. میانگین سن مردان در طلاق ثبت شده 36.5 سال و میانگین سن زنان نیز در طلاق ثبت شده 31.6 سال بوده است. آمار طلاق ثبت شده در سال 95 نیز، 166 هزار و 321 طلاق مورد بود.

فاطمه عباسی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بکارگیری راهبردهای روانشناختی کمک می کند تا با درمان اضطراب و مسائل خاص ارتباطی زوج ها از شیوع طلاق جلوگیری شود.

وی ادامه داد: برنامه های کاهش طلاق در بهزیستی در سه سطح پیشگیری اولیه، پیشگیری ثانویه و پیشگیری ثالثیه تقسیم بندی شده اند؛ در برنامه های پیشگیری اولیه، آموزش های پیش از ازدواج و آموزش زندگی خانواده به زوج ها ارائه می شود.

وی اضافه کرد: گروه هدف آموزش های پیش از ازدواج، جوانان در آستانه ازدواج هستند. آموزش های زندگی خانواده نیز برای زوج هایی است که از زندگی مشترک آنان کمتر از پنج سال، سپری شده چرا که آمار طلاق در پنج سال اول زندگی خیلی بیشتر از دوران دیگر ازدواج است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: در اجرای برنامه های پیشگیری ثانویه از طلاق نیز مراکز مشاوره روانشناختی راه اندازی شده است و برنامه های پیشگیری ثالثیه برای افرادی است که طلاق گرفته اند.

عباسی افزود: این برنامه ها برای بازیابی زندگی بعد از طلاق و آموزش مسائل والد- فرزندی و تک والدی بعد از طلاق است تا آسیب طلاق کاهش یابد.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور برای اجرای برنامه های کاهش طلاق، مجموعه ای از برنامه های حمایتی را نیز دارد. یکی از این برنامه های حمایتی، پرداخت یارانه مشاوره به زوج هایی است که واقعا نیازمند هستند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: از سوی دیگر خط مشاوره تلفنی و اینترنتی به زوج های جوان نیز وجود دارد چرا که این خطوط مشاوره، دسترسی را راحت تر و تردد را کمتر می کنند.

عباسی تاکید کرد: مشاوره اینترنتی کاملا رایگان است و مشاوره تلفنی نیز با هزینه پایین در اختیار زوج های جوان قرار دارد. این سامانه ها برای افزایش دسترسی زوج های نیازمند به خدمات مشاوره راه اندازی شده است.

**توسعه خانه های امن
رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در مورد خانه های امن نیز گفت: خانه های امن زیر مجموعه معاونت اجتماعی بهزیستی است و با توجه به اینکه متاسفانه خشونت و پرخاشگری در جامعه رو به گسترش است بعد از نیازسنجی که از استان ها می شود درصورتیکه استانی نیاز داشته باشد، این خانه ها حتما توسعه پیدا می کنند یا اگر شهری نداشته باشد براساس نیازسنجی در آن شهر خانه امن ایجاد می شود.

عباسی افزود: در حال حاضر نیازسنجی خاصی انجام نشده است چون استان ها با توجه به شرایط آسیب های اجتماعی و فرهنگ بومی خود، تقاضای خود را به بهزیستی کشور می دهند و اینجا بررسی می شود و بعد اجازه راه اندازی صادر می شود.

به گزارش ایرنا ، درمجموع 15 خانه امن غیردولتی و هفت خانه امن دولتی در سراسر کشور فعالیت دارند. استان های بزرگ معمولا خانه های امن دولتی دارند. در خانه های امن، خدماتی مانند مددکاری اجتماعی، روانشناختی و حقوقی در سطح فردی، خانوادگی و اجتماعی ارائه می شود. ظرفیت هر خانه امن، پنج نفر است. هدف خانه های امن، حمایت از زنان تحت تاثیر خشونت خانگی و فرزندان تحت حضانت آنان است تا در یک مکان جدید از خدماتی، بهره مند شوند.

زنان خشونت دیده، در معرض و خشونت و زنان و دختران رانده شده از خانه می توانند با شماره تلفن های اورژانس اجتماعی 123 یا صدای مشاور 1480 تماس بگیرند تا در خانه های امن اسکان داده شوند.

 


کد مطلب: 44361

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/44361/برنامه-راهبردهای-روانشناختی-کاهش-طلاق-اجرا-می-شود

میگنا
  https://www.migna.ir