سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ / ۲۰:۳۴
کد مطلب: 44415
۲
۶

سونامی طلاق در کشور و لزوم استفاده از خدمات روان شناسی و مشاوره

سونامی طلاق در کشور و لزوم استفاده از خدمات روان شناسی و مشاوره
در سال های نه چندان دور طلاق امری خاص و کاملا غیر بدیهی به شمار می رفت. در خانواده ها کمتر دیده می شد که فردی طلاق گرفته باشد و در زمان ازدواج نیز استرس امری مانند طلاق مرسوم نبود. اما در سال های اخیر عواملی نظیر مشکلات اقتصادی، ناهنجاری های جنسی، تغییر در سبک زندگی و خیانت باعث بالا رفتن میزان طلاق شده است.
 
در طول سال‌های اخیر تعداد ازدواج‌های ثبت شده در کشور رو به کاهش بوده است. این در حالی است که میزان طلاق کاملا مسیر متفاوتی را در پیش گرفته و افزایش یافته است. در سال 96 تعداد 175 هزار طلاق در سال ثبت شده که نسبت به مدت مشابه آن در سال 95، 8 درصد رشد را نشان می‌دهد. در مورد ازدواج این عدد 609 هزار نفر بوده است.

نسبت ازدواج به طلاق از عدد حدود 10 در 84 پیش به 3.6 در سال 96 رسیده است. این امر زنگ خطر را در مورد بنیان های اجتماعی در کشور به صدا در آورده است.

در زیر به بررسی آماری تعدادی از شهرهای مهم کشور در این زمینه می‌پردازیم:
 
تهران
در حال حاضر شهر تهران بیشترین آمار ازدواج و طلاق را در کل کشور داراست که البته با توجه به جمعیت این کلانشهر مورد انتظار نیز بوده است. از طرف دیگر کمترین میزان نرخ ازدواج به طلاق با عدد 2.4 در کل کشور نیز به این استان تعلق دارد. طبق آمارها چیزی حدود نیمی از ازدواج ها در تهران منجر به طلاق می شود که عدد بسیار بالایی است. وجود شرایط اقتصادی خاص و همچنین مدرنیسم بیشتر در زندگی مردم آمار طلاق را بالاتر برده است. در این شرایط نیاز به مشاوره ازدواج و روانشناس خوب در تهران بیش از پیش احساس می‌شود.
 
کرج
بیشترین میزان نسبت طلاق به ازدواج بعد از تهران متعلق به کرج و استان البرز است. میزان ازدواج به طلاق در این استان عدد 2.5 است که تنها کمی بهتر از نرخ استان تهران است. با وجود جمعیت بالای این استان تعداد ازدواج و طلاق در این استان بالا نیست و این استان 8 امین استان بر اساس تعدد ازدواج و طلاق است.

یزد
یزد یکی از شهرهایی که با توجه به بافت سنتی و مذهبی آن انتظار می‌رود، میزان مشکلات خانوادگی در آن کمتر باشد. اما در سال‌های اخیر در این کلانشهر نیز میزان طلاق و ازدواج‌های ناموفق افزایش یافته است. میزان نسبت ازدواج به طلاق در این است نعدد5.1است. اداره ثبت احوال یزد از کاهش 17 درصدی ازدواج در سال 96 خبر داده است. همین امر اهمیت مراجعه به روانشناس و مشاور در یزد را بیش از پیش مهم می‌نمایاند.

اصفهان
اصفهان یکی از استان‌های دارای بیشترین میزان ازدواج و طلاق در سطح کشور است. این استان با نرخ نسبت ازدواج به طلاق 3.4 جزو شهرهای با نرخ طلاق بالا است. متوسط سن ازدواج دراستان اصفهان24.5 سال درمیان بانوان و در میان مردان حدود 30 سال است.طبق گقته معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان حدود 20 درصد از کسانی که در اصفهان تمایل به طلاق داشتند با مراجعه به روانشناس و مشاور به مصالحه رسیدند و به زندگی عادی خود برگشتند.

تبریز
تبریز مهمترین شهر آذربایجان ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است. این شهر بیشترین میزان ازدواج و طلاق را در این استان داراست. این استان نیز با نرخ ازدواج به طلاق 4 از سونامی طلاق در کشور مصون نمانده است. طبق آخرین آمار ثبت شده میزان ازدواج با کاهش 7 درصدی و میزان طلاق با افزایش 6.4 درصدی در این استان مواجه بوده است. ۹۰ درصد طلاق‌ های این استان درمناطق شهری است. نسبت ازدواج به طلاق درآذربایجان شرقی درشهرها ۳.۷ وروستاها ۶.۵ بوده است.

مشهد
شهر مشهد در استان خراسان رضوی با اختصاص دادن 61 درصد از کل میزان طلاق کل استان به خود رکورد دار است. نسبت ازدواج به طلاق در سطح استان 3.6 می‌باشد. خراسان رضوی با میانگین 3.5 طلاق به ازای هرهزار نفرجمعیت بالاترین میزان سرانه طلاق به ازای جمعیت را در سطح کشور دارد. طبق آمار در این استان حدود 17 درصد از کسانی که متقاضی طلاق توافقی بوده اند، بعد از مراجعه به مشاور و روانشناس اعلام مصالحه کرده اند.

اهواز
در استان خوزستان نرخ ازدواج به طلاق حدود 5.6 است. طبق گفته‌های فرهاد مرادی سرپرست مجتمع قضایی خانواده اهواز مهم‌ترین دلیل طلاق در استان خوزستان بیکاری است. شهر اهواز با حدود 30 و شهر آبادان 15 درصد کل طلاق‌های استان خوزستان بالاترین میزان طلاق را دارند.
 

رشت
طبق آمارها استان گیلان با نرخ ازدواج به طلاق 3.2 و میزان 8 هزار طلاق سالیانه، رتبه 9 را در میان استان های کشور در میزان طلاق دارد.شهر رشت در این استان بالاترین میزان طلاق را داراست. معاون اموراجتماعی بهزیستی گیلان طی گزارشی میزان موفقیت ازدواج‌ها را تنها 25 درصد دانست و 50 درصد از ازدواج‌ها به طلاق عاطفی و 25 درصد را منجر به طلاق کامل دانست.آمارهایی که نشانگر اهمیت مراجعه به روانشناس و مشاور در رشت است.

تمامی این آمارها نشانگر وجود بحرانی در لایه‌های زیرین جامعه است که در صورت عدم پرداختن به آن موجب مشکلات عظیمی برای کشور و مردم می‌شود. با وجود این استفاده از مشاور و روانشناس می‌تواند در بسیاری از مواقع کمک‌ کننده باشد. متخصصان، مراجعه به روانشناس و مشاور را در طی فرآیند آشنایی و ازدواج و همچنین بعد از ازدواج ضروری می‌دانند. مشاوره ازدواج می‌تواند به شکل چشم‌گیری به انتخابی مناسب منجر شود و افراد را از انتخاب‌های احساسی و غیرعقلانی بازدارد.

با وجود اهمیت مراجعه به روانشناس و مشاور بسیاری از افراد به دلایلی نظیر عدم اطمینان از میزان تجربه و تخصص مشاور، عدم شناخت کافی از مشاوران و روانشناسان شهر خود و سخت بودن فرآیند مراجعه و گرفتن وقت، نمی‌توانند نزد مشاور حضور یابند. سایت پزشک خوب به عنوان مرجع پزشکان و روانشناسان با گردآوری اطلاعات متخصصان امکان رزرو اینترنتی را فراهم آورده است. امید است که مردم بتوانند با مراجعه به این سایت و رزرو اینترنتی از متخصصان و روانشناسان با پشت سر گذاشتن چالش‌های شروع زندگی مشترک به سمت ازدواج عقلانی و مناسب بروند و در مسیر خوشبختی قدم بردارند.
 
 
 
مرجع : شفاف نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مرادیان
Iran, Islamic Republic of
زنان مطلقه اگر زن زندگی می بودندکه سونامی طلاق راه نمی افتاد.
احمدی
Iran, Islamic Republic of
مشکل فراتر از این حرفاست دوست عزیز
احمدی
Iran, Islamic Republic of
اوضاع اجتماعی جامعه خوب نیست مگه اینکه روانشناس ها یه کمکی بکنند
اکبری
United States
متاسفانه اصلا از روانشناسی در کشور حمایت نمیشه
نتیجه اش هم میشه سونامی طلاق و هزار تا مشکل دیگه
علی اسفندیاری
United States
جالبه که مشکل انقدر فراگیره و فقط به شهر خاصی محدود نمیشه
maryam
United States
تازه خیلی از اوقات طلاق عاطفی هم وجود داره که در آمارها نیست
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود